Springe direkt zu Inhalt

Theresia Hummel M.A.

t.hummel

Department of Early Childhood Education

Researcher

Sprach-Kitas

Address
Habelschwerdter Allee 45
Room KL 23/222c
14195 Berlin

Research Interests:

 

  • Quality and Impact of Early Childhood Education and Care
  • Parent-Professional Partnership in Early Childhood Education and Care
  • Professional competences of Early Childhood Educators
  • Quantitative Methods of Empirical Social Research

 

Curriculum Vitae:

 

Theresia Hummel M.A.

 

  • since 03.2017: Research Associate at the Department of Education and Psychology at Freie Universität Berlin
  • 2014 – 2017: Master of Arts in Educational Science, Freie Universität Berlin
  • 2010 – 2014: Bachelor of Arts in Educational Science and Social Sciences, Humboldt-Universität zu Berlin
  • 04.2015 – 12.2015: Survey Associate in the Project EASI Science "Early Steps into Science“, Department of Early Childhood Education, Freie Universität Berlin
  • 10.2015-05.2016: Teaching/ Research Project in the Project EASI Science: "Frühe naturwissenschaftliche Förderung in der Kita und im Elternhaus: Welche Rolle spielen Einstellungen und motivationale Haltungen von frühpädagogischen Fachkräften für den Umfang der frühen naturwissenschaftlichen Förderung?“
  • 05.2013-01.2017: Student Assistant at the Neighbourhood Centre - NUSZ - ufaFabrik

 

 

SoSe 2019
  • Webinar Elternarbeit, Erziehungspartnerschaften, Beratung, MA Leitung frühkindlicher Bildungseinrichtungen – Weiterbildungsstudium, IQSH Kiel

 

SoSe 2018
  • Webinar Elternarbeit, Erziehungspartnerschaften, Beratung, MA Leitung frühkindlicher Bildungseinrichtungen – Weiterbildungsstudium, IQSH Kiel

 

WiSe 2017/18
  • Bildung und Erziehung - Seminar B, Seminar für Bachelorstudierende, BA Bildungs- und Erziehungswissenschaft, Fachbereich Erziehungswissenschaft und Psychologie, Freie Universität Berlin

 

SoSe 2017
  • Webinar Elternarbeit, Erziehungspartnerschaften, Beratung, MA Leitung frühkindlicher Bildungseinrichtungen – Weiterbildungsstudium, IQSH Kiel

 

since 2017

Evaluation of the federal programme "Sprach-Kitas: Weil Sprache der Schlüssel zur Welt ist" (supported by the German Federal Ministry of Familiy Affairs, Senior Citizens, Women and Youth)

since 2017

ISOTIS "Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society“ (supported by the European Commission’s Horizon 2020) more information

Publications

Accepted

Hummel, T., Cohen, F. & Anders, Y. (accepted). Fachdidaktisches Wissen von pädagogischer Fachberatung im Handlungsfeld Zusammenarbeit mit Familien. Zeitschrift für Pädagogik.

 

Published 

 

2019

Oppermann, E., Hummel, T. & Anders, Y. (2019). Preschool teachers’ science practices: associations with teachers’ qualifications and their self-efficacy beliefs in science. Early Child Development and Care. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1647191

 

Unpublished

Hummel, T. (2017). Einflüsse der Fähigkeitsüberzeugungen frühpädagogischer Fachkräfte auf den Umfang naturwissenschaftlicher Lerngelegenheiten (Unveröffentlichte Masterarbeit). Freie Universität Berlin, Berlin.

 

Conference contribution

08/2019: "Observational scale to measure the interaction quality between professionals and families" (T. Hummel, F. Cohen, J. Schünke, Y. Anders). Vortrag auf der Konferenz der European Early Childhood Education Research Association (EECERA), Thessaloniki, Greece.

 

05/2019: "Observational scale to measure the interaction quality between professionals and families" (T. Hummel, F. Cohen, J. Schünke, Y. Anders). Vortrag auf der Konferenz Early Childhood Care and Education (ECCE), Moskau, Russland.

 

02/2018: "Welche Voraussetzungen benötigen Fachkräfte um regelmäßige naturwissenschaftliche Lerngelegenheiten anzubieten?“ (E. Oppermann, T. Hummel & Y. Anders). Vortrag auf der 7. Fachtagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Köln.

 

02/2018: "Welches Wissen haben Fachberatungen im Kompetenzbereich Zusammenarbeit mit Familien?" (T. Hummel & Y. Anders). Vortrag auf der 6. Fachtagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel, Switzerland.

  

Lectures

04/2018: "Die wissenschaftliche Evaluation zum Bundesprogramm "Sprach-Kitas: Weil Sprache der Schlüssel zur Welt ist"“ (I. Ballaschk & T. Hummel). Vortrag gehalten im Rahmen des Forum Fachberatung: Aktuelle Entwicklungen in der Kindertagesbetreuung am 09.04.2018 in Erkner.