Springe direkt zu Inhalt

Dipl.-Psych. Julia Schorlemmer

Julia Schorlemmer

Division of School and Teaching Research

Researcher

Address
Habelschwerdter Allee 45
Room JK 24/232
14195 Berlin
Fax
(030) 838-56959
Email
julia.schorlemmer"at"fu-berlin.de

Office hours

on appointment

since 10/2011

Research associate at the Division of School and Teaching Research, Freie Universität

2010 – 2011

Research assistant of the president, since 10/2010 additionally research assistant in the project "Conceptions of life - young women and men of today"

2009

degree: Diplom in Psychology

title of thesis "Dual-career couples in Spain. An explorative and qualitative study"

2008 – 2009 

student research assistant in the project "Female job returners: The potentials of unemployed women on the job market" in the department of WZB's chairwoman

2008 – 2009

qualification as systemic consultant at the Institute for systemic consulting, Wiesloch

2007 – 2008 

student research assistant at the Division of Work and Organizational Psychology, Freie Universität Berlin

2006 – 2007 

study abroad at Universidad Complutense Madrid, main focus on sociology and gender research

2003 – 2009 

diploma degree program "Psychology", Freie Universität Berlin

WS 2012/13

(Freie Universität Berlin)

Seminar "Teaching motivation and counseling"

SS 2012

(Freie Universität Berlin)

Seminar "Education and arranging group processes"

WS 2011/12

(Freie Universität Berlin)

Seminar "Teaching motivation and counseling"

 

Research Interests

  • occupational & future aspirations

  • identity & self

  • gender & social inequality

Publications

Allmendinger, J. & Schorlemmer, J (2010). Karrierewege in der wissenschaftlichen Nachwuchsförderung. Das Geschlecht macht einen Unterschied. In M. Wintermantel (Hrsg.), Promovieren heute. Zur Entwicklung der deutschen Doktorandenausbildung im europäischen Hochschulraum (S. 124-136). Hamburg: Körber-Stiftung.

 

Presentations

Schorlemmer, J.,  Latsch, M., Hannover, B. (2013, September) Muss ich in der Schule gut sein, damit ich eine positive Zukunft habe? Geschlechtsunterschiede in der subjektiven Bedeutsamkeit von Schule für Berufserfolg und in Zusammenhängen zur Wichtigkeit persönlicher Ziele im Erwachsenenleben. Vortrag auf der 14.Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie in Hildesheim, Deutschland.

J. Schorlemmer, L. Zander, M. Kreutzmann & B. Hannover (2013, March). Berufswünsche von Kindern und Jugendlichen: Welche Rolle spielen Passung nach Geschlechtstypizität und Sozialstatus? Vortrag auf dem 1. Kongress der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Kiel.


Schorlemmer, J. (2012, September) Zukunftsvorstellungen von Jugendlichen. Der Einfluss von Bildungshintergrund und Geschlechterrollen. Postervortrag auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld, 23.-27.09.2012.