Dr. Anke Heyder

Anke Heyder

Division of Educational Research, with Particular Consideration of Heterogeneity and Education

Researcher

Personal Information

  • Since 04/2013: Research associate within the Division of Education Research/Heterogeneity and Education, Freie Universität Berlin
  • 2011–2013: Research associate within the Educational Psychology II unit, University of Cologne
  • 2010–2011: Research associate within the Educational Psychology working unit, University of Heidelberg
  • 2010: Degree of Diplom in psychology, University of Heidelberg

Award

  • Dissertationspreis der Fachgruppe Pädagogische Psychologie 2015

Research Interests

  • Educational disparities and their causes
  • Motivation
  • Self-concept

Zeitschriftenartikel und Buchbeiträge:

  • Heyder, A. & Kessels, U. (2015). Do teachers equate male and masculine with lower academic engagement? How student’s gender enactment triggers gender stereotypes at school. Social Psychology of Education, 18, 467–485. DOI: 10.1007/s11218-015-9303-0
  • Kessels, U. & Heyder, A. (2015). Unterrichtsstörungen als geschlechtsspezifisches Problem? Friedrich Jahresheft, 18-20.

  • Kessels, U., Heyder, A., Latsch, M. & Hannover, B (2014). How gender differences in academic engagement relate to students' gender identity. Educational Research, 56, (2), 219-228. DOI: 10.1080/00131881.2014.898916
  • Heyder, A. (2014). Assessing the impact of educational programmes: An Evaluation of Research Validity. In E. Thümler, N. Bögelein, A. Beller & H. K. Anheier (Eds.). Philanthropy and Education: Strategies for Impact (pp. 192-204). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Kessels, U. & Heyder, A. (2014). Gilt schulisches Engagement als unmännlich? SchulVerwaltung NRW, 25 (1), 22-24. Zweitveröffentlichung in: SchulVerwaltung Niedersachsen, 25 (5), 136-138.
  • Heyder, A. & Kessels, U. (2013). Is school feminine? Implicit gender stereotyping of school as a predictor of academic achievement. Sex Roles, 69, 605–617. DOI: 10.1007/s11199-013-0309-9

Konferenzbeiträge:

  • Kessels, U. & Heyder, A. (2015, September). In der Schule alles geben. Eine deutsche Adaption der Worker Scale. Poster präsentiert auf der 15. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der DGPs (PäPs), Kassel.
  • Heyder, A. & Kessels, U. (2015, August). Not stupid, but lazy? How disruptive classroom behavior evokes self-serving attributions for failure. Paper presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus.
  • Heyder, A. & Kessels, U. (2015, März). Faul statt dumm? Wie Störverhalten selbstwertdienliche Attributionen hervorruft. Vortrag auf der 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Bochum.

  • Heyder, A. & Kessels, U. (2014). Boys don’t work? How “effortless” achievement makes students appear more masculine. Poster presented at the 6th Gender Development Research Conference, San Francisco, USA.
  • Heyder, A., Kessels, U. & Steinmayr, R. (2014, September). Kann das Eccles et al.-Modell nur Geschlechtsunterschiede zuungunsten der Mädchen erklären? Eine Anwendung des Modells auf die Fächer Mathematik und Deutsch. Vortrag auf dem 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bochum.

  • Heyder, A. & Kessels, U. (2014, September). Differenzielle Effekte von schulisch unangepasstem Verhalten auf die Beliebtheit von Jungen und Mädchen. Poster präsentiert auf der 1. Jahrestagung des Berlin Interdisciplinary Education Research Network, Berlin.

  • Heyder, A. (2014, Juni). What explains boys’ lower academic achievement and engagement? On the importance of fit between a student’s gender identity and learning activities. Paper presented at the 5th Summer School on Motivation and Emotion, Espoo, Finland.
  • Heyder, A. & Kessels, U. (2014, März). Wird schulisches Engagement als unmännlich angesehen? Vortrag auf dem 24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Berlin.

  • Heyder, A. & Kessels, U. (2014, März). Stören oder mitarbeiten? Zur differenziellen Funktionalität schulischen (Des-) Engagements bei männlichen und weiblichen Jugendlichen. Vortrag auf der 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Frankfurt.

  • Heyder, A. & Kessels, U. (2013, September). Die Bewertung von Männlichkeitsinszenierungen und Störverhalten durch Lehrkräfte und Jugendliche. Vortrag auf der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der DGPs, Hildesheim.

  • Steinmayr, R., Heyder, A. & Kessels, U. (2013, August). Applying the Eccles expectancy-value model of achievement to the underachievement of boys. Paper presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
  • Thümler, E. & Heyder, A. (2013, April). Entrepreneurial philanthropy and school improvement in the US and Germany. A comparative analysis. Paper presented at the Annual Meeting 2013 of the American Educational Research Association (AERA), San Francisco, USA.
  • Heyder, A. & Kessels, U. (2013, März). Schule ist nur was für Mädchen? Wie die implizite Stereotypisierung von Schule als „weiblich“ mit Schulleistungen von Jungen zusammenhängt. Vortrag auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Kiel.
  • Heyder, A. & Kessels, U. (2012, September). Harter Junge = fauler Junge? Eine experimentelle Studie zur Wirkung von Männlichkeitsinszenierungen in der Schule auf Lehrkräfte. Vortrag auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld.
  • Heyder, A. & Kessels, U. (2012, Juli). Do burping boys copy homework? An experimental study on teachers’ perception of boys enacting their masculinity at school. Paper presented at the 16th Conference of Junior Researchers (JURE) of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI), Regensburg, Germany.
  • Kessels, U. & Heyder, A. (2012, März). Der geringere Bildungserfolg von Jungen unter der Lupe: Sind Schule und Lernen (nur) weiblich besetzt? Vortrag auf dem 23. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Osnabrück.
  • Schaller, P., Heyder, A. & Spinath, B. (2011, September). Diagnose motivationsbezogener Kompetenzen. Poster präsentiert auf der 13. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der DGPs, Erfurt.