Springe direkt zu Inhalt

M. Sc. Education Dries Vervecken

Dries Vervecken

Arbeitsbereich Schul- und Unterrichtsforschung

EU Projekt: "ITN Language, Cognition and Gender" Strategies for Gender-Fair Language Use in Europe

Master of Science in Education

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

ITN Language, Cognition and Gender

Adresse
Habelschwerdter Allee 45
14195 Berlin
E-Mail
dries.vervecken"at"fu-berlin.de

Diese Seite wird seit dem 15.12.2012 nicht mehr aktualisiert.

Geburtstag: 16.09.1980 in Turnhout (Belgien)

Publications

  • Vervecken, D., Hannover, B., & Wolter, I. (2013). Changing (S)expectations: How Gender Fair Job Descriptions Impact Children's Perceptions and Interest regarding Traditionally Male Occupations. Journal of Vocational Behavior, 82, 208-220.
  • Vervecken, D. & Hannover, B. (2012). Ambassadors of Gender Equality? How Use of Pair Forms versus Masculines as Generics Impacts Perception of the Speaker. European Journal of Social Psychology, 42, 754-762.
  • Nowakowski, A., Vervecken, D., Braun,  E., & Hannover, B. (2012). Was Hochschuldozierende aus Lehrevaluations-Rückmeldungen lernen können: Der differenzielle Einfluss prozess- versus ergebnisorientierten Feedbacks auf Lehrorientierungen. [What university lecturers can learn from evaluation feedback:The differential impact of process- versus outcome-oriented feedback on teaching orientations]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 15, 253-271.
  • Gijbels, D., Raemdonck, I., Van Herck, J., &Vervecken, D. (2012). Understanding work-related learning: The case of ICT-workers. Journal of Workplace Learning, 4, 53-69.
  • Gijbels, D., Raemdonck, I., & Vervecken, D. (2012).What keeps low and high-qualified workers competitive: Exploring the Influence of Job Characteristics and Self-Directed Learning Orientation on Work-Related Learning. In P. Van den Bosche, W.H. Gijselaars, & R.G. Milter (Eds.), Advances in Business Education and Training (pp. 53-69). Dordrecht: Springer.
  • Vervecken, D., Spexard, A., Nowakowski, A., & Braun, E. (2011). Kompetenzorientierte Lehrveranstaltungsevaluation als Instrument der Reformgestaltung. In Nickel S. (HG.), Der Bologna-Prozess aus Sicht der Hochschulforschung. Analysen und Impulse für die Praxis (S. 257-270). Gütersloh: CHE.
  • Gijbels, D., Raemdonck, I., & Vervecken, D. (2010). Influencing work-related learning: the role of job-characteristics and self-directed learning orientation in part-time vocational education. Vocations and learning, 3,239-255.
  • Gijbels, D., Raemdonck, I., Vervecken, D., &Van Herck, J. (2010). Explaining work-related learning for low and high-qualified people: The importance of a self-directed learning orientation. In Halley, S. et al (eds.) Crossing boarders in education and work-based learning (pp. 195-203). Maastricht, FEBA ERD Press.
  • •Vervecken, D., Ulrich, I., Braun, E., & Hannover, B. (2010). Lehre und Studium professionell evaluieren: Kompetenzorientierte Lehrevaluation mit BEvaKomp. In A. Oppermann & P. Pohlenz, P. (Hrsg.), Lehre und Studium professionell evaluieren: Wie viel Wissenschaft braucht die Evaluation? (S. 153-165). Bielefeld: UVW.
  • • Braun, E. & Vervecken, D. (2009). Vor- und Nachteile einer kompetenzorientierten Lehrveranstaltungsevaluation. Die Hochschule (Sonderheft: zwischen Intervention und Eigensinn, Sonderaspekte der Bologna-Reform in die Hochschule), 2,47-58.

 

Presentations

  • Vervecken, D. & Hannover, B. (2012). Feminisierung = Degradierung? Der differentielle Einfluss von Berufsbeschreibungen in Paarform versus generischem Maskulinum auf berufsbezogene Überzeugungen von Grundschulkindern. Vortrag auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld.
  • Vervecken, D. & Hannover, B. (2012). Closing the gender gap. The Influence of Teachers´ Language Use on Children’s Gender-Related Occupational Beliefs. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA) Vancouver, BC, Canada.
  • Vervecken, D. & Hannover, B. (2012). Everything girls can do I can do too. The differential influence of pair forms versus masculines as generic on pupils’ gender related occupational beliefs. Paper presented at the TeaP-Conference (The Experimental Approach to Psychology), Mannheim, Germany.
  • Vervecken, D. & Hannover, B. (2012). Changing (s)expectations: The influence of teachers' language use on pupils' gendered representations of occupations, vocational aspirations, and self-efficacy. Poster presented at the 13th Annual Meeting of the Society for Personality and Social Psychology. San Diego, CA, USA.
  • Vervecken, D., & Hannover, B. (2011). Feministisch oder um Gleichstellung bemüht? Der Einfluss der Verwendung geschlechtergerechter Sprache auf die Personenwahrnehmung. Poster presented at the 13th Conference of the German Psychological Association, Section Social Psychology (FGSP), Hamburg, Germany, September 18-21.
  • Nowakowski, A., Vervecken, D., & Braun, E. (2011). Machen Lehrevaluationen einen Unterschied? Der differenzierte Einfluss von prozess- und ergebnisorientierten Evaluationsinstrumenten auf die Lehreinstellungen von Hochschuldozierenden. Paper presented at the 13th German Psychological Association Conference, Section Pedagogical Psychology (PAEPS), Erfurt, Germany, September 14.-16.
  • Vervecken, D., & Hannover, B. (2011). Der Einfluss geschlechtergerechter Sprache der Lehrperson auf Berufsvorstellungen von Grundschulkindern. Paper presented at the 13th  German Psychological Association Conference, Section Pedagogical Psychology (PAEPS), Erfurt, Germany, September 14.-16.
  • Braun, E., Nowakowski, A., Vervecken, D., & Hannover, B. (2011). Auf dem Weg zu einer kompetenzorientierten Lehre. Die Bedeutung von Lehrorientierung, Art der Lerngelegenheiten und Form des Studierendenfeedbacks. Vortrag auf der Tagung "Inspiration und Intervention. Aktivierende Hochschulforschung zur Hochschullehre". Dortmund, 14.-15.7.
  • Vervecken, D., & Hannover, B. (2011). Yes I Can! The Positive Influence of Teachers´ Use of Pair Forms on Pupils´ Self-Efficacy and Girls´ Interest in Gender Atypical Occupations. Poster presented at the Self & Identity Pre-Conference of the16th European Association of Experimental Social Psychology, Stockholm, Sweden, July 12.
  • Vervecken, D., Oakhill, J., & Hannover, B. (2011). Does the Use of Pair Forms versus the Masculine as Generic Impact Children´s Gendered Beliefs about Occupations? Poster presented at the 16th General Meeting of the European Association of Experimental Social Psychology, Stockholm, Sweden, July 12-16.
  • Gijbels, D. Raemdonck, I., & Vervecken, D. (2010). The importance of a self-directed learning orientation in part-time vocational education. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Denver.
  • Vervecken, D., Moser, F., Sczesny, S., & Hannover, B. (2010). Entwicklung und Validierung eines Instruments zur Messung der Einstellung gegenüber geschlechtergerechten Sprache. Poster auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen.
  • Vervecken. D., Ulrich, I., & Braun, E. (2009). Ansatze zur Kompetenzmessung.  Vortrag auf der 10. Jahrestagung des Arbeitskreises Evaluation und Qualitätssicherung Berliner und Brandenburger Hochschulen, Potsdam, 26. März.
  • Gijbels, D., Raemdonck, I., & Vervecken, D. (2008). Influencing work-related learning: the role of job-characteristics and self-directed learning orientation in part-time vocational education. Paper presented at the 4th EARLI SIG Learning and professional development conference, Finland, Jyväskylä, 27-28 August.
  • Vervecken, D., & Braun. E. (2008). Kompetenzen- Lernergebnisse definieren und "messen". ASIIN e.V., Hannover: Jahrestagung, 27. Oktober, 2008.
  • Vervecken, D., & Braun, E. (2008). HEsaCom: Evaluation in Higher Education: self-assessment of Competences, Learning Effects Outcome Measurement. Electric Paper, Mainz: EvaSys Anwendertagung, 11. September, 2008.

 

Workshops

  • Braun, E. & Vervecken, D. (2010). Kompetenzorientierte Evaluation als Rückmeldung für die eigene Lehre. Hochschuldidaktisches Netzwerk Mittelhessen: Workshop für Lehrende an den Universitäten Marburg und Giessen sowie Fachhochschule Giessen-Friedberg, am 09.und 10. Juni 2010.
  • Braun, E. & Vervecken, D. (2009). Kompetenzorientierte Evaluation als Rückmeldung für die eigene Lehre. Arbeitsgruppe wissenschaftliche Weiterbildung der hessischen Fachhochschulen: 01. & 02. Oktober 2009.