M. Braun / Curriculum Vitae

 

Dr. Mario Braun, Laborleiter

  • Wissenschaftlicher Werdegang
  • Lehrtätigkeit
  • Veröffentlichungen

Wissenschaftlicher Werdegang (curriculum vitae)

  • 1991-1998: Psychologiestudium an der Philipps-Universität Marburg.

  • 1993-1994: Praktikum am Christoph-Dornier-Centrum für klinische Psychologie in Münster. 

  • 1994-1997: Mitarbeit im DFG-Projekt im DFG geförderten Projekt "Physiologische Emotionsspezifität bei Intensitäts- und Kontextvariationen von Emotionsinduktionen" Antragsteller: Prof. Dr. G. Stemmler an der Philipps-Universität Marburg.
  • 1997-1998: Diplomarbeit: "Interindividuelle Differenzen in der Gehirnaktivität bei Angst und Ärger" an der Philipps-Universität Marburg. Betreuer: Prof. Dr. G. Stemmler.
  • 1998-2000: Wissenschaftlicher Mitarbeiter im DFG geförderten Projekt "Zur Rolle phonologischer Prozesse beim Lesen: Ein modellgeleiteter, sprachvergleichender Ansatz". Antragsteller: Prof. Dr. Arthur M. Jacobs.
  • 2000-2002: Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl Allgemeine Psychologie und Methodenlehre der Katholischen Universität Eichstätt-Ingolstadt
  • 2002-2004: Laborleiter Psychologie (EEG-, Akustik- und Beobachtungslabor) an der Katholischen Universität Eichstätt-Ingolstadt.
  • seit 2004: Laborleiter Allgemeine Psychologie an der Freien Universität Berlin

Lehrtätigkeit (teaching)

  • 1998–2002: Experimentalpsychologisches Praktikum für StudentInnen der Psychologie am Lehrstuhl Allgemeine Psychologie und Methodenlehre an der Katholischen Universität Eichstätt-Ingolstadt. 
  • 2000-2001: Seminar Methoden der Biopsychologie an der Katholischen Universität Eichstätt-Ingolstadt.
  • 2001-2002: Seminar Einführung in die experimentelle Psychologie an der Katholischen Universität Eichstätt-Ingolstadt.

 

Publikationen (articles)

in press

 

Braun, M., Hutzler, F., Münte, T. F., Rotte, M., Dambacher, M., & Jacobs, A. M. (submitted). Phonology Mediates Lexical Access in Visual Word Recognition.

 

published

Conrad Perry; Johannes C. Ziegler; Mario Braun; Marco Zorz (2010). Rules versus statistics in reading aloud: New evidence on an old debate.i European Journal of Cognitive Psychology, Volume 22, Issue 5, First published 2010, Pages 798 - 812

Briesemeister, B.B., Hofmann, M.J., Tamm, S., Kuchinke, L., Braun, M.M. &  Jacobs A.M. (2009). The pseudohomophone effect: Evidence for an orthography-phonology-conflict. Neuroscience Letters, 455, 124-128.

Braun, M., Hutzler, F., Ziegler J.C., Dambacher, M., & Jacobs, A.M. (2009). Pseudohomophone effects provide evidence of early lexico-phonological processing in visual word recognition. Human Brain Mapping, 30, 1977-1989.

Jacobs, A.M., Nuerk, H.-C., Graf, R., Braun, M., & Nazir, T. (2008). The initial capitalization superiority effect in German: Evidence for a perceptual frequency variant of the orthographic cue hypothesis of visual word  recognition. Psychological Research, 72(6), 657-665.

Hutzler, F., Braun, M., Jacobs, A. M. (2008). On the specificities of the inverted-optimal viewing position effect and their implications on models of eye movement control during reading. Brain Research, 1239, 152-161.

Hofmann, M.J, Tamm, S. Braun, M.M., Dambacher, M., Hahne, A., & Jacobs, A.M. (2008). Conflict Monitoring Engages Mediofrontal Cortex during Nonword Processing. NeuroReport, 19(1), 25-29.

Hutzler, F., Braun, M. Vo, M., Engl, V., Hofmann, M., Dambacher, M., Leder, H., & Jacobs, A. (2007). Welcome to the real world: Validating fixation-related potentials brain potentials for the use in ecologically valid settings. Brain Research, 1172, 124-129.

Engl, V., Hutzler, F., Jacobs, A. M.,Võ, M. L.-H., & Braun, M. (2006). Reading after the german spelling reform. Zeitschrift für Psychologie, 214(2), 59-72.

Braun, M., Jacobs, A. M., Hahne, A., Ricker, B., Hofmann, M., & Hutzler, F. (2006). Model generated lexical activity predicts graded ERP amplitudes in lexical decision. Brain Research, 1073-1074, 431-439.

Stenneken, P., Conrad, M., Hutzler, F., Braun, M. & Jacobs, A. M. (2005). Frequency Effects with Visual Words and Syllables in a Dyslexic Reader. Behavioural Neurology, 16(2-3 SPEC. ISS.), 103-117.

Graf, R., Braun, M., Jacobs, A. M., & Hellbrück, J. (2002). Language Processing and Short-Term Memory. The Gradual Phonological Similarity Effect and Irrelevant Speech. Psychologische Beiträge, 44, 203-222.

Ziegler, J. C., Perry C., Jacobs, A. M., & Braun, M. (2001). Identical words are read differently in different languages. Psychological Science 12(5), 379-384.

 

Poster und Vorträge auf Konferenzen (posters and talks on conferences)

Braun, M. Hutzler, F., Muente, T.F., Rotte, M. & Jacobs, A. M., Phonology matters: Brain regions involved in phonological processing in silent reading. Poster presented the 15th Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCoP), 29.8. - 1.9., 2007.

Hutzler, F., Braun, M., Muente, T.F., Rotte, M. & Jacobs, A. M. Still troubles in the Neighborhood? Competing syllabic & orthographic cohorts. Talk given at the 14th Annual Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading (SSSR), 12-14 July, 2007.

Braun, M., Hutzler, F., Vo, M., Engl, V. & Jacobs, A. M. The optimal viewing position effect: New evidence from eye tracking research. Talk given at the 12th Annual Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading (SSSR), 6-8 July 2006.

Braun, M., Hutzler, F., Võ, M., Engl, V., Radach, R. & Jacobs, A. M. The optimal viewing position effect. Poster presented at the Berlin Neuroscience Forum (BNF) 8-10 June, 2006.

Braun, M. Dambacher, M., & Jacobs, A. M. An ERP investigation of the pseudohomophone effect in German. Talk, Joint Meeting of the International Neuropsychological Society (INS) and the German Society of Neuropsychology (GNP),16.-20.7 2003.

De Flers, S. A., Kittel, J., Konrad, K., Braun, M., Gauggel, S., & Jacobs, A. M.Phonolocigal Deficits in Children with Dyslexia and/or ADHD. Poster, Joint Meeting of the International Neuropsychological Society (INS) and the German Society of Neuropsychology (GNP), 16.-20.7 2003.

Braun, M., Pauls, C. A., & Stemmler, G. Emotion and anterior brain asymmetry. Poster, 3rd European Congress of Psychophysiology, Konstanz , 28.-31.3.1997.

Heldmann, M., Braun, M., Langer, P., & Stemmler, G. On the difficulty of inducing intensity graded emotions. Poster, 22. Tagung für Psychophysiologische Methodik. Deutsche Gesellschaft für Psychophysiologie und ihre Anwendung (DGPA), Jena, 15.-17.6. 1995.