Springe direkt zu Inhalt

Ausgewählte Publikationen

  • Zhang, Y., Watermann, R., & Daniel, A. (2023). The sustained effects of achievement goal profiles on school achievement across the transition to secondary school. Journal of Youth and Adolescence. https://doi.org/10.1007/s10964-023-01813-7
  • Hagen, R., Watermann, R. & Nückles, M. (2022). Der Einfluss wissenschaftlicher Textgenres auf das Textverständnis und epistemologische Überzeugungen bei Studierenden der Bildungswissenschaften. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 44, 237-249. https://doi.org/10.24452/sjer.44.2.6

  • Golke, S., Hagen, R., & Wittwer, J. (2019). Lost in narrative? The effect of informative narratives on text comprehension and metacomprehension accuracy. Learning and Instruction, 60, 1-19.

  • Daniel, A. & Watermann, R. (2018). The role of perceived benefits, costs and probability of success in students’ plans for higher education. A quasi-experimental test of rational choice theory. European Sociological Review, 34(5), 539-553.

  • Arens, A.K. & Watermann, R. (2017). Political efficacy in adolescence: Development, gender differences, and outcome relations. Developmental Psychology, 53, 933-948.

  • Daniel, A., Watermann, R. & Maaz, K. (2018). Sind studienbezogene Kosten-Nutzen-Abwägungen veränderbar? Die Effektivität einer schulischen Intervention zur Verringerung sozialer Ungleichheiten beim Hochschulzugang. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 21, 535-563.

  • Hildebrandt, J. & Watermann, R. (2017). Motivationale Entwicklung am Grundschulübergang: Theorien und Befunde im Überblick. In P. Noack & B. Kracke (Hrsg.), Handbuch für Erziehungs- und Entwicklungspsychologie. Heidelberg: Springer.

  • Watermann, R., Maaz, K., Bayer, S. & Roczen, N. (2017). Social background. In S. Kuger, E. Klieme, N. Jude and D. Kaplan (Eds.), Assessing contexts of learning. An international perspective (pp. 117-145). Springer International Publishing.

  • Arens, A.K., Möller, J. & Watermann, R. (2016). Extending the internal/external frame of reference model to social studies: Self-concept and achievement in history and politics. Learning and Individual Differences, 51, 91-99.

  • Zhang, Y., Watermann, R. & Daniel, A. (2016). Are multiple goals in elementary students beneficial for their school achievement? A latent class analysis. Learning and Individual Differences, 51, 100-110.

  • Rottach, A., Blüthmann, I. & Watermann, R. (2016). Studienqualität und Verbleibsquoten im Masterstudium. Eine Analyse auf Studiengangsebene zum Zusammenhang von Qualitätsmerkmalen von Masterstudiengängen und Verbleibsquoten. Empirische Pädagogik, 30, 531-556.

  • Winter-Hölzl, A., Watermann, R., Wittwer, J., Wäschle, K. & Nückles, M. (2015). Entwicklung und Validierung eines Tests zur Erfassung des Genrewissens Studierender und Promovierender der Bildungswissenschaften. Zeitschrift für Pädagogik, 61 (61. Beiheft), 185-202.

  • Arens, A.K., Morin, A.J.S, & Watermann, R. (2015). Relations between classroom disciplinary problems and student motivation: Achievement as a potential mediator? Learning and Instruction, 39, 184-193.

  • Arens, A. K., & Watermann, R. (2015). How an early transition to high-ability secondary schools affects students' academic self-concept: Contrast effects, assimilation effects, and differential stability. Learning and Individual Differences, 37, 64–71.

  • Paulick, I., Watermann, R. & Nückles, M. (2012). Achievement goals and school achievement: The transition to different school tracks in secondary school. Contemporary Educational Psychology, 38, 75-86.