Springe direkt zu Inhalt

Dipl. Soz. Csaba Kurucz M.A.

c.kurucz

Department of Early Childhood Education

Researcher

Sprach-Kitas

Address
Habelschwerdter Allee 45
Room KL 23/214
14195 Berlin

Research Interests:

 

  • Multicultural competencies of education professionals

  • Educational inequality in infancy

  • Quantitative methods in empirical social research

 

Curriculum Vitae:

 

Dipl. Soz. Csaba Kurucz M.A.

 

  • 03/2019 – 04/2019 Visiting scholar at the Queensland University of Technology, Brisbane (QUT), working with Prof. Dr. Donna Berthelsen (funded by a DAAD doctoral scholarship)
  • Since 10/2016 Research Associate, Department of Early Childhood Education, Freie Universität Berlin, Project „Early Chances“ 

  • 01/2016 - 08/2016 Research Assistant, Project „Individual support and adaptive learning opportunities in primary school”, German Institute for International Educational Research (DIPF)

  • 09/2014 - 08/2015 Research Assistant, Project „Development of social skills in extracurricular youth sports”, Philipps-University Marburg

  • 02/2014 - 08/2014 Research Internship, Project „school in transition V“, German Institute for International Educational Research (DIPF)

  • 10/2012 - 09/2013 Research Assistant, Project „memory and school readiness“, German Institute for International Educational Research (DIPF)

  • 09/2013 - 09/2016 Studies of social work, Hochschule Darmstadt – University of Applied Sciences (degree earned: M.A.)

  • 10/2005 - 06/2011 Studies of social science, Goethe University Frankfurt (degree earned: Diplom)

 

 

 

SoSe 2019
  • (S) Angewandte Konzepte

 

SoSe 2017
  • (S) Ausgewählte Konzepte (Armut & Bildungsungleichgeit)

Research projects

 

since 2016 Evaluation of the "Frühe Chancen" (Early Chances) Initiative: daycare centers focusing on language and integration (supported by the German Federal Ministry of Familiy Affairs, Senior Citizens, Women and Youth)

Publications

 

2020

Kurucz, C., Lehrl, S. & Anders, Y. (2020). Preschool Teachers’ Perspectives About the Engagement of Immigrant and Non-Immigrant Parents in Their Children’s Early Education. International Journal of Early Childhood, 52213–231. https://doi.org/10.1007/s13158-020-00269-1 

Kurucz, C., Hachfeld, A., Groeneveld, I., Roßbach, H.-G. & Anders, Y. (2020). Überzeugungen und Selbstwirksamkeitserwartungen im Umgang mit kultureller Diversität in ihrem Zusammenspiel mit sprachpädagogischen Förderstrategien. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 23709–738. https://doi.org/10.1007/s11618-020-00954-w 

  

2019 

Decristan, J., Fauth, B., Heide, E. L., Locher, F. M., Troll, B., Kurucz, C., & Kunter, M. (2019). Individuelle Beteiligung am Unterrichtsgespräch in Grundschulklassen: Wer ist (nicht) beteiligt und welche Konsequenzen hat das für den Lernerfolg? Zeitschrift Für Pädagogische Psychologie, 5, 1–16. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000251

 

 

Unpublished

Kurucz, C. (2016). Die Dimension der sozialen Perspektivenübernahmefähigkeit in der Jugendbildung am Beispiel des außerschulischen Jugendsports [Unpublished Master-Thesis]. Hochschule Darmstadt.

Kurucz, C. (2011). Gewaltakte im Jugendalter - Inwieweit beeinflusst Alkoholkonsum das Gewaltpotenzial? [Unpublished Diploma-Thesis]. Goethe Universität Frankfurt.

 

Conference contributions

2020

Kurucz, C., Lehrl, S., & Anders, Y. (2020, August). Preschool teachers’ beliefs in dealing with cultural diversity [Conference presentation, Conference cancelled]. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Ramat Gan, Israel.

Kurucz, C., & Lehrl, S. (2020, April 17 - 21). Preschool Teachers’ Perspectives About the Engagement of Parents With, and Without Immigrant Background [Conference presentation, Conference cancelled]. AERA Annual Meeting San Francisco (Paper Session), CA. http://tinyurl.com/tgrvlqo

Kurucz, C., Lehrl, S., & Anders, Y. (2020, März). Das wahrgenommene Engagement von Eltern mit und ohne Migrationshintergrund aus der Perspektive frühpädagogischer Fachkräfte [Conference presentation, Conference cancelled]. 8. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam.

 

2018

Decristan, J., Fauth, B., Heide, E. L., Kurucz, C., Locher, F. M., Troll, B., Kunter, M., Büttner, G., Klieme, N., & Hardy, I. (2018, Februar). Individuelle Beteiligung am Klassengespräch in heterogenen Lerngruppen: Wer beteiligt sich, wen beteiligt die Lehrkraft? [Conference presentation]. 6. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel.

Ballaschk, I., & Kurucz, C. (2018, Februar). Führungskonzepte im Umgang mit kultureller Diversität [Conference presentation]. 6. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel.

 

2017

Fauth, B., Decristan, M., Kunter, M., Buettner, G., Klieme, N., Kurucz, C., Locher, F. M., & Troll, B. (2017, August 29 - September 02). A longitudinal study of reciprocal effects of participation and achievement in science classrooms? [Conference presentation]. 17th Biennial Conference EARLI, Tampere, Finland.

Fauth, B., Decristan, J., Heide, E. L., Kurucz, C., Locher, F. M., Troll, B., Kunter, M., Büttner, G., Klieme, N., & Hardy, I. (2017, März). Individuelle Beteiligung am Klassengespräch in heterogenen Lerngruppen: Wer profitiert am meisten? [Conference presentation], Heidelberg.