Dr. Jenny Sarah Wesche

Jwesche

Division of Social, Organizational and Economic Psychology

Postdoctoral research fellow

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Dr. Jenny Sarah Wesche

works as postdoctoral research fellow at the Division of Social and Economic Psychology at Freie Universität Berlin, Germany. Before, she served as visiting professor in Occupational Health Psychology at Humboldt-Universität zu Berlin, Germany, and received her dissertation from Ludwig-Maximilians-Universität München, Germany.

In her research she studies behaviors, attitudes and interactions of leaders and followers in organizations with a recent focus on the respective impact of increasing digitization and automation in the work context. She published her research in Computers in Human Behavior, Journal of Business Ethics, Journal of Management and Organization, European Journal of Social Psychology, Journal of Social Issues, German Journal of Human Resource Management, among others.

Teaching in the current semester

 

A list of Dr. Jenny Sarah Wesche’s seminars can be found here.

 

Publications in scientific journals

  1. Wesche, J. S. & Sonderegger, A. (2019). When computers take the lead: The automation of leadership. Computers in Human Behavior, 101, 197-209. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.07.027.

  2. *Sixtus, F., *Wesche, J. S., Tsantila, K, & Kerschreiter, R. (2019). How positive and negative contact experiences relate to identification and acculturation of persons with a migration background: Differentiating between majority, minority, and religious group identity. European Journal of Social Psychology.49 (5), 903-923. https://doi.org/10.1002/ejsp.2572. [* shared first authorship]

  3. Sixtus, F., Wesche, J. S., & Kerschreiter, R. (2019). Identity multiplicity, national group contact, and acculturation: The role of identity-related cognitions. Journal of Social Issues, 75, 486-514. https://doi.org/10.1111/josi.12325.

  4. *Sixtus, F., *Wesche, J. S., & Kerschreiter, R. (2018). Psychological and social conditions of successful migration: Review and extension of an integrative framework. Politische Psychologie / Political Psychology, 2018 (2), 332-348. [*shared first authorship]

  5. Wesche, J. S. & Teichmann, E. (2016). Status matters: The moderating role of perceived newcomer status for leader and coworker influences on challenging OCB. German Journal of Human Resource Management: Zeitschrift für Personalforschung, 30 (3-4), 267-286. https://doi.org/10.1177/2397002216649898.

  6. May, D., Wesche, J. S., Heinitz, K., & Kerschreiter, R. (2014). Coping with destructive leadership: Putting forward an integrated theoretical framework for the interaction process between leaders and followers. Journal of Psychology / Zeitschrift für Psychologie, 222 (4), 203-213. https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000187.

  7. Heinitz, K., Kerschreiter, R. & Wesche, J. S. (2014). Führung in der Polizei: Entwicklung und Überprüfung eines Mikrorollenmodells des polizeilichen Führungsalltags. Oranienburger Schriften, 2014 (1), 81-88.

  8. Braun, S., Wesche, J. S., Frey, D., Weisweiler, S. & Peus, C. (2012). Effectiveness of mission statements in organizations – A review. Journal of Management and Organization, 18 (4), 430-444. https://doi.org/10.1017/S1833367200000687.

  9. Wesche, J. S., Nikitopoulos, A., Muck, P. M. & Peus, C. (2012). Was Praktikanten leisten können und wollen: Freiwilliges Arbeitsengagement im Praktikum. Wirtschaftspsychologie, 14 (1), 70-82. (Themenheft: "Freiwilliges Arbeitsengagement in Organisation und Gesellschaft").

  10. Peus, C., Wesche, J. S., Streicher, B., Braun, S. & Frey, D. (2012). Authentic leadership: An empirical test of its antecedents, consequences, and mediating mechanisms. Journal of Business Ethics, 107 (3), 331-348. https://doi.org/10.1007/s10551-011-1042-3.

  11. Wesche, J. S. & Muck, P. M. (2010). Freiwilliges Arbeitsengagement: Bestandsaufnahme und Perspektiven für eine theoretische Integration. Psychologische Rundschau, 61 (2), 81-100. https://doi.org/10.1026/0033-3042/a000018.

  12. Wesche, J. S. & Muck, P. M. (2010). Warum Menschen bei der Arbeit mehr tun, als sie müssten: Einflussfaktoren freiwilligen Arbeitsengagements. In-Mind Magazine, 1 (3).

 

Publications in edited books

  1. Kerschreiter, R., Heinitz, K., May, D. & Wesche, J. S. (2018). Führungsdiagnostik, Führungsinstrumente und Führungskräfteentwicklung. In Greif, S. & Hamborg, K.-C. (Hrsg.): Methoden der Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie. Band in der Enzyklopädie der Psychologie, (S. 215-273). Göttingen: Hogrefe.

  2. Wesche, J. S. & Fleig, L. (2016). Authentic Leadership: Authentische Führung praktizieren und trainieren. In J. Felfe & R. van Dick (Hrsg.), Handbuch Mitarbeiterführung: Wirtschaftspsychologisches Praxiswissen für Fach- und Führungskräfte (S. 3-14). Berlin: Springer-Verlag.

  3. Wesche, J. S., May, D. & Muck, P. M. (2015). Der Einfluss von Führung auf die Leistung von Geführten. In J. Felfe (Hrsg.), Trends der psychologischen Führungsforschung - Neue Konzepte, Methoden und Erkenntnisse (S. 239-252). Göttingen: Hogrefe.

  4. Peus, C., Wesche, J. S. & Braun, S. (2015). Authentische Führung. In J. Felfe (Hrsg.),Trends der psychologischen Führungsforschung - Neue Konzepte, Methoden und Erkenntnisse (S. 15-26). Göttingen: Hogrefe.

  5. Muck, P. M. & Wesche, J. S. (2014). Persönlichkeit und berufsbezogenes Sozialverhalten. In H. Schuler & U. P. Kanning (Hrsg.), Lehrbuch der Personalpsychologie (S.889-931), 3. überarb. u. erw. Auflage. Göttingen: Hogrefe.

  6. Traut-Mattausch, E., Petersen, L.-E., Wesche, J. S. & Frey, D. (2011). Selbst. In: H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Sozialpsychologie – Individuum und soziale Welt (S. 19-37), Reihe Bachelorstudium Psychologie. Göttingen: Hogrefe.

  7. Wesche, J. S., May, D., Peus, C. & Frey, D. (2010). Leadership Corruption: Influence factors, process and prevention. In: T. Hansbrough & B. Schyns (Eds.), When leadership goes wrong: Destructive leadership, mistakes and ethical failures (pp. 305-353). Charlotte, NC: Information Age Publishing.

  8. Frey, D., Braun, S., Wesche, J. S., Kerschreiter, R. & Frey, A. (2010). Nichts ist praktischer als eine gute Theorie - Nichts ist theoriegewinnender als eine gut funktionierende Praxis: Zum Theorie-Praxis-Austausch in der Psychologie. In: U. P. Kanning, L. von Rosenstiel, H. Schuler (Hrsg.), Jenseits des Elfenbeinturms – Psychologie als nützliche Wissenschaft (S. 50-74). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

DLA