Springe direkt zu Inhalt

Selected Publications

  • Arens, K., Yeung, A.S., Craven, R.G., Watermann, R. & Hasselhorn, M. (2013). Does the timing of transition matter? Comparison of German students' self-perceptions before and after transition to secondary school. International Journal of Educational Research.
  • Paulick, I., Watermann, R. & Nückles, M. (2012). Achievement goals and school achievement: The transition to different school tracks in secondary school. Contemporary Educational Psychology, 38 (1), 75-86
  • Thiel, F., Blüthmann, I. & Watermann, R. (2012). Konstruktion eines Fragebogens zur Erfassung der Lehrkompetenz (LeKo) [Development of a questionnaire to assess teaching skills (LeKo)]. In B. Berendt, H.-P. Voss & J. Wildt (Hrsg.), Neues Handbuch Hochschullehre (Loseblattsammlung 55. Ergänzungslieferung, Beitrag I 1.13, 27 S.) Stuttgart: Raabe Verlag.
  • Paulick, I., Watermann, R. & Nückles, M. (2011). Zielorientierungen und schulische Leistungen am Grundschulübergang [Achievement goals and school achievement during the from elementary to secondary school]. Unterrichtswissenschaft [Instructional Science], 39 (4), 365-384Szczesny, M. & Watermann, R. (2011). Differenzielle Einflüsse von Familie und Schulform auf die Leseleistung und soziale Kompetenzen. Journal of Educational Research Online / Journal für Bildungsforschung Online, 3 (1), 168-193.
  • Watermann, R. & Maaz, K. (2010). Soziale Herkunft und Hochschulzugang – eine Überprüfung der Theorie des geplanten Verhaltens [Social background and access to higher education – an empirical test of the theory of planned behavior]. In W. Bos, E. Klieme & O. Köller (Hrsg.), Schulische Lerngelegenheiten und Kompetenzentwicklung. Festschrift für Jürgen Baumert [Learning opportunities in schools and the development of competencies]. (S. 311-329). Münster: Waxmann.
  • Kreuter, F., Eckman, S., Maaz, K. & Watermann, R. (2010). Children’s Reports of Parents‘ Education Level: Does it Matter Whom You Ask and What You Ask About? Survey Research Methods, 4 (3), 127-138.
  • Watermann, R., Klingebiel, F. & Kurtz, T. (2010). Die motivationale Bewältigung des Grundschulübergangs aus Schüler- und Elternsicht [Parents’ and students’ views on the motivational coping of the transiton from elementary to secondary school]. In K. Maaz, J. Baumert, C., Gresch & N. McElvany (Hrsg.), Der Übergang von der Grundschule in die weiterführende Schule - Leistungsgerechtigkeit und regionale, soziale und ethnisch-kulturelle Disparitäten [Transition from elementary to secondary school – Equity and regional, social, and ethnic inequalities] (S. 357-384). Bonn, Berlin: BMBF.
  • Aust, K., Watermann, R. & Grube, D. (2010). Selbstkonzeptentwicklung und Zielorientierungen nach dem Übergang von der Grundschule in die weiterführende Schule [Development of self-concept and the influence of goal orientation following transition to secondary school]. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie [German Journal of Educational Psychology], 24 (2), 95-109.
  • Aust, K., Watermann, R. & Grube, D. (2009). Konsequenzen von Leistungsgruppierungen auf die Entwicklungsverläufe des allgemeinen und fachspezifischen Fähigkeitsselbstkonzepts nach dem Übergang in die Sekundarstufe [Implications of ability grouping for development in general and domain-specific self-concepts of ability after the transition to secondary education]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft [German Journal of Educational Science], 12 (Sonderheft 12), 328-351.
  • Warwas, J., Nagy, G., Watermann, R. & Hasselhorn, M. (2009). The Relations of Vocational Interests and Mathematical Literacy: On the Predictive Power of Interest Profiles. Journal of Career Assessment, 17 (4), 417-438.
  • Baumert, J., Stanat, P. & Watermann, R. (2006). Herkunftsbedingte Disparitäten im Bildungswesen: Differenzielle Bildungsprozesse und Probleme der Verteilungsgerechtigkeit [Family background and inequalities within the educational system: Differential educational processes and the problem of equity]. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Watermann, R. & Maaz, K. (2006). Effekte der Öffnung von Wegen zur Hochschulreife: Die Studienintention von Schülerinnen und Schülern am Ende der gymnasialen Oberstufe [Effects of opening up pathways to university entrance qualification: Intention to going to university in the final year of secondary school]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft [German Journal of Educational Science], 9 (2), 219-239.