Springe direkt zu Inhalt

Elisabeth Resa M.A.

resa 2014

Department of Early Childhood Education

Researcher

Sprach-Kitas

Address
Habelschwerdter Allee 45
Room KL 23/214
14195 Berlin

Research Interests

 

  • Quality and Impact of institutional early childhood education and care

  • Language education in daycare centers and children’s language and literacy development

  • early educational inequalities

 

Curriculum Vitae

Elisabeth Resa, M.A.

 

  • Since 2015: Research Associate, Department of Early Childhood Education at Freie Universität Berlin, EU project “CARE” (Curriculum and Quality Analysis and Impact Review of European Early Childhood Education and Care)

  • 2013 – 2014: Student Assistant, Department of Early Childhood Education at Freie Universität Berlin, Project “Early Chances”

  • 2013 – 2014: Master of Arts in Educational Science, Freie Universität Berlin

  • 2012: parental leave

  • 2010 – 2011: Research Associate at PädQUIS gGmbH, German National Study on Early Childhood Education and Care (NUBBEK)

  • 2008 – 2009: Student Assistant at PädQUIS gGmbH, German National Study on Early Childhood Education and Care (NUBBEK)

  • 2006 – 2009: Bachelor of Arts in Educational Science, Freie Universität Berlin

WiSe 2016/17:
  • Colloquium: Erprobung eines Beobachtungsverfahrens im Rahmen der Evaluation der "Sprach-Kitas"

   

SoSe 2016:
  • (S) Projektseminar

  

   WiSe 2015/16
  • (S) Grundlegende Ansätze der Instruktion
  • Colloquium: Sicherung der Qualität frühkindlicher Bildung und Betreuung in ausgewählten Ländern

Research projects

 

since 2017 ISOTIS "Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society“ (supported by the European Commission’s Horizon 2020) more information
2014-2016 CARE "Curriculum Quality Analysis and Impact Review of European ECEC"  more information
2013-2014 Evaluation of the "Frühe Chancen" (Early Chances) Initiative: daycare centers focusing on language and integration (supported by the German Federal Ministry of Familiy Affairs, Senior Citizens, Women and Youth) more information

Publications

 

Accepted or in press

 

 

Published

   2018

Resa, E., Groeneveld, I., Turani, D., & Anders, Y. (2018). The role of professional exchange in improving language-related process quality in daycare centres. Research Papers in Education, 33(4), 414–433. https://doi.org/10.1080/02671522.2017.1353671

  

2017

Anders, Y., Ballaschk, I., Blaurock, S., Kluczniok, K., Lehrl, S., Resa, E., & Wieduwilt, N. (2017). Deutsche Übersetzung der Sustained Shared Thinking and Emotional Well-being (SSTEW) Scale (Unveröffentlichte Forschungsversion). Freie Universität Berlin.

    

2016

Resa, E.,  Ereky-Stevens, K., Wieduwilt, N., Penderi, E., Anders, Y., Petrogiannis, K., & Melhuish, E. (2016). Overview of quality monitoring systems and results of moderator analysis. http://ecec-care.org/fileadmin/careproject/Publications/reports/D4_3_Overview_of_quality_monitoring_systems_and_results_of_moderator_analysis.pdf

   2015 

Resa, E., Anders, Y, Ulferts, H. & Odemarck, M. (2015). Frühkindliche Bildung und Betreuung in Europa: Vorstellung des EU-Projektes CARE und erste Ergebnisse. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 4, 461-468.

   2014

Resa, E. (2014). Zusammenhänge zwischen dem Anteil von Kindern mit Migrationshintergrund auf Gruppen- und Einrichtungsebene und der sprachlichen Anregungsqualität in Kindertagesstätten. Unveröffentlichte Masterarbeit. Freie Universität Berlin.

 

2013

Döge, P., Weyer, E., Resa, E., Eckhardt, A.G., Lee, H.-J., Agache, A. Flöter, M., Keller, H., Tietze, W., Spieß, C.K. (2013). Untersuchungsanlage. In W. Tietze, F. Becker-Stoll, J. Bensel, A.G. Eckhardt, G. Haug-Schnabel, B. Kalicki, H. Keller, B. Leyendecker (Hrsg.), NUBBEK - Nationale Untersuchung zur Bildung, Betreuung und Erziehung in der frühen Kindheit (S. 21-36). Weimar/Berlin: Verlag das Netz

 

Conference contributions

   

08/2019: „Leading the team of day care centres towards high quality language education” (E. Resa, I. Ballaschk & Yvonne Anders). Vortrag gehalten im Rahmen der 18th Biennial EARLI Conference in Aachen.

 

06/2016: "The role of professional exchange within the team for the realised process quality of language education in childcare centres" (E. Resa, N. Wieduwilt, Y. Anders & H.-G. Roßbach). Vortrag gehalten auf der Konferenz der ‘special interest group 5’ der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Porto, Portugal.

   

05/2016: “The role of professional exchange within the team for the realised process quality of language education in childcare centres” (E. Resa, N. Wieduwilt, Y. Anders & H.-G. Roßbach). Vortrag gehalten im Rahmen des ECERS Meeting 2016, Oxford, Großbritannien.

   

03/2016: "Welche Strategien nutzen Zusatzkräfte zur Implementation von sprachpädagogischem Wissen im Team? Ergebnisse der wissenschaftlichen Evaluation des Bundesprogramms „Schwerpunkt-Kitas Sprache & Integration" (I. Ballaschk & Y. Anders). Vortrag gehalten im Rahmen der 4. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Berlin.

  

03/2015: „Welche Rolle spielen Fortbildungen für die realisierte pädagogische Prozessqualität? Ergebnisse der wissenschaftlichen Evaluation des Bundesprogramms 'Schwerpunkt-Kitas Sprache & Integration'“ (E. Resa, D. Turani, N. Wieduwilt & M. Tuffentsammer) Vortrag gehalten im Rahmen der 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum.

  

03/2014: „Evaluation des Bundesprogramms „Offensive Frühe Chancen: Schwerpunkt-Kitas Sprache und Integration““ (N. Wieduwilt, D. Turani & E. Resa) Vortrag gehalten im Rahmen der 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt.