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Publications

 

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  • Paulick, I., Watermann, R. & Nückles, M. (2011). Zielorientierungen und schulische Leistungen am Grundschulübergang [Achievement goals and school achievement during the from elementary to secondary school]. Unterrichtswissenschaft [Instructional Science], 39 (4), 365-384
  • Szczesny, M. & Watermann, R. (2011). Differenzielle Einflüsse von Familie und Schulform auf die Leseleistung und soziale Kompetenzen [Differential influences of family and school type on reading and social skills]. Journal of Educational Research Online / Journal für Bildungsforschung Online, 3 (1), 168-193
  • Schulte, K., Watermann, R. & Bögeholz, S. (2011). Überprüfung der faktoriellen Validität einer multidimensionalen Skala der Lehrer-Selbstwirksamkeitserwartung [Empirical test of a multidimensional scale measuring teacher self-efficacy]. Empirische Pädagogik [Empirical Education], 25 (2), 235-256
  • Watermann, R. & Maaz, K. (2010). Soziale Herkunft und Hochschulzugang – eine Überprüfung der Theorie des geplanten Verhaltens [Social background and access to higher education – an empirical test of the theory of planned behavior]. In W. Bos, E. Klieme & O. Köller (Hrsg.), Schulische Lerngelegenheiten und Kompetenzentwicklung. Festschrift für Jürgen Baumert [Learning opportunities in schools and the development of competencies]. (S. 311-329). Münster: Waxmann.
  • Villiger, C., Niggli, A., Wandeler, C., Watermann, R. & Kutzelmann, S. (2010). Multiple Ziele bei der Leseförderung. Befunde aus einer vergleichenden Interventionsstudie auf Klassenstufe 4 [Multiple objectives in promoting reading: Results of a comparative intervention study at grade four]. Journal of Educational Research Online / Journal für Bildungsforschung Online, 2 (2), 153-194
  • Eggert, S., Bögeholz, S., Watermann, R. & Hasselhorn, M. (2010). Förderung von Bewertungskompetenz im Biologieunterricht durch zusätzliche metakognitiven Strukturierungshilfen beim Kooperativen Lernen – Ein Beispiel für Veränderungsmessung [The effects of metacognitive instruction on students´ socioscientific decision making – an exemplary procedure for measurement of change]. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften [Journal of the didactics of science education], 16, 241-256.
  • Kreuter, F., Eckman, S., Maaz, K. & Watermann, R. (2010). Children’s reports of parents‘ education level: Does it matter whom you ask and what you ask about? Survey Research Methods, 4 (3), 127-138.
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  • Kurtz, T., Watermann, R., Klingebiel, F. & Szczesny, M. (2010). Das emotionale Erleben des bevorstehenden Grundschulübergangs und die Rolle der elterlichen Unterstützung [The role of parental support for students’ emotions at the transition from elementary to secondary school]. In K. Maaz, J. Baumert, C., Gresch & N. McElvany (Hrsg.), Der Übergang von der Grundschule in die weiterführende Schule - Leistungsgerechtigkeit und regionale, soziale und ethnisch-kulturelle Disparitäten [Transition from elementary to secondary school – Equity and regional, social, and ethnic inequalities] (S. 333-355). Bonn, Berlin: BMBF.
  • Watermann, R., Klingebiel, F. & Kurtz, T. (2010). Die motivationale Bewältigung des Grundschulübergangs aus Schüler- und Elternsicht [Parents’ and students’ views on the motivational coping of the transiton from elementary to secondary school]. In K. Maaz, J. Baumert, C., Gresch & N. McElvany (Hrsg.), Der Übergang von der Grundschule in die weiterführende Schule - Leistungsgerechtigkeit und regionale, soziale und ethnisch-kulturelle Disparitäten [Transition from elementary to secondary school – Equity and regional, social, and ethnic inequalities] (S. 357-384). Bonn, Berlin: BMBF.
  • Gausmann, E., Eggert, S. Hasselhorn, M., Watermann, R. & Bögeholz, S. (2010). Wie verarbeiten Schülerinnen und Schüler Sachinformationen in Problem- und Entscheidungssituationen Nachhaltiger Entwicklung - Ein Beitrag zur Bewertungskompetenz [Students’ processing of factual information in problem and decision making situations: a contribution to students´ socioscientific decision making competence]. Zeitschrift für Pädagogik [German Journal of Educational Science], Beiheft 56, S. 204-215.
  • Baumert, J., Maaz, K., Stanat, P. & Watermann, R. (2009). Schulstruktur und die Entstehung schulformspezifischer Entwicklungsverläufe: Schulkomposition oder Institution, was zählt? [School structure and the emergence of developmental trajectories in different school types: The role of school compositon and institution]. Die Deutsche Schule [The German School], 101 (1), 33-46.
  • Maaz, K., Watermann, R. & Köller, O. (2009). Die Gewährung von Bildungschancen durch institutionelle Öffnung. Bildungswege von Schülerinnen und Schülern an allgemeinbildenden und beruflichen Gymnasien [Allowing for educational chances through opening up the system. Students’ educational careers at traditional and vocational gymnasium]. Pädagogische Rundschau [Pedagogical Review], 63 (2), 159-177.
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  • Aust, K., Watermann, R. & Grube, D. (2009). Konsequenzen von Leistungsgruppierungen auf die Entwicklungsverläufe des allgemeinen und fachspezifischen Fähigkeitsselbstkonzepts nach dem Übergang in die Sekundarstufe [Implications of ability grouping for development in general and domain-specific self-concepts of ability after the transition to secondary education]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft [German Journal of Educational Science], 12 (Sonderheft 12), 328-351.
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  • Schulte, K., Bögeholz, S. & Watermann, R. (2008). Selbstwirksamkeitserwartungen und Pädagogisches Professionswissen im Verlauf des Lehramtsstudiums [Teacher self-efficacy and general pedagogical knowledge during teacher education]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft [German Journal of Educational Science], 11 (2), 268-287.
  • Watermann, R., Maaz, K. & Szczesny, M. (2008). Soziale Disparitäten, Chancengleichheit und Bildungsreformen [Social disparities, equity and school reform]. In S. Blömeke, T. Bohl, L. Haag, G. Lang-Wojtasik & W. Sacher (Hrsg.), Handbuch Schule. Theorie – Organisation – Entwicklung [Handbook of Schooling. Theory – Organisation – Development] (S. 94-102). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
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  • Baumert, J., Stanat, P. & Watermann, R. (2006). Herkunftsbedingte Disparitäten im Bildungswesen: Differenzielle Bildungsprozesse und Probleme der Verteilungsgerechtigkeit [Family background and inequalities within the educational system: Differential educational processes and the problem of equity]. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Kreuter, F., Maaz, K. & Watermann, R. (2006). Der Zusammenhang zwischen der Qualität von Schülerangaben zur sozialen Herkunft und den Schulleistungen [The relationship between the quality of children’s reports of family background and academic achievement]. In K.-S. Rehberg (Hrsg.), Soziale Ungleichheit – Kulturelle Unterschiede. Verhandlungen des 32. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in München 2004 [Social inequality – cultural differences. Negotiations of the 32nd congress of the German Society for Sociology in Munich 2004] (S. 3465-3478). Frankfurt: Campus.
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  • Nagy, G., Neumann, M., Becker, M., Watermann, R., Köller, O., Lüdtke, O. & Trautwein, U. (2006). Mathematikleistungen am Ende der Sekundarstufe II [Math achievement in the final year of upper secondary school]. In U. Trautwein, O. Köller, R. Lehmann & O. Lüdtke (Hrsg.), Schulleistungen von Abiturienten. Regionale, schulformbezogene und soziale Disparitäten [School achievement of students with high school diploma. Disparities between students from different regions, school types and family backgrounds] (S. 71-112). Münster, New York, München, Berlin: Waxmann.
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  • Watermann, R. & Baumert, J. (2006). Entwicklung eines Strukturmodells zum Zusammenhang zwischen sozialer Herkunft und fachlichen und überfachlichen Kompetenzen [Development of a structural model of the association between family background and curricular and cross-curricular competencies]. In J. Baumert, P. Stanat & R. Watermann (Hrsg.), Herkunftsbedingte Disparitäten im Bildungswesen: Differenzielle Bildungsprozesse und Probleme der Verteilungsgerechtigkeit [Family background and inequalities within the educational system: Differential educational processes and the problem of equity] (S. 61-94). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Watermann, R. & Maaz, K. (2006). Soziale Herkunft und Studienintention am Ende der gymnasialen Oberstufe: Institutionelle und individuelle Einflussgrößen [Social background and the intention to going to university in the final year of upper secondary school: institutional and individual effects]. In W. Georg (Hrsg.), Soziale Ungleichheit im Bildungssystem. Eine empirisch-theoretische Bestandsaufnahme [Social inequality in the educational system: An empirical and theoretical overview] (S. 227-263). UVK Verlagsgesellschaft: Konstanz.
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  • Watermann, R., Maaz, K & Brunner, M. (2005). Die Schülerschaft an der Laborschule: Empirsche Befunde zum soziokulturellen Hintergrund und zu den Eingangsvoraussetzungen des PISA-Jahrgangs [Students at the laboratory school: Sociocultural background and preconditions]. In R. Watermann, S. Thurn, K.-J. Tillmann & P. Stanat (Hrsg.), Die Laborschule im Spiegel ihrer PISA-Ergebnisse – Pädagogisch-didaktische Konzepte und empirische Evaluation [Laboratory school and PISA – pedagogical and didactic concepts and empirical evaluation] (S. 73-87). Weinheim und München: Juventa Verlag.
  • Watermann, R. (2005). Die Laborschule als “polis“, als Verantwortungsgemeinschaft: Empirische Befunde zur politischen Sozialisaton [The laboratory school as “polis”, a community of responsibility]. In R. Watermann, S. Thurn, K.-J. Tillmann & P. Stanat (Hrsg.), Die Laborschule im Spiegel ihrer PISA-Ergebnisse – Pädagogisch-didaktische Konzepte und empirische Evaluation [Laboratory school and PISA – pedagogical and didactic concepts and empirical evaluation] (S. 189-200). Weinheim und München: Juventa Verlag.
  • Watermann, R. & Stanat, P. (2005). Schulentwicklung und multiple Zielerreichung in der Laborschule: Zusammenfassung und Diskussion der Ergebnisse [School improvement and the attainment of multiple goals in the laboratory school: Summary and discussion]. In R. Watermann, S. Thurn, K.-J. Tillmann & P. Stanat (Hrsg.), Die Laborschule im Spiegel ihrer PISA-Ergebnisse – Pädagogisch-didaktische Konzepte und empirische Evaluation [Laboratory school and PISA – pedagogical and didactic concepts and empirical evaluation] (S. 285-295). Weinheim und München: Juventa Verlag.
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  • Lüdtke, O., Köller, O., Bundt, S., Gomolka, J. & Watermann, R. (2004). Durchführung und methodische Grundlagen der TOSCA-Studie [Technical report of the TOSCA study]. In O. Köller, R. Watermann, U. Trautwein & O. Lüdtke (Hrsg.), Wege zur Hochschulreife in Baden-Württemberg. TOSCA – eine Untersuchung an allgemein bildenden und beruflichen Gymnasien [Pathways to high school diploma in Baden Württemberg. TOSCA – an investigation of traditional and vocational gymnasium] (S. 121-151). Opladen: Leske + Budrich.
  • Trautwein, U., Köller, O. & Watermann, R. (2004). Transformation des Sekundarschulsystems und akademische Karrieren – Zusammenfassung, Diskussion und ein Ausblick [Transformation of secondary school system and academic careers – Summary, discussion and outlook]. In O. Köller, R. Watermann, U. Trautwein & O. Lüdtke (Hrsg.), Wege zur Hochschulreife in Baden-Württemberg. TOSCA – eine Untersuchung an allgemein bildenden und beruflichen Gymnasien [Pathways to high school diploma in Baden Württemberg. TOSCA – an investigation of traditional and vocational gymnasium] (S. 451-471). Opladen: Leske + Budrich.
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  • Stanat, P., Watermann, R., Trautwein, U., Brunner, M. & Krauss, S. (2003). Multiple Zielerreichung in Schulen: Das Beispiel der Laborschule Bielefeld. Eine Evaluation mit Instrumenten aus Schulleistungsuntersuchungen [Attaining multiple goals in schools: The case of Laboratory School. An evaluation with instruments from large scale assessments]. Die Deutsche Schule [The German School], 95, 394-412.
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