Springe direkt zu Inhalt

Dipl. Soz. Csaba Kurucz M.A.

c.kurucz

Department of Early Childhood Education

Researcher

Sprach-Kitas

Address
Habelschwerdter Allee 45
Room KL 23/214
14195 Berlin

Research Interests:

 

  • Multicultural competencies of education professionals

  • Educational inequality in infancy

  • Quantitative methods in empirical social research

 

Curriculum Vitae:

 

Dipl. Soz. Csaba Kurucz M.A.

 

  • 03/2019 – 04/2019 Visiting scholar at the Queensland University of Technology, Brisbane (QUT), working with Prof. Dr. Donna Berthelsen (funded by a DAAD doctoral scholarship)
  • Since 10/2016 Research Associate, Department of Early Childhood Education, Freie Universität Berlin, Project „Early Chances“ 

  • 01/2016 - 08/2016 Research Assistant, Project „Individual support and adaptive learning opportunities in primary school”, German Institute for International Educational Research (DIPF)

  • 09/2014 - 08/2015 Research Assistant, Project „Development of social skills in extracurricular youth sports”, Philipps-University Marburg

  • 02/2014 - 08/2014 Research Internship, Project „school in transition V“, German Institute for International Educational Research (DIPF)

  • 10/2012 - 09/2013 Research Assistant, Project „memory and school readiness“, German Institute for International Educational Research (DIPF)

  • 09/2013 - 09/2016 Studies of social work, Hochschule Darmstadt – University of Applied Sciences (degree earned: M.A.)

  • 10/2005 - 06/2011 Studies of social science, Goethe University Frankfurt (degree earned: Diplom)

 

 

 

SoSe 2019
  • (S) Angewandte Konzepte

 

SoSe 2017
  • (S) Ausgewählte Konzepte (Armut & Bildungsungleichgeit)

Research projects

 

since 2016 Evaluation of the "Frühe Chancen" (Early Chances) Initiative: daycare centers focusing on language and integration (supported by the German Federal Ministry of Familiy Affairs, Senior Citizens, Women and Youth)

Publications

 

Kurucz, C., Lehrl, S. & Anders, Y. (2020). Preschool Teachers’ Perspectives About the Engagement of Immigrant and Non-Immigrant Parents in Their Children’s Early Education. International Journal of Early Child-hood (IJEC)https://doi.org/10.1007/s13158-020-00269-1 

 

Kurucz, C., Hachfeld, A., Groeneveld, I., Roßbach, H.-G. & Anders, Y. (2020). Überzeugungen und Selbstwirksamkeitserwartungen im Umgang mit kultureller Diversität in ihrem Zusammenspiel mit sprachpädagogischen Förderstrategien. Zeitschrift für Erziehungswissenschafthttps://doi.org/10.1007/s11618-020-00954-w

 

Decristan, J., Fauth, B., Heide, E. L., Locher, F. M., Troll, B., Kurucz, C., & Kunter, M. (2019). Individuelle Beteiligung am Unterrichtsgespräch in Grundschulklassen: Wer ist (nicht) beteiligt und welche Konsequenzen hat das für den Lernerfolg? Zeitschrift Für Pädagogische Psychologie, 5, 1–16. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000251

 

 

Unpublished

  

Kurucz, C. (2011). Gewaltakte im Jugendalter - Inwieweit beeinflusst Alkoholkonsum das Gewaltpotenzial? Unveröffentlichte Diplomarbeit. Goethe Universität Frankfurt.

  

Kurucz, C. (2016). Die Dimension der sozialen Perspektivenübernahmefähigkeit in der Jugendbildung am Beispiel des außerschulischen Jugendsports. Unveröffentlichte Masterarbeit. Hochschule Darmstadt.

 

Conference contributions

 

07/2020: "Preschool teachers’ beliefs in dealing with cultural diversity" (C. Kurucz, S. Lehrl & Y. Anders). Vortrag auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Ramat Gan, Israel. (Conference Canceled) 

 

04/2020: "Preschool Teachers’ Perspectives About the Engagement of Parents With, and Without Immigrant Background" (C. Kurucz & S. Lehrl). AERA Annual Meeting San Francisco [Paper Session] (2020, Apr 17 - 21), CA http://tinyurl.com/tgrvlqo (Conference Canceled) (Gefördert durch ein DAAD-Stipendium) 

 

03/2020: "Das wahrgenommene Engagement von Eltern mit und ohne Migrationshintergrund aus der Perspektive frühpädagogischer Fachkräfte" (C. Kurucz, S. Lehrl & Y. Anders). Vortrag auf der 8. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Potsdam. (Konferenz abgesagt)

 

08/2017: "A longitudinal study of reciprocal effects of participation and achievement in science classrooms?" (B. Fauth, J. Decristan, M. Kunter, G. Buettner, E. Klieme, I. Hardy, E. Heide, C. Kurucz, F. Locher, B. Troll). Paper presented at the 17th Biennial Conference EARLI 2017, 29.08.-02.09.17, Tampere, Finland. 

  

02/2018: "Individuelle Beteiligung am Klassengespräch in heterogenen Lerngruppen: Wer beteiligt sich, wen beteiligt die Lehrkraft?" (J. Decristan, B. Fauth, E. Heide, C. Kurucz, F. Locher, B. Troll, M. Kunter, G. Büttner, E. Klieme & I. Hardy). Symposium auf der 6. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Basel.

  

02/2018: "Führungskonzepte im Umgang mit kultureller Diversität" (I. Ballaschk & C. Kurucz). Vortrag gehalten im Rahmen der 6. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Basel.

  

03/2017: "Individuelle Beteiligung am Klassengespräch in heterogenen Lerngruppen: Wer profitiert am meisten?" (B. Fauth, J. Decristan, E. Heide, C. Kurucz, F. Locher, B. Troll, M. Kunter, G. Büttner, E. Klieme, & I. Hardy). Symposium at the 5th Conference of the Society for Empirical Educational Research (GEBF) in Heidelberg, Germany.