Springe direkt zu Inhalt

Anna K. Nishen

Anna

Arbeitsbereich Bildungsforschung / Heterogenität und Bildung

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Adresse
Habelschwerdter Alle 45
Raum KL23 / 228
14195 Berlin
Sekretariat
Henriette Swiatek
Henriette Swiatek

Zur Person


  • Seit 09/2019 Beginn Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Freien Universität Berlin, Fachbereich Erziehungswissenschaft und Psychologie, Arbeitsbereich Bildungsforschung/Heterogenität und Bildung
  • 2017–2019 Masterstudium, Behavioural Science, Radboud University Nijmegen (Niederlande)
  • 2013–2017 Bachelorstudium der Psychologie, Universität Mannheim

Personal Information

  • Since 09/2019: Research associate at Freie Universität Berlin, Department of Education and Psychology, Division of Education Research/Heterogeneity and Education
  • 2017–2019: Master’s degree program in Behavioural Science, Radboud University Nijmegen (Netherlands)
  • 2013–2017: Bachelor’s degree program in psychology, Universität Mannheim
  • DFG-Projekt "Leistungsfeedback an Lernende mit Migrationshintergrund: Hinweise auf einen positiven Feedback-Bias?" (2019-2022) link

Zeitschriften und Buchbeiträge

Vorträge und Kongressbeiträge

Zeitschriftenartikel und Buchbeiträge

2022 /angenommen / im Druck

  • Kessels, U. & Nishen, A.K. (im Druck). Shifting Standards und positiver Feedback-Bias: Wenn negative Stereotype zu positiveren Urteilen führen. In S. Glock (Hrsg.), Stereotype in der Schule II: Ursachen und Interventionen. Heidelberg: Springer.

  • Nishen, A.K., Corcoran, K., Holder, K. & Kessels, U. (2022). When ethnic minority students are judged as more suitable for the highest school track: A shifting standards experiment. European Journal of Psychology of Education. http://doi.org/10.1007/s10212-021-00595-5

  • Nishen, A.K. & Kessels, U. (2022). Non-communicated judgments of, vs. feedback on, students’ essays: Is feedback inflation larger for students with a migration background? Social Psychology of Education25, 1-31. https://doi.org/10.1007/s11218-021-09674-3

  • Streck, H., Nishen, A.K. & Kessels, U. (2022). Instrumentality gives girls the edge: Gender-differential relationships between instrumentality, achievement motivation, and self-esteem. Sex Roles, 86, 379–39.https://doi.org/10.1007/s11199-021-01270-1

2021

  • Kessels. U. & Nishen, A.K. (2021). Positiver Feedback-Bias gegenüber Schülern und Schülerinnen mit Migrationshintergrund. Können negative Stereotype zu positiverem Feedback führen? Praxis Schulpsychologie, Ausgabe 29.
  • Marksteiner, T., Nishen, A. K., & Dickhäuser, O. (2021). Students’ Perception of Teachers’ Reference Norm Orientation and Cheating in the Classroom. Frontiers in Psychology, 12, Article 614199. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.614199

2020

  • Kessels, U., Nishen, A.K. & Schieck, D. (2020). Segregation und Zugehörigkeitsgefühl in heterogenen Klassen. In D. Raufelder und G. Hagenauer (Hrsg.) Soziale Eingebundenheit. (S. 99-112) Münster: Waxmann.

Vorträge und Kongressbeiträge

2022

  • Kessels, U., Holder K., Nishen, A.K. & Corcoran, K. (2022, März). Shifting Standards bei der Bewertung negativ stereotypisierter Gruppen. Paper präsentiert auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Bamberg, Deutschland.

  • Nishen, A. K. & Kessels, U. (2022, März). Experimental evidence for feedback inflation and the Positive Feedback Bias: Judgments of vs. feedback to students with German and Turkish names. Paper presented at the Conference of Experimental Psychologists 2022, Cologne, Germany.
  • Nishen, A. K., Schieck, D. & Kessels, U. (2022, März). Sorgen von Lehramtsstudierenden zum Umgang mit ethnisch-kultureller Heterogenität. Paper präsentiert auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Bamberg, Deutschland. https://gebf2022.de/GEBF2022_Tagungsband_01-03-22.pdf

2021

  • Nishen, A.K., Corcoran, K., Holder, K. & Kessels, U. (2021, August). Surprisingly good? The role of shifting standards in school tracking recommendations for boys and girls with and without a migration background. Paper presented at the 3rd Cultural Diversity, Migration, and Education Conference, Potsdam, Germany.
  • Nishen, A. K., & Kessels, U. (2021, März). Feedback vs. Beurteilungen: Geben Lehramtsstudierende übermäßig positives Feedback eher an Schüler mit türkischem Migrationshintergrund? Paper präsentiert auf der Konferenz des Berlin Interdisciplinary Education Research Network, Berlin, Deutschland.
  • Nishen, A. K. & Kessels, U. (2021, Mai). Thinking too much? Pre-service teachers give overly positive feedback to ethnic minority students. Paper presented at the EARLI SIG-16 Metacognition online conference, Gothenburg, Sweden.
  • Nishen, A. K. & Kessels, U. (2021, August). Evaluating vs. Giving feedback: Is feedback inflation larger for ethnic minority students? Paper presented at the EARLI 2021 online conference, Gothenburg, Sweden.
  • Nishen, A. K. & Kessels, U. (2021, September). Angst zu kritisieren? Positiver Bias beim Feedback an Schüler mit und ohne Migrationshintergrund. Paper präsentiert auf der 18. Konferenz der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Heidelberg, Deutschland.
  • Nishen, A. K., Schieck, D. & Kessels, U. (2021, August). Would that be racist? Constructing a scale on teacher students’ concerns about cross-ethnic teaching. Roundtable presentation at the JURE 2021 online conference, Gothenburg, Sweden.
  • Streck, H., Nishen, A. K. & Kessels, U. (2021, September). Maskulinität und Leistungsmotivation: Direkte und Indirekte Wege. Paper präsentiert auf der 18. Konferenz der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Heidelberg, Deutschland.

2019

  • Nishen, A. K., Burk, W., & Cillessen, A. T. H. (2019, März). Friendship influence across transitions: Predicting early adult mental health from friends’ mental health in adolescence. In B. Laursen (Chair), Peer influence: New methods for unpacking longitudinal effects. Symposium at the Biennial meeting of the Society for Research on Child Development, Baltimore, MD.

2017

  • Nishen, A. K., Marksteiner, T., & Dickhäuser, O. (2017, März). Warum mogeln Schüler? Effekte der Bezugsnormorientierung von Lehrkräften auf Mogelverhalten. Poster präsentiert auf der 5. Konferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Heidelberg, Deutschland.

2016

  • Brady, G., Hammer, L., Preston, O., & Nishen, A. K. (2016, Mai). Combat experiences, personality, Iso-strain and sleep quality affect posttraumatic stress among working post-9/11 veterans. Poster presented at the 4th Annual Student Research Symposium, Portland State University, Portland, OR.).
  • Nishen, A. K., Preston, O., Brule, H., & the Learning. Garden Assessment Group (2016, May). Predicting Academic Motivation: Contextual Supports for Diverse Students’ Engagement and Everyday Resilience . Poster presented at the Annual Conference of the Oregon Psychological Association, Portland, OR.