Dr. Christopher Kellermann
School Pedagogy and School Improvement Research
Researcher
Room KL 24/229
14195 Berlin
April 2023 | Doctorate (Dr. phil.), Department of Education and Psychology, FU Berlin |
Since March 2020 | Researcher at the Institute of Education and Psychology (School Pedagogy and School Improvement Research), Freie Universität Berlin. |
Oct. 2016 - Feb. 2020 | Research assistant in the DFG project "Teaching assessments and feedback by school principals. Development and evaluation of a feedback intervention" (FEED UP) |
Jan. 2016 - July 2016 |
Student Assistant at the Institute of Management in Education, FU Berlin |
Jan. 2014 - July 2016 | Student Assistant at the Institute for School Quality of the Federal States Berlin and Brandenburg (ISQ) |
2012 - 2016 | M.A. Education, TU Berlin |
Sep. 2013 - Feb. 2014 |
Exchange Student at Stockholm University, Department of Education |
Feb. 2011 - May 2012 | Student Assistant at the Institute of Empirical Studies in Education, IFS Dortmund |
2008 - 2012 | B.A. Education, Universität Münster |
Journal articles with Peer review
Kellermann, C., Nachbauer, M., Gärtner, H., & Thiel, F. (2023). The effect of school leaders’ feedback on teaching quality perceived by students – Results of an intervention study. School Effectiveness and School Improvement, 34(1), 24–42. https://doi.org/10.1080/09243453.2022.2075018
Kellermann, C., Nachbauer, M., Gärtner, H., & Thiel, F. (2022). Effekte eines Unterrichtsfeedbacks von Schulleitungen auf die selbst eingeschätzte Entwicklung der Unterrichtskompetenz von Lehrkräften – Ergebnisse einer Interventionsstudie unter Berücksichtigung der Zielorientierungen von Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 25(5), 1267–1291. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01087-y
Gärtner, H., Thiel, F., Nachbauer, M. & Kellermann, C. (2022). Entwicklung eines theoriebasierten Schülerfragebogens für Unterrichtsevaluation. Journal for Educational Research Online,14(1), 147–173. https://doi.org/10.31244/jero.2022.01.07
Gärtner, H., Thiel, F., Nachbauer, M. & Kellermann, C. (2021). Unterrichtsentwicklung durch Unterrichtsfeedback – Erste Entwicklungsschritte eines Beobachtungsbogens für Schulleitungen. Zeitschrift für Bildungsforschung, 11(3), 529-547. https://doi.org/10.1007/s35834-021-00321-7
Other articles
Kellermann, C., Gärtner, H. & Thiel, F. (2024). Beobachtungsmanual zum Beobachtungsbogen zur Erfassung von Unterrichtsqualität (BERU). Freie Universität Berlin.
Gärtner, H., Kellermann, C. & Schulz, J. (2023). Pilotierung und Validierung des Unterrichtsbeobachtungsbogens der Berliner Schulinspektion. Institut für Schulqualität der Länder Berlin und Brandenburg e.V. (ISQ).
Kellermann, C. & Gärtner, H. (2022). Feed up, feed back und feed forward! Durch Unterrichtsbeobachtungen und Feedback an Lehrkräfte können Schulleitungen zu besserem Unterricht beitragen. Online-Magazin Schulmanagement. Verfügbar unter: https://www.campus-schulmanagement.de/magazin/feed-up-feed-back-feed-forward
Lectures
Kellermann, C., Gärtner, H. & Thiel, F. (2024). Der Beobachtungsbogen zur Erfassung von Unterrichtsqualität (BERU) - Befunde zu seiner faktoriellen, konvergenten und divergenten Validität. Vortrag auf dem 53. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) in Wien, Österreich.
Kellermann, C., Nachbauer, M., Gärtner, H. & Thiel, F. (2022). Die Effekte eines Unterrichtsfeedbacks von Schulleitungen auf die von Schülerinnen und Schülern wahrgenommene Unterrichtsqualität. Ergebnisse einer Interventionsstudie. Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Bamberg, Deutschland
Kellermann, C., Nachbauer, M., Gärtner, H. & Thiel, F. (2019). Does feedback by school leaders affect teaching quality? Vortrag auf der 18. Tagung der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Conference in Aachen, Deutschland.
Kellermann, C., Nachbauer, M., Gärtner, H. & Thiel, F. (2019). Führt Unterrichtsfeedback von Schulleitungen zu einer professionellen Weiterentwicklung von Lehrpersonen? Vortrag auf der 7. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Köln, Deutschland.
Nachbauer, M., Kellermann, C., Gärtner, H. & Thiel, F. (2018). Entwicklung und psychometrische Überprüfung eines Beobachtungsinstruments für Unterrichtsqualität. Vortrag auf der 83. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) in Lüneburg, Deutschland.
Kellermann, C., Nachbauer, M., Gärtner, H. & Thiel, F. (2018). Unterrichtsfeedback von Schulleitungen – Erste Befunde zur Wirksamkeit einer Feedbackintervention. Vortrag auf der 83. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) in Lüneburg, Deutschland.
Nachbauer, M., Gärtner, H. Kellermann, C. & Thiel, F. (2018) Dimensionen der Unterrichtsqualität. Unterrichtsbeobachtungen durch schulische Führungskräfte. Vortrag auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Basel, Schweiz.