Springe direkt zu Inhalt

Publications 2000

Publications 2000
Division of Health Psychology
(Arbeitsbereich Gesundheitspsychologie)


Bowler, R. M., & Schwarzer, R. (2000). Health after long-term chemical exposure: Illness, psychiatric symptoms, and quality of life. (Special Issue, Health Psychology: Objectives and Models). European Review of Applied Psychology 50(3), 341-345.

Fuchs, R., Lippke, S., & Knäuper, B. (2000). Motivierungsstrategien bei Übungsleitern im Freizeit- und Gesundheitssport: Eine clusteranalytische Typologisierung [Motivational strategies of course instructors of leisure and health sport programs: A clusteranalytic typology]. Psychologie und Sport, 2, 67-81.

Lang, F. R., Rieckmann, N., & Schwarzer, R. (2000). Lebensqualität über die Lebensspanne: Die Rolle von Depressivität und Alter in der Alltagsgestaltung. In M. Bullinger, J. Siegrist & U. Ravens-Sieberer (Hrsg.), Lebensqualitätsforschung aus medizinpsychologischer und -soziologischer Perspektive. [Jahrbuch der Medizinischen Psychologie: Lebensqualität, Bd. 18] (S. 337-353). Göttingen: Hogrefe.

Mueller, J. H., Jacobsen, D. M., & Schwarzer, R. (2000). What are computing experiences good for: A case study in on-line research. In Birnbaum, M. H. (Ed.), Psychological experiments on the internet (pp. 195-216). San Diego, CA: Academic Press.

Renner, B., Knoll, N., & Schwarzer, R. (2000). Age and body weight make a difference in optimistic health beliefs and nutrition behaviors. International Journal of Behavioral Medicine, 7(2), 143-159.

Renner, B., & Schwarzer, R. (2000). Gesundheit: Selbstschädigendes Handeln trotz Wissen [Health: Self-impairing actions in spite of knowledge]. In H. Mandl & J. Gerstenmaier (Eds.), Die Kluft zwischen Wissen und Handeln: Empirische und theoretische Lösungsansätze (pp. 25-50). Göttingen, Germany: Hogrefe.

Satow, L., & Schwarzer, R. (2000). Selbstwirksamkeitserwartung, Besorgtheit und Schulleistung: Eine Längsschnittuntersuchung in der Sekundarstufe I [Self-efficacy, worry and school performance: A longitudinal study]. Empirische Pädagogik, 14(2), 131-150.

Schmitz, G. S., & Schwarzer, R. (2000). Selbstwirksamkeitserwartung von Lehrern: Längsschnittbefunde mit einem neuen Instrument [Self-efficacy of teachers: Longitudinal data using a new questionnaire]. Zeischrift für Pädagogische Psychologie, 14(1), 12-25.

Schulz, U. (2000). Akkulturationsstress [Acculturation stress]. In Wenninger, G. (Hrsg.), Lexikon der Psychologie (Vol. 1, pp. 33-34). Heidelberg, Germany: Spektrum Akademischer Verlag.

Schwarzer, R. (2000). Manage stress at work through preventive and proactive coping. In E. A. Locke (Ed.), The Blackwell handbook of principles of organizational behavior (Chpt. 24; pp. 342-355). Oxford, UK: Blackwell.

Schwarzer, R. (2000). Streß, Angst und Handlungsregulation [Stress, anxiety and action regulation] (4th rev. ed.). Stuttgart, Germany: Kohlhammer.

Schwarzer, R., & Gutiérrez-Doña, B. (2000). Health psychology. In K. Pawlik & M. R. Rosenzweig, International handbook of psychology (pp. 452-465). London: Sage.

Schwarzer, R., & Renner, B. (2000). Social-cognitive predictors of health behavior: Action self-efficacy and coping self-efficacy. Health Psychology, 19(5), 487-495.

Schwarzer, R., Schmitz, G. S., & Tang, C. (2000). Teacher burnout in Hong Kong and Germany: A cross-cultural validation of the Maslach Burnout Inventory. Anxiety, Stress, and Coping, 13(3), 309-326.

Stöber, J., & Schwarzer, R. (2000). Angst [Anxiety]. In J. H. Otto, H. A. Euler & H. Mandl (Hrsg.), Emotionspsychologie. Ein Handbuch (S. 189-198). Weinheim: Beltz, Psychologie Verlags Union.

« back