Springe direkt zu Inhalt

Dipl.-Päd. Nanine Lilla

Lilla_N

Division of School and Teaching Research

Researcher

Address
Habelschwerdter Allee 45
Room JK 24/221a
14195 Berlin
Fax
(030) 838-456958
Email
nanine.lilla"at"fu-berlin.de

Office hours

on appointment

Educational Career

Pedagogics

diploma degree program at the universities of Augsburg, Würzburg, and Umeå (Sweden)

main focus: extracurricular adolescent and adult education

minor subjects: Soziology, Psychology und Child and Adolescent Psyciatry

01/2011

Diplom in Pedagogic, Julius-Maximilians-Universität Würzburg
title of thesis: "Interethnic Friendships in middle childhood in the informal context of school, leisure and family"

Work Experience

since 10/2011

research associate at the Division of School and Teaching Research , Freie Universität Berlin

11/2013 - 08/2014

visiting scholar, Department of Psychology, NTNU Trondheim, Norway

02/2011 – 10/2011

research associate at the Division of Empirical Research in Education, Universität Würzburg

06/2010 – 02/2011

student research assistant at the Division of Empirical Research in Education, Universität Würzburg

12/2005 – 10/2007

pedagogic assistant at the orphanage in Friedberg


 

WiSe 2015/2016

  • "Promoting Learning and Teaching Motivation" (German, seminar, FU Berlin)

SoSe 2015

  • "Education, Arranging Group Processes, Learning Enhancement, Media, and School" (German, seminar, Fu Berlin)

WiSe 2014/2015

  • "Teaching motivation and counseling" (German, seminar, 12408, FU Berlin)

WiSe 2013/2014

  • "Strategies for data collection in the health sciences" (German, seminar, FU Berlin)

SoSe 2013

  • "Selected Learning Approaches" (German, seminar, 12005, FU Berlin)
  • "Strategies for data collection in the health sciences" (German, seminar, 12975, FU Berlin)

WiSe 2012/2013

  • "Teaching and learning in pedagogical fields of operation" (German, seminar, 12037, FU Berlin)

SoSe 2012

  • "Teaching motivation and counseling" (German, seminar, 12305, FU Berlin)

WiSe 2011/2012

  • "Teaching and learning in pedagogical fields of operation" (German, seminar, 12037, FU Berlin)
  • "Strategies for data collection in the health sciences" (German, seminar, 12852)

SoSe 2011

  • "Interethnical friendships in middle childhood“ (German, seminar, Universität Würzburg)
  • "Quantitative methods in the empirical educational research II – deepening“ (German, seminar, Universität Würzburg)

 

 

 

Journal articles

Gabriel, U., Lilla, N., Zander, L. & Hannover, B. (2014). How immigrant students' self-views at school relate to different patterns of first and second language use. Social Psychology of Education, 17(4), 617-636. DOI: 10.1007/s11218-014-9268-4 .

You can find the article at http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11218-014-9268-4.

Oral Presentation

Lilla, N. & Hannover, B. (2016, März). Immigrant bilingualism – academic success against the odds!? Organisiertes Symposium auf dem 4. Kongress der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Berlin, Deutschland.

Lilla, N. & Hannover, B. (2016, März). Bilingualism as a resource for the self. How a language-dependent representation of self-knowledge can help buffering emotional-motivational loss. Präsentation auf dem 4. Kongress der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Berlin, Deutschland.

Lilla, N., Gabriel, U., & Hannover, B. (2015, August). Organization of self-knowledge and self-esteem stability. Revisiting the spill-over hypothesis. Präsentation auf der 8th Biennial International SELF Conference in Kiel, Deutschland.

Lilla, N., Gabriel, U., Zander, L. & Hannover, B. (2014, Februar). Er jeg en annen than I am? – Bilingual students’ language-dependent access of cognitive and affective self-knowledge. Poster präsentiert auf dem NTNU Språkdagen 2014, Trondheim, Norwegen.

Lilla, N., Hannover, B., & Zander, L. (2013, September). Die Sprachgebundenheit domänenspezifischer Selbstwertaspekte. Ein Vergleich von bilingualen Jugendlichen mit kontextabhängigem oder kontextübergreifenden gleichem Sprachgebrauch. Vortrag auf der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie in Hildesheim, Deutschland.

Lilla, N., Gabriel, U., Zander, L. & Hannover, B. (2013, Juni). Bilingual immigrant students’ language-dependent accessibility of self-knowledge. Poster präsentiert auf der Abschlusskonferenz des Marie Curie Initial Training Network on Language, Cognition and Gender, Bern, Schweiz.

Lilla, N., Zander, L. & Hannover, B. (2013, März). Gewählt oder nicht gewählt? Determinanten von Kollaborations- und Freundschaftswahlen in Klassennetzwerken. Vortrag auf dem 1. Kongress der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Kiel.

Gabriel, U., Lilla, N. & Hannover, B. (2012, September). Erstsprachen-Selbst und Zweitsprachen-Selbst? Die kontextgebundene Verfügbarkeit sprachlichen Selbstwissens bei Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund. Vortrag auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld.