Fachbereich Erziehungswissenschaft und Psychologie


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Univ.-Prof. Dr. Stefan Krumm

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Arbeitsbereich Psychologische Diagnostik, Differentielle und Persönlichkeitspsychologie

Professor

Adresse
Habelschwerdter Allee 45
Raum JK 26/122 h
14195 Berlin
Sekretariat
Office Management Sigrun Gebauer JK 25/121 a
Fax
(030) 838-455602
E-Mail
stefan.krumm[at]fu-berlin.de

Sprechstunde

mittwochs, 13 - 14 Uhr


Kurzbiografie

seit April 2013

Universitätsprofessor und Leiter des Arbeitsbereichs Psychologische Diagnostik und Differentielle und Persönlichkeitspsychologie der Freien Universität Berlin

Okt 2012
Habilitation am Fachbereich Psychologie der WWU Münster
Habilitationssschrift "Diagnostik spezifischer kognitiver Fähigkeiten und deren Varianzaufklärung in schlussfolgerndem Denken sowie in berufsrelevanten und schulischen Leistungen"

Feb 2010 - April 2013
Akademischer Rat, Organisationspsychologie & BFO (Beratung für Organisationen), Westfälische Wilhelms-Universität Münster

Okt 2008 - Jan 2010
Senior-Berater und Spezialist für Forschung und Entwicklung, kölner institut für managementberatung

Apr 2008 - Sep 2008
Post-doc an der Philipps-Universität Marburg und freiberuflicher Berater am TransMIT-Zentrum für psychologisches Assessment

Jan 2008 - Mär 2008
Gastwissenschaftler am Educational Testing Service (ETS), Princeton, New Jersey

Apr 2005 - Jan 2008
Promotion an der Philipps-Universität Marburg

Okt 2000 - Apr 2005
Studium der Psychologie an der Philipps-Universität Marburg, Abschluss: Diplom

Aug 1998 - Jun 2000
Ausbildung zum Bankkaufmann, Landesbank Hessen-Thüringen, Frankfurt

 

Beratertätigkeit

  • Kompetenzmodellentwicklung
  • Führungskräfteauswahl und -entwicklung
  • Auswahl und Entwicklung von wissenschaftlichem Nachwuchs
  • Entwicklung und Durchführung von Development-Centern
  • Testentwicklung
  • Optimierung diagnostischer Prozesse

Lehrveranstaltungen im SoSe 2016:

  • 12540 VL Grundlagen psychlogischer Diagnostik I 
  • 12541 VL Grundlagen psychlogischer Diagnostik II - Testtheorie
  • 12621/12622 Forschungsfelder der Psychologischen Diagnostik
  • 12647 Forschungskolloquium für Qualifikationsarbeiten

Lehrveranstaltungen im WiSe 2015/2016:

Lehrveranstaltungen im SoSe 2015:

Lehrveranstaltungen im WS 2014/2015:

Lehrveranstaltungen im SoSe 2014:

Lehrveranstaltungen im WS 2013/2014:

Forschungsinteressen

Drittmittel

April 2015
DFG-Antrag "Prüfung einer Theorie der Kontext-Abhängigkeit von low-fidelity Simulationen: Korrelate und Moderatoren der Kontext-Abhängigkeit von Situational Judgment Tests (KR 3457/2-1)" zusammen mit Prof. Dr. Cornelius König

Zeitschriftenbeiträge (peer-reviewed):

Schulze, J., Schultze, M., West, S., & Krumm, S. (accepted). The knowledge, skills, abilities, and other characteristics required for face-to-face versus computer-mediated communication: Similar or distinct constructs? Journal of Business and Psychology.

Krumm, S., Schäpers, P., & Göbel, A. (in press). Motive arousal without pictures? An experimental validation of a hybrid implicit motive test. Journal of Personality Assessment. (request full text)

Lipnevich, A. A., Preckel, F., & Krumm, S. (2016). Mathematics attitudes and their unique contribution to achievement: Going over and above cognitive ability and personality. Learning and Individual Differences, 47, 70-79. (request full text)

Krumm, S., Kanthak, J., Hartmann, K., & Hertel, G. (2016). What Does it Take to Be a Virtual Team Player? The Knowledge, Skills, Abilities, and Other Characteristics Required in Virtual Teams. Human Performance, 29, 132-142. (request full text)

Hertel, G., Rauschenbach, C., Thielgen, M.M. & Krumm, S. (2015). Are older workers more active copers? Longitudinal effects of age-contingent coping on strain at work. Journal of Organizational Behavior, 36, 514-537. doi: 10.1002/job.1995 (request full text)

Krumm, S., Lievens, F., Hüffmeier, J., Lipnevich, A. A., Bendels, H., & Hertel, G. (2015). How "situational" is judgment in situational judgment tests? Journal of Applied Psychology, 100, 399-416. doi: 10.1037/a0037674 (request full text)

Thielgen, M.M., Krumm, S., Rauschenbach, C. & Hertel, G. (2015). Older but wiser: Age moderates congruency effects between implicit and explicit motives on job satisfaction. Motivation and Emotion, 39, 182-200. doi: 10.1007/s11031-014-9448-8 (request full text)

Thielgen, M., Krumm, S., & Hertel, G. (2015). When being old pays off:  Age mitigates adverse effects of low implicit – explicit motive congruency on work motivation. Journal of Career Assessment, 23, 459 - 480. (request full text)

Krumm, S., Schmidt-Atzert, L., & Lipnevich, A. A. (2014). Specific cognitive abilities at work: A brief summary from two perspectives. Journal of Personnel Psychology, 13, 117-122. doi: 10.1027/1866-5888/a000117 (request full text)

Mojzisch, A., Krumm, S., & Schultze, T. (2014). Do high working memory groups perform better? A conceptual approach linking individual differences in working memory capacity to group performance. Journal of Personnel Psychology, 13, 134-145. doi: 10.1027/1866-5888/a000111 (request full text)

Rauschenbach, C., Krumm, S., Thielgen, M., & Hertel, G. (2013). Age and work stress: A review and meta-analysis. Journal of Managerial Psychology, 28, 781-804. (request full text)

Krumm, S., Terwiel, K. & Hertel, G. (2013). Challenges in norm formation and adherence: The knowledge, skills, and ability requirements of virtual and traditional cross-cultural teams. Journal of Personnel Psychology, 12, 33-44. doi: 10.1027/1866-5888/a000077 (request full text)

Krumm, S., Grube, A., & Hertel, G. (2013). The Munster Work Value Measure. Journal of Managerial Psychology, 28, 532-560. (request full text)

Krumm, S., Lipnevich, A. A., Schmidt-Atzert, L., & Bühner, M. (2012). Relational Integration as a Predictor of Academic Achievement. Learning and Individual Differences, 22, 759-769. doi:10.1016/j.lindif.2012.05.002 (request full text)

Krumm, S., Grube, A., & Hertel, G. (2013). No time for compromises: Age as a moderator of the relation between needs-supply fit and job satisfaction. European Journal of Work and Organizational Psychology, 22, 547-562. doi: 10.1080/1359432X.2012.676248 (request full text)

Krumm, S., Schmidt-Atzert, L., Schmidt, S., Zenses, E.-M., & Stenzel, N. (2012). Attention tests in different stimulus presentation modes: A facet model of performance in attention tests. Journal of Individual Differences, 33, 146-159. doi: 10.1027/1614-0001/a000085 (request full text)

Hüffmeier, J., Krumm, S., Kanthak, J., & Hertel, G. (2012). "Don't Let the Group Down": Facets of Instrumentality Moderate the Motivating Effects of Group Work in a Field Experiment. European Journal of Social Psychology, 42, 533-538. doi: 10.1002/ejsp.1875 (request full text)

Stenzel, N., Krumm, S., Hartwich-Tersek, J., Beisel, S., & Rief, W. (2012). Psychiatric comorbidity is associated with increased skills deficits. Clinical Psychology and Psychotherapy, 20, 501-512. doi: 10.1002/cpp.1790 (request full text)

Hüffmeier, J., Krumm, S. & Hertel, G. (2011). The practitioner-researcher divide in psychological negotiation research: Current state and future perspective. Negotiation and Conflict Management Research, 4, 145-168. doi: 10.1111/j.1750-4716.2011.00077.x (request full text)

Krumm, S., Hüffmeier, J., Dietz, F., Findeisen, A., & Dries, C. (2011). Towards Positive Test Takers´ Reactions to Cognitive Ability Assessments: Development and Initial Validation of the Reasoning Ability at Work Test. Journal of Business and Media Psychology, 2, 11-18. (request full text)

Schmidt-Atzert, L., Krumm, S., & Lubbe, D. (2011). Toward Stable Predictions of Apprentices' Training Success: Can Artificial Neural Networks outperform Linear Predictions? Journal of Personnel Psychology, 10, 34-42. doi: 10.1027/1866-5888/a000027 (request full text)

Krumm, S., Schmidt-Atzert, L., Bracht, M., & Ochs, L. (2011). Coordination as a Crucial Component of Performances in a Sustained Attention Test: Evidences with the Digit-Symbol Substitution Test. Journal of Individual Differences, 32, 117-128. doi: 10.1027/1614-0001/a000044 (request full text)

Lipnevich, A., MacCann, C., Krumm, S., Burrus, J. & Roberts, R. D. (2011). Mathematics Attitudes and Mathematics Outcomes in U.S. and Belarusian Middle School Students. Journal of Educational Psychology, 103, 105-118. doi: 10.1037/a0021949 (request full text)

Hartwich-Tersek, J., Glombiewski, J.A., Krumm, S. & Rief. W. (2009). Faktorstruktur des Inventars zur Erfassung der Kausal- und Kontrollattribution chronischer Schmerzpatienten (KAUKON) [Factor structure and validity of an inventory for assessing causal and control attributions in chronic back pain (KAUKON)]. Klinische Diagnostik und Evaluation, 2, 247-270. (request full text)

Stenzel, N., Krumm, S. & Rief, W. (2010). Therapieplanung mit Hilfe des Interviews zur operationalisierten Fertigkeitsdiagnostik (OFD): Evaluation an einer klinischen Stichprobe [Treatment planning in psychotherapy by use of the Operationalized Skills Assessment Inventory (Interview zur operationalisierten Fertigkeitsdiagnostik; OFD): Evaluation in a clinical sample]. Verhaltenstherapie, 20, 109-117. doi: 10.1159/000293364 (request full text)

Stenzel, N., Krumm, S. & Tuschen-Caffier, B. (2009). Entwicklung und Validierung eines Lehrerfragebogens zu sozialen Ängsten im Kindes- und Jugendalter (L-ESAK) [Development and Evaluation of a Teacher-Questionnaire for measuring Social Anxiety in Children and Adolescents]. Klinische Diagnostik und Evaluation, 2, 33-53.

Krumm, S., Schmidt-Atzert, L., Bühner, M., Ziegler, M., Michalczyk, K. & Arrow, K. (2009). Storage and non-storage components of working memory predicting reasoning: A simultaneous examination of a wide range of ability factors. Intelligence, 37, 347-364. doi: 10.1016/j.intell.2009.02.003 (request full text)

Krumm, S., Ziegler, M., & Bühner, M. (2008). Reasoning and working memory as predictors of school grades. Learning and Individual Differences, 18, 248-257. doi: 10.1016/j.lindif.2007.08.002 (request full text)

Krumm, S., Schmidt-Atzert, L., Michalczyk, K. & Danthiir, V. (2008). Speeded paper-pencil sustained attention and mental speed tests: Can performances be discriminated? Journal of Individual Differences, 29, 205-216. doi: 10.1027/1614-0001.29.4.205 (request full text)

Krumm, S., Schmidt-Atzert, L. & Eschert, S. (2008). Investigating the structure of attention: How do test characteristics of paper-pencil sustained attention tests influence their relationship with other attention tests? European Journal of Psychological Assessment, 24, 108-116. doi: 10.1027/1015-5759.24.2.108 (request full text)

Schmidt-Atzert, L. & Krumm, S. (2008). Zur Validität von Aufmerksamkeits- und Konzentrationstests [The validity of attention and concentration tests]. Report Psychologie, 3, 126-138. (request full text)

Schmidt-Atzert, L., Krumm, S. & Bühner, M. (2008). Aufmerksamkeitsdiagnostik: Ableitung eines Strukturmodells und systematische Einordnung von Tests [Assessment of attention: Derivation of a structural model and classification of tests]. Zeitschrift für Neuropsychologie, 19, 59-82. doi: 10.1024/1016-264X.19.2.59 (request full text)

Ziegler, M., Schmidt-Atzert, L., Bühner, M. & Krumm, S. (2008). Motivated, unmotivated, or faking? Susceptibility of three achievement motivation tests measures to faking: Questionnaire, semi-projective, and objective. Psychology Science, 49, 291-307. (request full text)

Schmidt-Atzert, L. & Krumm, S. (2007). Diagnostische Urteilsbildung und Begutachtung [Diagnostic judgment and evaluation]. Die Rehabilitation, 1, 9-15. (request full text)

Bühner, M., Ziegler, M., Krumm, S. & Schmidt-Atzert, L. (2006). Ist der I-S-T 2000 R Rasch-skalierbar? [Is the I-S-T 2000 R Rasch scaleable?] Diagnostica, 52, 119-130. (request full text)

Bühner, M., Krumm, S., Ziegler, M., & Plücken, T. (2006). Cognitive abilities and their interplay: Reasoning, crystallized intelligence, working memory components, and sustained attention. Journal of Individual Differences, 27, 57-72. doi: 10.1027/1614-0001.27.2.57 (request full text)

Bühner, M., König, C., Pick, M. & Krumm, S. (2006). Working memory dimensions as differential predictors of the speed and error aspect of multitasking performance. Human Performance, 19, 253-275. doi: 10.1207/s15327043hup1903_4 (request full text)

Ortner, T.M., Horn, R., Kersting, M., Krumm, S., Kubinger, K.D., Schmidt-Atzert, L., Proyer, R.T., Schuhfried, G., Schuetz, A., Wagner-Menghin, M.M. & Westhoff, K. (2006). Standortbestimmung und Zukunft Objektiver Persönlichkeitstests. Report Psychologie, 32, 64-75. (request full text)

Schmidt-Atzert, L. & Krumm, S. (2006). Professionelle Studierendenauswahl durch die Hochschulen - Wege und Irrwege [Professional student selection - paths and aberrations. Report Psychologie, 31, 297-309. (request full text)

Bühner, M., Krumm, S. & Pick, M. (2005). Intelligence = working Memory ≠ attention. Intelligence, 33, 251-272. doi:10.1016/j.intell.2005.01.002 (request full text)

Bühner, M., Mangels, M., Krumm, S. & Ziegler, M. (2005). Are working memory and attention related constructs? Journal of Individual Differences, 26, 121-131. doi: 10.1027/1614-0001.26.3.121 (request full text)

Bücher, Buchkapitel und Herausgeberschaften:

Krumm, S. & Schulze, J. (in press). Competencies for web-based work and virtual collaboration. In G. Hertel, D. Stone, R. Johnson, & J. Passmore (Eds.), The Wiley Blackwell Handbook of the Psychology of the Internet at Work. Chichester: Wiley-Blackwell.

Corstjens, J., Lievens, F., & Krumm, S. (in press). Contextualized and generic Situational Judgment Tests for selection. In H. Goldstein, E. Pulakos, J. Passmore, & C. Semedo (Eds.), Handbook of the psychology of recruitment, selection, and retention. Wiley-Blackwell.

Krumm, S., Schmidt-Atzert, L., & Lipnevich, A. A. (guest editors) (2014). Insights Beyond g – Specific Cognitive Abilities at Work. Journal of Personnel Psychology, 13.

Krumm, S., & Hertel, G. (2013). Knowledge, Skills, Abilities and Other Characteristics (KSAOs) for Virtual Teamwork. In A. Bakker & D. Derks (Eds.), The Psychology of Digital Media and Work (pp. 80-99). East Sussex, UK: Psychology Press.

Hertel, G., Thielgen, M., Rauschenbach, C., Grube, A., Stamov-Roßnagel, C. & Krumm, S. (2013). Age differences in motivation and stress at work. In Schlick, C., Frieling, E. & Wegge, J. (Eds.), Age-differentiated work systems (pp. 119-148). Berlin: Springer.

Hertel, G., Binnewies, C., Krumm, S., Holling, H. & Kleinmann, M. (2013). Imagine the future world: How do we want to work tomorrow? Abstract proceedings of the 16th EAWOP Congress 2013. Münstersches Informations- und Archivsystem multimedialer Inhalte (miami). URL: nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:6-66399491491.

Krumm, S., & Mertin, I. (2013). Kompetenzmodelle. In W. Sarges (Hrsg.), Management-Diagnostik (4., völlig überarbeitete Neuauflage). Göttingen: Hogrefe.

Stenzel, N. & Krumm, S. (2013). Interview. In M. Gellman & J. R. Turner (Eds.). Encyclopedia of behavioral medicine. New York, NY: Springer.

Krumm, S., Mertin, I., & Dries, C. (2012). Kompetenzmodelle. Göttingen: Hogrefe.

Krumm, S. & Schmidt-Atzert, L. (2009). Leistungstests im Personalmanagement. Göttingen: Hogrefe.

Krumm, S. & Schmidt-Atzert, L. (2008). Eignungsdiagnostische Prognosen mittels Künstlicher Neuronaler Netze. In D. Scheffer & W. Sarges (Hrsg.), Innovative Ansätze in der Eignungsdiagnostik (S. 363-371). Göttingen: Hogrefe.

Dries, C., Krumm, S. & Lux, V. (2006). Prozesszertifizierung der Führungskräfteauswahl nach DIN 33430 in einer deutschen Großbank. In K. Westhoff (Hrsg.), Nutzen der DIN 33430 - Praxisbeispiele und Checklisten (S. 140-147). Lengerich: Pabst.

Weitere Veröffentlichungen:

Dormann, C. & Krumm, S. (2010). TBS-TK Rezension: „OPQ32“. Psychologische Rundschau, 61, 226–228.

Krumm, S. (2008). Determinanten von Konzentrationstest-Leistungen: Koordination, Arbeitstempo oder mentale Geschwindigkeit? Philipps-Universität Marburg: Dissertationsschriften.

Krumm, S. (2007). [Buchbesprechung von Emotionale Intelligenz. Ein internationales Handbuch]. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 51, 97–98.

Schmidt-Atzert, L. & Krumm, S. (2005). 8. Arbeitstagung der Fachgruppe für Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Abstracts und Programm. Lengerich: Pabst Science Publishers.

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