Springe direkt zu Inhalt

Dr. Csaba Kurucz

c.kurucz

Department of Early Childhood Education

Researcher

Sprach-Kitas

Address
Habelschwerdter Allee 45
Room KL 23/214
14195 Berlin

Research Interests:

 

  • Multicultural competencies of education professionals

  • Educational inequality in infancy

  • Quantitative methods in empirical social research

 

Curriculum Vitae:

 

Dipl. Soz. Csaba Kurucz M.A.

 

  • 01/2021 – 12/2022 Senior Research Associate at Freie Universität Berlin, Department of Early Childhood Education, Evaluation Project "Sprach-Kitas - Weil Sprache der Schlüssel zur Welt ist" (Language Daycare Centers - Because Language is the Key to the World) - Extension Phase Focus on "Digitalization
  • 03/2019 – 04/2019 Visiting scholar at the Queensland University of Technology, Brisbane (QUT), working with Prof. Dr. Donna Berthelsen (funded by a DAAD doctoral scholarship)
  • 10/2016 - 12/2020 Research assistant at the Freie Universität Berlin, Department of Early Childhood Education, evaluation project "Sprach-Kitas - Weil Sprache der Schlüssel zur Welt ist" (Language Daycare Centers - Because Language is the Key to the World)

  • 01/2016 - 08/2016 Research Assistant, Project „Individual support and adaptive learning opportunities in primary school”, German Institute for International Educational Research (DIPF)

  • 09/2014 - 08/2015 Research Assistant, Project „Development of social skills in extracurricular youth sports”, Philipps-University Marburg

  • 02/2014 - 08/2014 Research Internship, Project „school in transition V“, German Institute for International Educational Research (DIPF)

  • 10/2012 - 09/2013 Research Assistant, Project „memory and school readiness“, German Institute for International Educational Research (DIPF)

  • 09/2013 - 09/2016 Studies of social work, Hochschule Darmstadt – University of Applied Sciences (degree earned: M.A.)

  • 10/2005 - 06/2011 Studies of social science, Goethe University Frankfurt (degree earned: Diplom)

 

 

 

SoSe 2019
  • (S) Angewandte Konzepte

 

SoSe 2017
  • (S) Ausgewählte Konzepte (Armut & Bildungsungleichgeit)

Research projects

 

since 2016 Evaluation of the "Frühe Chancen" (Early Chances) Initiative: daycare centers focusing on language and integration (supported by the German Federal Ministry of Familiy Affairs, Senior Citizens, Women and Youth)

Publications

 

2022

Kurucz, C., Hachfeld, A., Lehrl, S., & Anders, Y. (im Druck). Die Bedeutung migrationsbezogener Überzeugungen von frühpädagogischen Fachkräften für die Qualität pädagogischer Praxis. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (ZfE).

2021

Anders, Y., Kluczniok, K., Ballaschk, I., Bartels, K. C., Blaurock, S., Grimmer, J., Große, C., Hummel, T., Kurucz, C., Resa, E., Then, S., Wieduwilt, N., & Roßbach, H.-G. (2021). Policy Brief zum fünften Zwischenbericht zur wissenschaftlichen Evaluation des Bundesprogramms „Sprach-Kitas: Weil Sprache der Schlüssel zur Welt ist“ – Ergebnisse der Beobachtungsstudie zur pädagogischen Qualität in ausgewählten Sprach-Kitas. Berlin, Bamberg: Freie Universität Berlin, Otto-Friedrich-Universität Bamberg

Kurucz, C., Resa, E., Kluczniok, K., Anders, Y., Roßbach, H.-G. (2021). Bundesprogramms „Sprach-Kitas“. Das Kita-Handbuch. https://www.kindergartenpaedagogik.de/fachartikel/kita-politik/bildungspolitik/bundesprogramms-sprach-kitas

2020

Anders, Y., Kluczniok, K., Bartels, K. C., Blaurock, S., Grimmer, J. Große, C., Hummel, T., Kurucz, C., Resa, E., Then, S. Wieduwilt, N., & Roßbach, H.-G. (2020). Policy Brief zum vierten Zwischenbericht zur wissenschaftlichen Evaluation des Bundesprogramms „Sprach-Kitas: Weil Sprache der Schlüssel zur Welt ist“ – Ergebnisse zur nachhaltigen Wirkung des Bundesprogramms. Berlin, Bamberg: Freie Universität Berlin, Otto-Friedrich-Universität Bamberg

Kurucz, C., Lehrl, S. & Anders, Y. (2020). Preschool Teachers’ Perspectives About the Engagement of Immigrant and Non-Immigrant Parents in Their Children’s Early Education. International Journal of Early Childhood, 52213–231. https://doi.org/10.1007/s13158-020-00269-1 

Kurucz, C., Hachfeld, A., Groeneveld, I., Roßbach, H.-G. & Anders, Y. (2020). Überzeugungen und Selbstwirksamkeitserwartungen im Umgang mit kultureller Diversität in ihrem Zusammenspiel mit sprachpädagogischen Förderstrategien. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 23709–738. https://doi.org/10.1007/s11618-020-00954-w 

  

2019 

Anders, Y., Kluczniok, K., Ballaschk, I., Bartels, K. C., Grimmer, J., Hummel, T., Kurucz, C., Lehrl, S., Resa, E., Wieduwilt, N., & Roßbach, H.-G. (2019). Policy Brief zum dritten Zwischenbericht zur wissenschaftlichen Evaluation des Bundesprogramms „Sprach-Kitas: Weil Sprache der Schlüssel zur Welt ist“. Die Bedeutung des Trägers für eine einrichtungsübergreifende Qualitätsentwicklung und die Umsetzung des Programms „Sprach‐Kitas“. Berlin, Bamberg: Freie Universität Berlin, Otto-Friedrich-Universität Bamberg.

Decristan, J., Fauth, B., Heide, E. L., Locher, F. M., Troll, B., Kurucz, C., & Kunter, M. (2019). Individuelle Beteiligung am Unterrichtsgespräch in Grundschulklassen: Wer ist (nicht) beteiligt und welche Konsequenzen hat das für den Lernerfolg? Zeitschrift Für Pädagogische Psychologie, 5, 1–16. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000251

2018

 Anders, Y., Kluczniok, K., Ballaschk, I., Bartels, K. C., Blaurock, S., Große, C., Hummel, T.,Kurucz, C., Lehrl, S., Wieduwilt, N., & Roßbach, H.-G. (2018). Policy Brief zum zweiten Zwischenbericht zur wissenschaftlichen Evaluation des Bundesprogramms „Sprach-Kitas: Weil Sprache der Schlüssel zur Welt ist“. Perspektive der Einrichtungsleitungen und zusätzlichen Fachkräfte. Berlin, Bamberg: Freie Universität Berlin, Otto-Friedrich-Universität Bamberg.

 

2017

Anders, Y., Kluczniok, K., Ballaschk, I., Blaurock, S., Kurucz, C., Lehrl, S., Wieduwilt, N., & Roßbach, H.-G. (2017). Policy Brief zum ersten Zwischenbericht zur wissenschaftlichen Evaluation des Bundesprogramms „Sprach-Kitas: Weil Sprache der Schlüssel zur Welt ist“. Perspektive der zusätzlichen Fachberatungen. Berlin, Bamberg: Freie Universität Berlin, Otto-Friedrich-Universität Bamberg.

Unpublished

Kurucz, C. (2016). Die Dimension der sozialen Perspektivenübernahmefähigkeit in der Jugendbildung am Beispiel des außerschulischen Jugendsports [Unpublished Master-Thesis]. Hochschule Darmstadt.

Kurucz, C. (2011). Gewaltakte im Jugendalter - Inwieweit beeinflusst Alkoholkonsum das Gewaltpotenzial? [Unpublished Diploma-Thesis]. Goethe Universität Frankfurt.

 

Conference contributions

2020

Kurucz, C., Lehrl, S., & Anders, Y. (2020, August). Preschool teachers’ beliefs in dealing with cultural diversity [Conference presentation, Conference cancelled]. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Ramat Gan, Israel.

Kurucz, C., & Lehrl, S. (2020, April 17 - 21). Preschool Teachers’ Perspectives About the Engagement of Parents With, and Without Immigrant Background [Conference presentation, Conference cancelled]. AERA Annual Meeting San Francisco (Paper Session), CA. http://tinyurl.com/tgrvlqo

Kurucz, C., Lehrl, S., & Anders, Y. (2020, März). Das wahrgenommene Engagement von Eltern mit und ohne Migrationshintergrund aus der Perspektive frühpädagogischer Fachkräfte [Konfernezbeitrag, Konferenz abgesagt]. 8. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam.

Kurucz, C., Lehrl, S., & Anders, Y. (2020, März). Das wahrgenommene Engagement von Eltern mit und ohne Migrationshintergrund aus der Perspektive frühpädagogischer Fachkräfte [Conference presentation, Conference cancelled]. 8. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam.

 

2018

Decristan, J., Fauth, B., Heide, E. L., Kurucz, C., Locher, F. M., Troll, B., Kunter, M., Büttner, G., Klieme, N., & Hardy, I. (2018, Februar). Individuelle Beteiligung am Klassengespräch in heterogenen Lerngruppen: Wer beteiligt sich, wen beteiligt die Lehrkraft? [Conference presentation]. 6. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel.

Ballaschk, I., & Kurucz, C. (2018, Februar). Führungskonzepte im Umgang mit kultureller Diversität [Conference presentation]. 6. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel.

 

2017

Fauth, B., Decristan, M., Kunter, M., Buettner, G., Klieme, N., Kurucz, C., Locher, F. M., & Troll, B. (2017, August 29 - September 02). A longitudinal study of reciprocal effects of participation and achievement in science classrooms? [Conference presentation]. 17th Biennial Conference EARLI, Tampere, Finland.

Fauth, B., Decristan, J., Heide, E. L., Kurucz, C., Locher, F. M., Troll, B., Kunter, M., Büttner, G., Klieme, N., & Hardy, I. (2017, März). Individuelle Beteiligung am Klassengespräch in heterogenen Lerngruppen: Wer profitiert am meisten? [Conference presentation], Heidelberg.