Juliane Schünke M.A.

Department of Early Childhood Education
Researcher
Room KL 23/219
14195 Berlin
Reserach Interests
-
Intergenerational transmission in families
-
Educational inequality in infancy
Curriculum Vitae
M.A. Juliane Schünke
- since 2016: Research Associate at the Department of Early Childhood Education at Freie Universität Berlin in the “AQuaFam” and "ISOTIS" projects
- 2013 – 2016: Studies in Educational Science (M.A.) — Ludwig-Maximilians-Universität München
- 2015 – 2016: Research Assistant — German Institute for International Educational Research
- 2014: Research Assistant — German Youth Institute
- 2010 – 2013: Educational Science (B.A.) — Ludwig-Maximilians-Universität München
- (S) Ausgewählte Konzepte (Seminar C)
WiSe 2019/20
- (S) Intervention zur Erhöhung der familialen Anregungsqualität
SoSe 2019
- (S) Ausgewählte Konzepte (frühkindliche pädagogische Intervention in institutionellen Kontexten)
- (S) Interventionen zur Erhöhung der familialen Anregungsqualität
- (S) Ausgewählte Konzepte (frühkindliche pädagogische Intervention in institutionellen Kontexten)
WiSe 2017/18
-
Ansätze pädagogischen Handelns - Vertiefung, Seminar für Bachelorstudierende, BA Bildungs- und Erziehungswissenschaft, Fachbereich Erziehungswissenschaft und Psychologie, Freie Universität Berlin
SoSe 2017
-
Ausgewählte Konzepte (Armut & Bildungsungleichgeit), Seminar für Bachelorstudierende, BA Bildungs- und Erziehungswissenschaft, Fachbereich Erziehungswissenschaft und Psychologie, Freie Universität Berlin
WiSe 2016/17
-
Interventionen zur Erhöhung der familialen Anregungsqualität, Seminar für Bachelorstudierende, BA Bildungs- und Erziehungswissenschaft, Fachbereich Erziehungswissenschaft und Psychologie, Freie Universität Berlin
Research projects
since 2016 |
AQua Fam2 "Approaches for promoting the home learning environment" (supported by the Carina Stiftung) more information |
Publications
2019Anders, Y., Cadima, J., Ereky-Stevens, K., Cohen, F., Trauernicht, M., & Schünke, J. (2019). Integrative Report on parent and family focused support to increase educational equality. Retrieved from https://staging-isotis-pw.framework.pt/site/assets/files/1605/d3_5_integrative_report.pdf.
Ereky-Stevens, K., Trauernicht, M., Schünke, J., Sarcinelli, A. & Sidiropulu Janku, K. (2019). ICT-facilitated parent interventions to support families with young children in linguistically diverse contexts. Design and implementation, using the ISOTIS Virtual Learning Environment. Verfügbar unter https://www.isotis.org/en/publications/ict-facilitated-parent-interventions/.
Guerra, J., Leitão, C., Barata, C., Anders, Y., Barnes, J., Barzaghi, A., Be, M., Capelli, I., Cohen, F., Feyer, F., Karwowska-Struczyk, M., Kissová, L., Lesemann, P., Pastori, G., Petrogiannis, K., Preuße, M., Schünke, J., Skamnakis, C., Wysłowksa, O., Zachrisson, H.D. (2019). Interview Study of Service Providers and Coordinators on Inter-Agency Coordination for Children and Families. Policies and Practices in Nine European Countries. ISOTIS D6.3 Report.
2017
Anders, Y., Schünke, J., Ulferts, H., & Wilke, F. (2017). AQuaFam II: Ansätze zur Erhöhung der Anregungsqualität in Familien. Eine Untersuchung nach zwei Jahren. Abschlussbericht. Berlin: Freie Universität Berlin, Arbeitsbereich Frühkindliche Bildung und Erziehung.
2016
Schünke, J (2016). Geteiltes Leid ist halbes Leid. In D. Frey (Ed.), Psychologie der Sprichwörter (pp. 255-260). Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag.
Schünke, J. (2016). Intergenerationale Transmissionseffekte vermittelt durch die Eltern-Kind-Beziehung Ergebnisse auf Basis des deutschen Familienpanels. Unveröffentlichte Masterarbeit. Freie Universität Berlin. Ludwig-Maximilians-Universität, München
Hofmann-Lun, I., Schünke, J., & Reißig, B. (2015). Welche Rolle spielt die Jugendhilfe in der inklusiven Bildung? Erfahrungen aus Ganztagsschulen im Bereich der Sekundarstufe I. Dokumentation der Fachtagung am 21.11.2014 in Berlin. München: Verlag Deutsches Jugendinstitut.
Conference contributions
2019Ereky-Stevens, K.; Trauernicht, M.; Schünke, J.; Sidiropulu Janků, K.; Sarcinelli, A. S. & Pastori, G. (2019, November 28-29). ICT-facilitated parent interventions to support families with young children in linguistically diverse contexts [Conference presentation]. Equality and Inclusion Konferenz, Utrecht, Niederlande.
Hummel, T; Cohen, F.; Schünke, J. & Anders, Y. (2019, August). Observational scale to measure the interaction quality between professionals and families [Conference presentation]. Konferenz der European Early Childhood Education Research Association (EECERA), Thessaloniki, Griechenland.
Hummel, T; Cohen, F.; Schünke, J. & Anders, Y. (2019, Mai). Family-Interaction-Quality Observational Scale (FIQOS) [Conference presentation]. VIII International Conference “Early Childhood Care and Education” (ECCE 2019), Moskau, Russland.
Schünke, J.; Oppermann, E.; Cohen, F. & Anders, Y. (2019, März). Das Konstrukt Erziehungsselbstwirksamkeit und dessen Zusammenhang mit Familienmerkmalen [Conference presentation]. Nachwuchstagung 'Berlin-Brandenburger Beiträge zur Bildungsforschung' des Interdisziplinären Zentrums für Bildungsforschung, Berlin.
2018
Cohen, F., Schünke, J., Anders, Y. (2018, August). Longitudinal effects of parenting-skills-focused and parent-child-interaction-focused courses on children's social-emotional and vocabulary skills at the age of five [Conference presentation]. ‘Special Interest Group 5’ (Early Childhood and Development) der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Berlin, Deutschland.
2017
Schünke, J. (2017, September). Effects of an early childhood intervention: Evidence from the German program 'Chancenreich' [Conference presentation]. Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finnland.
Schünke, J.; Ulfers, H.; Wilke F.; Anders, Y.; Merkel, J.; Vogel, E. (2017, März). Effekte des Interventionsprogramms Chancenreich auf die frühkindliche Entwicklung [Conference presentation]. 5. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Heidelberg.