Springe direkt zu Inhalt

Irina Rosa Kumschick, Ph.D.

kumschick

School Pedagogy and School Improvement Research

Researcher

Address
Habelschwerdter Allee 45
Room Room JK 23/240
14195 Berlin

Research focus

  • Reading and emotional competencies: the correlation of linguistic and emotional competencies and their variability
  • Development of tools for the messurement of children´s emotional knowledge and emotion understanding
  • Development and evaluation of an intervention program to increase the emotional competence (for children)
  • Correlation of emotion and language

Publications

Winner of the Marie-Schlei-Award 2014

Kumschick, I. R., Piwowar, V. & Thiel, F. (2017). Inducing adaptive emotion regulation by providing the students’s perspective: An experimental video study with advanced preservice teachers. Learning and Instruction, 1-10. Doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.07.010

Kumschick, Irina R., Beck, L., Eid, M., Witte, G., Klann-Delius, G., Heuser, I., … Menninghaus, W. (2014). Reading and Feeling: The Effects of a Literature-Based Intervention Designed to Increase Emotional Competence in Second and Third Graders. Educational Psychology, 5, 1448. doi:10.3389/fpsyg.2014.01448

Kumschick, Irina R., (2014). LESEN und FÜHLEN: Entwicklung und Evaluation einer literaturbasierten Intervention  zur Steigerung emotionaler Kompetenzen in der mittleren Kindheit. Berlin, Germany: Logos.

Kumschick, I. R. (2012). Kann Kinderliteratur emotionale Kompetenzen fördern? Entwicklung, Durchführung und Evaluation einer Literaturbasierten Intervention zur Erhöhung emotionaler Kompetenz in der zweiten und dritten Klasse. SAL-Bulletin, 146, Schweizerischen Arbeitsgemeinschaft für Logopädie, ISSN 1661-6006, Zürich.

Beck, L., Kumschick, I. R., Eid, M., & Klann-Delius, G. (2011).Relationship between language and emotional competences in middle childhood. Emotion, 12(1). doi:10.1037/a0026320

Presentations

Kumschick, I. R., Piwowar, V. &Thiel, F. (2017). Emotional processing of severe classroom disruptions: A video study with advanced preservice teachers. Single Paper auf der 17. Tagung der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), "Education in the crossroads of economy and politics – Role of research in the advancement of public good", 29.08.-02.09., Tampere, Finnland.

Kumschick, I. R., Piwowar, V. & Thiel, F. (2016). Zuschreibung kognitiver und emotionaler Verarbeitungsstile bei massiven Unterrichtsstörungen -  Eine Videostudie mit Lehramtsstudierenden zur professionellen Perspektivenübernahme. Beitrag zum Symposium „Bedingungen und Effekte videobasierter Fallarbeit für den Erwerb berufspraktischer Kompetenzen in der Lehrerbildung“,50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, September 2016.

Kumschick, I. H., Piwowar, V., Barth, V. L., Krysmanski, K., Ophardt, D. & Thiel, F. (2015). Differenzielle Effekte eines videobasierten Trainings zum Klassenmanagement. Symposiumsbeitrag auf der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 11.03. – 13. 03., Bochum.

Kumschick, I. R., Beck, L., Eid, M. & Klann-Delius, G. (2012). An empirical look at the relation between language and emotional competence in child development. ICP, Capetown (South-Africa).

Kumschick, I. R., Eid, M., Beck, L. (2012). Die Bedeutung von Kinderliteratur und deren handlungs-orientierte Nutzung zur kognitiv-affektiven Erhöhung emotionaler Kompetenz. Im Rahmen des Symposiums Emotionserleben, Emotionswissen und Sprache: Neue Befunde des Clusters „Languages of Emotion. 48. Kongress der DGfE, Bielefeld.

Kumschick, I. R., Beck, L., Eid, M. (2012). Kann Kinderliteratur emotionale Kompetenzen fördern? Entwicklung, Durchführung und Evaluation einer Literaturbasierten Intervention zur Erhöhung emotionaler Kompetenz in der zweiten und dritten Klasse. Tagung der Schweizerischen Arbeitsgemeinschaft für Logopädie, Zürich.

Kumschick, I. R., Beck, L., Eid, M. (2011). Does children's literature have the potential to increase emotional competence in children?. 4. Wissenschaftliche Tagung Autismus-Spektrum. Berlin.

Beck, L., Kumschick, I. R., Eid, M., Klann-Delius, G. (2011). The relation between language and emotional competence: Is there a general ability factor linking them?. Berlin Brain Days. Berlin.

Beck, L., Klann-Delius, G., Eid, M., Kumschick, I. R. (2011). Language competence and emotional competence are strongly related in middle childhood. 12th International Congress for the Study of Child Language. Montreal.

Beck, L., Kumschick, I. R. (2011). Die komplexe Interaktion sprachlicher und emotionaler Kompetenz in der kindlichen Entwicklung. Psycholinguistischer Zirkel. Zentrum für angewandte Sprachwissenschaften, Berlin.

Kumschick, I. R., Beck, L. (2010). Zum Zusammenspiel sprachlicher und emotionaler Kompetenzen bei Schulkindern. 6. Interdisziplinäre Tagung über Sprachentwicklungsstörungen. Rostock.