Springe direkt zu Inhalt

Valentina Piwowar, Ph.D.

Valentina Piwowar
Image Credit: Valentina Piwowar

Former Researcher

Curriculum Vitae

2013 - 2016 Research Associate, School Pedagogy and School Improvement Research (Prof. Dr. Felicitas Thiel), Freie Universtitaet Berlin
11/2013 PhD (Dr. Phil), Department of Education and Psychology, Freie Universitaet Berlin
2012 - 2013 Research Associate "SPrInt - Preventing and dealing with student misbehavior" (Prof. Dr. Felicitas Thiel), Freie Universtitaet Berlin
2009 - 2012 Research Associate "Kodek - Classroom management competencies" (Prof. Dr. Felicitas Thiel), Freie Universtitaet Berlin
2009 Diploma in Psychology, Freie Universität Berlin
2007 - 2009 Student Research Assistant Clinical Psychology and Psychotherapy (Prof. Dr. Anna Auckenthaler), Freie Universtitaet Berlin
2007 - 2008 Student Research Assistant Evaluation and Quality Management (Prof. Dr. Renate Söllner), Freie Universitaet Berlin

Research Interests

  • Teaching Research

  • Professionalizing of teachers

  • Classroom Management

  • Evaluation

  • Competence Assessment

 

Research Projects

SPrInt - Preventing and dealing with student misbehavior. Project Management: Prof. Dr. Felicitas Thiel, Dr. Diemut Ophardt (Completed)

 

KODEK - Classroom management competencies. (Completed)

Journal Articles

2016

Piwowar, V., Ophardt, D. & Thiel, F. (2016). Wie können Referendare ihr Klassenmanagement verbessern? Multikriteriale Evaluation eines Trainings im Rahmen der Referendarausbildung. Unterrichtswissenschaft – Zeitschrift für Lernforschung, Herausforderungen und Erfolge in der Modellierung und Messung akademischer Kompetenzen, 1, S. 89-104.

2014

Piwowar, V. & Thiel, F. (2014). Evaluating Response Shift in Training Evaluation: Comparing the Retrospective Pretest with an Adapted Measurement Invariance Approach in a Classroom Management Training Program. Evaluation Review, 38(5), 420-448. doi: 10.1177/0193841X14546932

2013

Piwowar, V. (2013). Multidimensionale Erfassung von Kompetenzen im Klassenmanagement: Konstruktion und Validierung eines Beobachter- und eines Schülerfragebogens für die Sekundarstufe. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 27(4), 215-228. doi: 10.1024/1010-0652/a000108

Piwowar, V., Thiel, F. & Ophardt, D. (2013). Training Inservice Teachers’ Competencies in Classroom Management – A Quasi-Experimental Study with Teachers of Secondary Schools. Teaching and Teacher Education, 30, 1-12. doi: 10.1016/j.tate.2012.09.007

Dissertation & Book Chapters

Piwowar, V. (2013). Konzeptualisierung, Erfassung und Entwicklung von Kompetenzen im Klassenmanagement. Dissertation, Freie Universität Berlin. Berlin: http://www.diss.fu-berlin.de/diss/receive/FUDISS_thesis_000000096221.

Piwowar, V. (2013). Der KODEK-Schülerfragebogen zur Erfassung von Kompetenzen des Klassenmanagements. In D. Ophardt & F. Thiel, Klassenmanagement – Ein Handbuch für Studium und Praxis (S. 169-173). Stuttgart: Kohlhammer.

Piwowar, V. (2013). Der KODEK-Beobachterfragebogen zur Erfassung von Kompetenzen des Klassenmanagements. In D. Ophardt & F. Thiel, Klassenmanagement – Ein Handbuch für Studium und Praxis (S. 174-178). Stuttgart: Kohlhammer.

Presentations

2014

Piwowar, V., Barth, V. L., Ophardt, D. & Thiel, F. (2014). Fragebogenverfahren zur Erfassung von Kompetenzen des Klassenmanagements. Entwicklung und Validierung eines Schüler- und eines Beobachterfragebogens. Symposiumsbeitrag auf der 79. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), 15.09. – 17.09.2014, Hamburg.

Piwowar, V. (2014). Response shift and the validity of the retrospective pre-test in training evaluation. Paper presented at the Special Interest Group 1 Conference (Assessment and Evaluation) of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 27.08. – 29.08., Madrid, Spain. Gefördert durch eine Reisestipendium des DAAD.

Piwowar, V., Ophardt, D. & Thiel, F. (2014). Improving teacher candidates’ vs. experienced teachers’ classroom management. Effects of a training program for secondary teachers. Paper presented at the 28th International Congress of Applied Psychology (ICAP), 08.07. – 13.07., Paris, France.

Barth, V. L., Ophardt, D., Thiel, F. & Piwowar, V. (2014). Videobasierte Fallarbeit als Lernanlass für Lehramtsstudierende. Symposiumsbeitrag auf dem 24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), 09.03 – 12.03., Berlin.

Piwowar, V., Ophardt, D. & Thiel, F. (2014). Professionalisierung des Pädagogischen Personals in Bildungseinrichtungen (ProPäda). Evaluation einer Fortbildung für Lehrkräfte zum Klassenmanagement. Posterpräsentation auf der 2. Tagung für Bildungsforschung (BiFo) des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF), 27.03. – 28.03., Berlin.

Piwowar, V., Dicke, T., Thiel, F. & Leutner, D. (2014). Wissen, Können und Überzeugungen im Klassenmanagement. Empirische Zugänge zu einem zentralen Aspekt der professionellen Kompetenz von Lehrkräften. Symposium auf der 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 03.03. – 05. 03., Frankfurt am Main.

Piwowar, V., Ophardt, D. & Thiel, F. (2014). Multidimensionale und multiperspektivistische Erfassung von Klassenmanagement. Entwicklung und Validierung eines Schüler- und eines Beobachterfragebogens für die Sekundarstufe. Symposiumsbeitrag auf der 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 03.03. – 5. 03., Frankfurt am Main.

2013

Barth, V. L., Ophardt, D., Piwowar, V. & Thiel, F. (2013). Entwicklung des Kompetenzmodells KoViL - im Rahmen des Projektes SPrInt (Störungsprävention und –intervention im Unterricht). Posterpräsentation auf der 78. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), 25.09. – 27.09. Dortmund.

Barth, V. L., Ophardt, D., Piwowar, V. & Thiel, F. (2013). SPrInt - Störungsprävention und –intervention im Unterricht. Videobasiertes Training zum Umgang mit Störungen im Unterricht für Lehramtsstudierende. Posterpräsentation im Rahmen des 4. Koordinierungstreffens des BMBF-Schwerpunktprogramms „Entwicklung von Professionalität des pädagogischen Personals in Bildungseinrichtungen“ (ProPäda), 17.09. – 18.09., Wuppertal.

Piwowar, V., Thiel, F. & Ophardt, D. (2013). Improving teacher candidates’ classroom management. Effectiveness of a training program using video circles. Paper presented at 15th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Conference, 27.08. – 31.08., München.

Piwowar, V., Ophardt, D. & Thiel, F. (2013). Videoclubs in Teacher Training Programs for Classroom Management. Poster presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), 27.04. – 01.05., San Francisco, California, USA.

Piwowar, V. (2013). Klassenmanagement als Basisdimension der Unterrichtsqualität. Eingeladener Vortrag, Universität Göttingen.

2012

Piwowar, V., Ophardt, D. & Thiel, F. (2012). Unterrichtsvideos in der Lehrerfortbildung. Ein Training zum Klassenmanagement. Symposiumsbeitrag auf der 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), 10.09. – 12.09. Bielefeld.

2011

Piwowar, V., Ophardt, D. & Thiel, F. (2011). A multidimensional rating system assessing competencies in classroom management. Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER), 12.09. – 16.09., Berlin.

Piwowar, V., Ophardt, D. & Thiel, F. (2011). Improving competencies in classroom management. Development and evaluation of a teacher training programme. Paper presented at 14th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Conference, 30.08. – 03.09., Exeter, United Kingdom.

2010

Piwowar, V., Ophardt, D. & Thiel, F. (2010). KODEK – Kompetenzen des Klassenmanagements. Entwicklung eines multidimensionalen Unterrichtsratings. Poster präsentiert auf dem 22. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), 15.03. – 17.03., Mainz.

Piwowar, V. & Auckenthaler, A. (2010). Vorzeitiges Therapieende aus Klientensicht. Abbruchgründe früher und später Abbrecher im Vergleich. Posterpräsentation auf dem 26. Kongress für Klinische Psychologie, Psychotherapie und Beratung, 05.03. – 09.03., Berlin.

Ophardt, V., Piwowar, V. & Thiel, F. (2010). KODEK - Kompetenzen des Klassenmanagements. Posterpräsentation im Rahmen des 1. Koordinierungstreffens des Schwerpunktprogramms „Entwicklung von Professionalität des pädagogischen Personals in Bildungseinrichtungen“ (ProPäda), 18.02. – 19.02., Wuppertal.

2008

Soellner, R., Scheibner, N., Hapkemeyer, J., Flöter, M., Fink, C. & Piwowar, V. (2008). SPSSinteraktiv. Online Tutorials for Students. Poster presented at the 19th International Congress of Psychology (ICP), 20.07. – 25.07., Berlin.

Chwallek, K., Quappen, S. & Piwowar, V. (2008). „Studium und was kommt danach?“ Symposium auf dem 25. Kongress für Klinische Psychologie, Psychotherapie und Beratung, 29.02. – 04.03., Berlin.