Dipl.-Päd. Ines Freitag-Amtmann

Arbeitsstelle Bildungsforschung Primarstufe

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Adresse
Habelschwerdter Allee 45
Raum KL 23/112
14195 Berlin
Fax
+49 30 838-455408

Sprechstunde

Mittwoch von 14.00 - 15.00 Uhr.

Education:

06/2007-03/2008

DAA Medienakademie Berlin Media Academy

Study videographie

Digital Media Producer

10/1992-09/1998

Freie Universität Berlin

Study Sience of Education

(Diplom Erziehungswissenschaft, Psychologie und Soziologie)

Dipl.- Paed. Scientist of Education


Latest Professional Experience:

since 08/2011

Research Assistant

Center for Research in Primary Education (ABP)

Freie Universität Berlin

04/2009-03/2010

Teacher in higher education

Topic (modul) „Nature and Science“

Applied Universities Berlin

Alice-Salomon-Fachhochschule

Katholische Fachhochschule für Sozialwesen

since 2009

Production of videodocumentations in the field of education


  • Early childhood
  • Early science –scientific literacy
  • Videographie

Publications:

Freitag-Amtmann, Ines (2013): „Wer braucht hier Kraft?“ Kindern Denkzeit geben - Basis für wissenschaftliches Argumentieren. In: Die Grundschulzeitschrift, 27. Jg., H. 264, S. 49-53.

Freitag-Amtmann, Ines (2011): Forscherdialoge als Beispiel für geteilte Denkprozesse im Kindergarten. In: Jungk, Sabine; Treber, Monika; Willenbring, Monika (Hrsg.): Bildung in Vielfalt. Inklusive Pädagogik der Kindheit. Freiburg: Verlag FEL, S. 151-156.

Freitag-Amtmann, Ines (2009): An das Weltwissen der Kinder anknüpfen. Naturwissenschaftliches Lernen in der Kita ohne Hokuspokus. In: Betrifft KINDER 6/2009, S. 6-9.

Freitag-Amtmann, Ines (2009): Frag doch mal... die Kinder. Forscherstunde mit Dr. Salman Ansari. In: Betrifft KINDER 6/2009, S. 10-12. Available www.erzieherin.de

 

Presentations:

2015

09/2015: Co-presenter – Tytler, Russell; Aranda, George; Freitag-Amtmann, Ines: Teacher discursive moves to support reasoning in classroom interactive talk. ESERA, Helsinki, Finland

2014

08/2014: Freitag-Amtmann, Ines: Supporting Children to co-construct Sustained Shared Thinking in Early Science. Examples from a Videobased study in German Kindergarten. EARLI Conference on SIG 5 Learning and Development in Early Childhood, Jyväskylä, Finland.

03/2014: Freitag-Amtmann, Ines: Making use of student´s research journals as instruments for detecting the reasoning processes of children co-constructing scientific concepts in a German primary school. International Conference on Cross-national Comparision of Quality Teaching in Primary Science Education, College of Education, National Taiwan Normal University, Taipei, Taiwan.

2013

08/2013: Co-presenter: "Exploring Scientific Reasoning in Primary Classrooms: a Cross-national Study". EARLI, EQUALPRIME Symposium, Munich,Germany.
Co-presenter: "Quality teaching and reasoning in primary science classrooms: Characterising difference". EARLI, EQUALPRIME Symposium, Munich, Germany.

05/2013 Ramseger, Joerg; Freitag-Amtmann, Ines; Romain, Gisela: Naturwissenschaftliches Argumentieren in der Grundschule. Einblicke in deutsche, taiwanesische und australische Klassenzimmer. Lange Nacht der Wissenschaften. Freie Universität Berlin.

03/2013: Freitag-Amtmann, Ines: Making use of student´s research journals as instruments for detecting the reasoning processes of children co-constructing scientific concepts in a German and in an Australien primary school. Presentation in symposium: Exploring quality primary science classrooms. Tagung “Vergleichende Didaktik und Curriculumforschung: nationale und internationale Perspektiven”, University Leipzig, Germany.


Videoproductions:

Freitag-Amtmann, Ines (2011): Familienbildung im Land Brandenburg. Praxisbeispiele von Kooperationen. DVD mit Praxisbegleitheft. DIGI:PÄD.

Freitag-Amtmann, Ines (2009): ENTDECKERGEIST. Forscherdialoge mit Dr. Salman Ansari. DIGI:PÄD.


In preperation:

Publication:

Freitag-Amtmann, I., Chittleborough, G., Hubber, P., & Aranda G. (in press). Making use of students’ research journals as instruments for detecting students´ reasoning in co-constructing scientific concepts in a German and Australian primary school. In: A. Rakhkochkine, B. Koch-Priewe, M. Hallitzky, J. C. Störtländer, & M. Trautmann, M.(Eds.) Comparative research into didactics and curriculum: National and international perspectives. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.