Lea Grosser
Research Associate
My research focuses on social influences on motivational-emotional characteristics in middle childhood and adolescence. In particular, I focus on parents and teachers as central caregivers.
One focus is on the question of how teachers' behavior affects students' performance anxiety in secondary school mathematics. I am particularly interested in whether students benefit more from emotional-affective or academic-instructional support.
In addition, I am investigating the importance of parental beliefs, orientations and behaviors for children's motivational development during the transition from primary to secondary school.
Education
- 2022–2024 Master of Arts (M.A.) Bildungswissenschaft, Freie Universität Berlin.
Master thesis topic: Der Zusammenhang zwischen der Feinfühligkeit der Lehrkraft und der Mathematikangst von Sekundarschüler:innen: eine Mehrebenenanalyse unter der Berücksichtigung individueller und klassenbezogener Faktoren.
- 2018–2022 Bachelor of Arts (B.A.) Bildungs- und Erziehungswissenschaft, Freie Universität Berlin.
Bachelor thesis topic: Corona und soziale Disparitäten im Hochschulwesen.
Academic Positions
- Since 10/2024 Research associate, Department of Empirical Research in Education, Freie Universität Berlin.
- 07/2023–09/2024 Research associate, Department of Empirical Educational and Higher Education Research, Freie Universität Berlin.
- 04/2020–09/2024 Student assistant, Arbeitsbereich Empirische Bildungs- und Hochschulforschung, Freie Universität Berlin.
SummerTerm 2025
Learning (Seminar 120073)
Bachelor's programme in Educational Science, Module 3: Socialiszion and Learning
Winter Term 2024/2025
Scientific Work (Seminar 120033 and 120034)
Bachelor's programme in Educational Science, Module 2: Methods of Empirical Social Research
Papers in Concressional articles
Grosser, L., Feige, P., & Watermann, R. (2025). Feinfühligkeit der Lehrkraft und Mathematikangst von Sekundarschüler:innen: eine Mehrebenenanalyse des Zusammenhangs unter der Berücksichtigung individueller und klassenbezogener Faktoren. Vortrag auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Mannheim.
Grosser, L., Bergann, S., Blüthmann, I., & Watermann, R. (2024). Bildungs- und migrationsbezogene Unterschiede in der Studienabbruchneigung – Worauf lassen sie sich zurückführen und haben sie sich durch die Pandemie vergrößert? Posterbeitrag auf der 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Potsdam.
Bergann, S., Grosser, L., Blüthmann, I. & Watermann, R. (2023). Bildungs- und migrationsbezogene Unterschiede in der Studienabbruchneigung – Haben sich Ungleichheiten durch die Pandemie verstärkt?. Vortrag auf der Sektionstagung empirische Bildungsforschung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) sowie der Kommission Bildungsplanung, Bildungsorganisation und Bildungsrecht (KBBB).