M. Conrad / Curriculum Vitae

Markus Conrad


Wissenschaftlicher Werdegang

  • 2002
    Diplom in Psychologie an der Katholischen Universität Eichstätt-Ingolstadt, Thema der Diplomarbeit: „Effekte der Silbenfrequenz auf die Leseleistung im Deutschen“
  • 2002-2004
    Lehrbeauftragter an selbiger Universität zu den Themen: „Kognitive Paradigmen der „Neuropsychologie“ sowie „Methoden der kognitiven Neurowissenschaften“
  • 2004-2006
    an der FU Berlin im Rahmen des DFG-Projektes: „Zur Rolle phonologischer Prozesse beim Lesen komplexer Wörter. Ein sprachvergleichender Ansatz“
    - Untersuchungsgegenstand ist die Rolle von Silben bei der visuellen Worterkennung im Spanischen, Französischen und Deutschen. Forschungsaufenthalte an der Universidad de La Laguna, Spanien und der Université de Provence, Frankreich.
  • Seit April 2006 Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl Allgemeine und Neurokognitive Psychologie

Veröffentlichungen

  • Veltkamp, G.M., Recio, G., & Jacobs, A.M., & Conrad, M. (in press). Is personality modulated by language?  Evidence from bilinguals’ NEO-FFI scores. International Journal of Bilingualism.
  • Conrad, M., Grainger,J., Jacobs, A.M.(2012): Phonology as the source of syllable frequency effects in visual word recognition: Evidence from French. 04/2012; 35(5):974-983.  

  • Brysbaert, M., Buchmeier, M., Conrad, M., Bölte, J., & Böhl, A., & Jacobs, A.M. (2011). The word frequency effect: A review of recent developments and implications for the German language. Experimental Psychology, 58(5), 412–424.
  • Conrad, M., Recio, G.,Jacobs,A. M. (2011). The time course of emotion effects in first and second language processing: across cultural ERP study with German–Spanish bilinguals. Frontiers in Language Sciences December, 2, 351, 1-16.
  • Conrad, M., Vo, M., Schneider, D., & Jacobs, A.M. (2011) Syllable structure is modulating the optimal viewing position in visual word recognition.Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología. 31(1),14-21.
  • Conrad, M., Tamm, S., Carreiras, M., & Jacobs, A.M. (2010). Simulating syllable frequency effects within an interactive activation framework. European Journal of Cognitive Psychology, 22(5), 861-893.
  • Molinaro, N., Conrad, M., Barber, H.A., & Carreiras, M. (2010). On the functional nature of the N400: Contrasting effects related to visual word recognition and contextual semantic integration. Cognitive Neuroscience, 1, 1–7.
  • Conrad, M., Carreiras, M., Tamm, S., & Jacobs, A.M. (2009). Syllables and bigrams: Orthograpic redundancy and syllabic units affect visual word recognition at different processing levels. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 35(2), 461-479.

  • Võ, M., L.-H., Conrad, M., Kuchinke, K., Urton, K., Hofmann, M.J., Jacobs, A.M. (2009). The Berlin Affective Word List Reloaded, Behaviour Research Methods, 41(2), 534-538.

  • Conrad, M., Carreiras, M., & Jacobs, A. M. (2008). Contrasting effects of token and type syllable frequency in lexical decision. Language and Cognitive Processes, 23(2), 296-326.

  • Hofmann, M.J., Herrmann, M.J., Dan, P., Obrig, H., Conrad, M., Kuchinke, L., Jacobs, A.M., & Fallgatter, A.J. (2008). Differential activation of frontal and parietal regions during visual word recognition: An optical topography study. NeuroImage, 40(3), 1340-1349.

  • Võ, M., L.-H., Jacobs, A. M., Kuchinke, L., Hofmann, M., Conrad, M., Schacht, A. & Hutzler, F. (2008). The Coupling of Emotion and Cognition in the Eye: Introducing the Pupil Old/New Effect. Psychophysiology.

  • Conrad, M., Grainger, J., & Jacobs, A. M. (2007). Phonology as the source of syllable frequency effects in visual word recognition: Evidence from French. Memory & Cognition, 35 (5), 974-983.

  • Hofmann, M. J., Stenneken, P., Conrad, M., & Jacobs, A.M. (2007). Sublexical frequency measures for orthographic and phonological units in German. Behavior Research Methods, 39 (3), 620-629.
  • Stenneken, P., Conrad, M., & Jacobs, A.M. (2007). Syllabic Information in Production and Recognition Tasks. Psycholinguistic Research.
  • Vo, M.-L., Jacobs, A.M., & Conrad, M.(2006). Crossvalidating the Berlin affective word list (BAWL). Behavior Research Methods, 38 (4), 606-609.
  • Alvarez, C. J., Conrad, M., Alonso, O., & Jacobs, A. M. (2006). Activation of syllabic units by bilinguals in reading words: What is the relevant frequency? Australian Journal of Psychology, 58, Suppl. S, 60-60.
  • Conrad, M., Stenneken, P., & Jacobs, A. M. (2006). Associated or dissociated effects of syllable frequency in lexical decision and naming. Psychonomic Bulletin & Review, 13 (2), 339-345.
  • Kuchinke, L., Jacobs, A. M., Võ, M. L.-H., Conrad, M., Grubich, C., & Herrmann, M. (2006). Modulation of prefrontal cortex activation by emotional words in recognition memory. NeuroReport, 17(10), 1037-1041.
  • Hutzler, F., Conrad, M., & Jacobs, A. M. (2005). Effects of syllable frequency in lexical decision and naming: An eye movement study. Brain and Language, 92 (2), 138-152.
  • Kuchinke, L., Jacobs, A. M., Grubich, C., Võ, M. L.-H., Conrad, M., & Herrmann, M. (2005). Incidental effects of emotional valence in single word processing: An fMRI study. NeuroImage, 28(4), 1022-1032.
  • Stenneken, P., Conrad, M., Hutzler, F., Braun, M., & Jacobs, A. M. (2005). Frequency effects with visual words and syllables in a dyslexic reader. Behavioural Neurology, 16(2-3 SPEC. ISS.), 103-117.
  • Conrad, M., & Jacobs, A. M. (2004). Replicating syllable-frequency effects in Spanish in German: One more challenge to computational models of visual word recognition. Language and Cognitive Processes, 19(3), 369-390.
  • Hutzler, F., Bergmann, J., Conrad, M., Kronbichler, M., Stenneken, P., & Jacobs, A. M. (2004). Inhibitory effects of first syllable frequency in lexical decision: An event related potential study. Neuroscience Letters, 372, 179-184.

  • Stenneken, P., Conrad, M., Goldenberg, G., & Jacobs, A. M. (2003). Visual processing of lexical and sublexical units in dyslexia. Brain and Language 87, 137-138.

Forschung

Sprachvergleichende Forschung zu visueller Worterkennung mit den Schwerpunkten

  • Phonologische und morphologische Verarbeitung komplexer Wörter
  • Verarbeitung emotionaler Sprachinhalte
  • Bilingualität

 

Projekte

 

Zur Rolle phonologischer Prozesse beim Lesen komplexer Wörter. Ein sprachvergleichender Ansatz. 2004-2006, DFG-Projekt, Freie Universität Berlin.

Zur Rolle von Silben bei der Worterkennung: ein sprachvergleichender Ansatz. 2004-2005, DAAD Projekt (Acciones Integradas Hispano-Alemanas), Freie Universität Berlin.

 

Kooperatioonspartner:

  • Manuel Carreiras und Carlos Àlvarez, Universidad de La Laguna, Tenerife, Spanien
  • Jonathan Grainger, Université de Provence, Aix en Provence/Marseille, Frankreich