Recent Publication
- Röhnsch, G., Flick, U. (2023). Umgang mit subjektiv erlebten Coronarisiken: Sichtweisen junger chronisch kranker Erwachsener. Prävention und Gesundheitsförderung). https://doi.org/10.1007/s11553-023-01020-z
- Flick, U. (2023). An Introduction to Qualitative Research. SAGE. (online resources)
Hämel, K., Röhnsch, G., Heumann, M., Backes, D. S., Toso, B. R. G. D. O., & Giovanella, L. (2022). How do nurses support chronically ill clients’ participation and self-management in primary care? A cross-country qualitative study. BMC Primary Care, 23(1), 1-12.
Heumann, M.; Zabaleta-del-Olmo, E.; Röhnsch, G.; Hämel, K. (2022). “Talking on the Phone Is Very Cold”—Primary Health Care Nurses’ Approach to Enabling Patient Participation in the Context of Chronic Diseases during the COVID-19 Pandemic. Healthcare, 10, 2436. https://doi.org/10.3390/healthcare10122436- Heumann, M., Röhnsch, G., & Hämel, K. (2022). Primary healthcare nurses' involvement in patient and community participation in the context of chronic diseases: An integrative review. Journal of advanced nursing, 78(1), 26–47. https://doi.org/10.1111/jan.14955
Flick, U. (Ed.) (2022) The SAGE Handbook of Qualitative Research Design - Two Volume Set. SAGE Publications- Flick, U. (2022). Doing Interview Research: The Essential How To Guide. SAGE.
Falkenhain, Mariella; Hirseland, Andreas; Seidelsohn, Kristina; Verlage, Thomas (2020): Was Betriebe tun, damit die Einstellung von Geflüchteten zum Erfolg führt, In: IAB-Forum 24. Juni 2020, https://www.iab-forum.de/was-betriebe-tun-damit-die-einstellung-von-gefluechteten-zum-erfolg-fuehrt/
-
Falkenhain, Mariella; Hirseland, Andreas; Seidelsohn, Kristina; Verlage, Thomas; Naji, Shahed; Schilling, Anna Lena; Flick, Uwe (2020): Beschäftigte mit Fluchthistorie kommen in der Corona-Krise unterschiedlich gut zurecht. In: IAB-Forum. Online verfügbar unter: https://www.iab-forum.de/beschaeftigte-mit-fluchthistorie-kommen-in-der-corona-krise-unterschiedlich-gut-zurecht/
-
-
-
- Flick, U. (2020). Introducing Research Methodology - Thinking Your Way Through Your Research Project, THIRD EDITION, London: SAGE Publications. (Online resources).
- Flick, U. (2020). Hearing and Being Heard, Seeing and Being Seen: Qualitative Inquiry in the Public Sphere - Introduction to the special issue. Qualitative Inquiry, 26(2), 135-141.
-
Seidelsohn, K., Verlage, T., Flick, U. & Hirseland, A. (2020). Themenheft Gesellschaftliche Teilhabe Geflüchteter: Perspektiven auf Übergänge in Arbeit. Zeitschrift Z'Flucht. Zeitschrift für Flucht- und Flüchtlingsforschung, 4(2020), Heft 2, https://doi.org/10.5771/2509-9485-2020-2
- Seidelsohn, K., Flick, U., & Hirseland, A. (2020). Refugees’ Labor Market Integration in the Context of a Polarized Public Discourse. Qualitative Inquiry, 26(2), 216-226.
- Migala, S., & Flick, U. (2020). Making It Relevant: Qualitative Inquiry in the Public Sphere Focusing End-of-Life Care and Migration. Qualitative Inquiry, 26 (2), 187-199.
- Flick, U. (Ed.). (2019). Special Issue: The Concepts of Qualitative Data: Challenges in Neo-Liberal Times. Qualitative Inquiry, 25 (8), 713-821.
- Refky, H. T. (23.05.2019). "Ich möchte selbst denken" - Wie Europa Neuankömmlinge verändert: Die Geschichte von Asmaa, einer jungen Frau aus Ägypten. Der Tagesspiegel. Abgerufen von http://www.tagespiegel.de
- Flick U. (2019) Autofokussierte Ethnographie. In B. Schnettler et al. (Hrsg.), Kleines Al(e)phabet des Kommunikativen Konstruktivismus, Springer, 47-52. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24958-8_2.
- Flick U. (2019). Gütekriterien qualitativer Sozialforschung. In Baur N., Blasius J. (eds), Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung. Springer VS: Wiesbaden, 473-488. DOI: 10.1007/978-3- 658-21308-4_33.
- Migala, S., & Flick, U. (2019). Making It Relevant: Qualitative Inquiry in the Public Sphere Focusing End-of-Life Care and Migration. Qualitative Inquiry. https://doi.org/10.1177/1077800419857107
(Online First).
- Seidelsohn, K., Flick, U., & Hirseland, A. (2019). Refugees’ Labor Market Integration in the Context of a Polarized Public Discourse. Qualitative Inquiry. https://doi.org/10.1177/1077800419857097
(Online First).
- Flick, U. (2018). An Introduction to Qualitative Research (6th ed.). London/Thousand Oaks, CA/Dehli: Sage. (Online resources).
- Flick, U. (2018). The Concepts of Qualitative Data: Challenges in Neoliberal Times for Qualitative Inquiry. Qualitative Inquiry, (Online First).
- Flick, U. (2018). Designing Qualitative Research. London/ Thousand Oaks, CA/ Dehli: Sage.
- Flick, U. (2018). Doing Grounded Theory. London/ Thousand Oaks, CA/ Dehli: Sage.
- Flick, U. (2018). Managing the Quality of Qualitative Research. (2nd ed.) London/ Thousand Oaks, CA/ Dehli: Sage.
- Flick, U. (2018). Doing Triangulation and Mixed Methods. London/ Thousand Oaks, CA/ Dehli: Sage.
- Flick, U., Hirseland, A., & Hans, B. (2018). Walking and Talking Integration: Triangulation of Data From Interviews and Go-Alongs for Exploring Immigrant Welfare Recipients' Sense(s) of Belonging. Qualitative Inquiry, (Online First).
- Migala, S., & Flick, U. (2018). Cultural and Individual Barriers to Palliative Care From Different Angles: Data Triangulation in Practice. Qualitative Inquiry, (Online First).
- Hirseland, A., & Flick, U. (2018). Explorationen am Rande der Gesellschaft - methodische Zugänge qualitativer Forschung zu den Innenwelten des 'Hartz-IV-Bezugs'. Sozialer Sinn. Zeitschrift für Hermeneutische Sozialforschung, 19(1), 1-10.
- Rasche, S. (2018). Perspektiventriangulation von Vermittler/-innen und Migrant/-innen im Jobcenter. Sozialer Sinn. Zeitschrift für Hermeneutische Sozialforschung. 19(1), 143-167
- Migala, S., & Flick, U. (2018). Individual Needs, Cultural Barriers, Public Discourses. Taking Qualitative Inquiry into the Public Sphere. In N. K. Denzin, & M. D. Giardina (Eds.), Qualitative Inquiry in the Public Sphere (pp. 90–107). London: Routledge.
- Flick, U. (2018). Doing Qualitative Data Collection – Charting the Routes. In U. Flick (Ed.), The SAGE Handbook of Qualitative Data Collection. London: Sage, 3-16.
- Flick, U. (2018). Triangulation in Data Collection. In U. Flick, (Ed.), The SAGE Handbook of Qualitative Data Collection. London: Sage, 527-544.
- Flick, U. (2018). Triangulation. In N. K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research (5th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage, 444-461.
- Seidelsohn, K. (2018). Prekäre Arbeitsräume. Soziale Konflikte und Gruppenbezogene Menschenfeindlichkeit in aufgewerteten Stadtquartieren (Quartiersforschung). Dissertation. Wiesbaden: Springer VS.
- Flick, U., & Foster, J. (2017). Social Representations. In C. Willig, & W. Stainton-Rogers (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research in Psychology (2nd ed.). London: Sage, 336-353.
- Migala, S., Sokolova, O., & Flick, U. (2017). "Ich bin aber Gott sei Dank kein ausgeprägter Atheist." Verständnisweisen postsowjetischer Juden in Deutschland von Religiosität und ihre Bedeutung für die Versorgung am Lebensende. In S. M. Probst (Hrsg.), Die Begleitung Kranker und Sterbender im Judentum. Bikkur Cholim, jüdische Seelsorge und das jüdische Verständnis von Medizin und Pflege (S. 227-241). Berlin: Hentrich & Hentrich Verlag.
In der Studie PALQUALSUM wurde die Versorgungssituation von russischsprachigen Migrant_innen am Lebensende untersucht, zu der Untersuchungen und Daten zum Zugang und zur Nutzung von Angeboten am Lebensende bislang weitgehend fehlten. Auch religiöse und spirituelle Bedürfnisse können am Lebensende bedeutsam sein und sollen durch die Hospiz- und Palliativversorgung berücksichtigt werden. Die Ergebnisse zu den Verständnisweisen von postsowjetischen Juden von Religiosität und ihre Bedeutung am Lebensende, die im Fokus dieses Beitrags stehen, verdeutlichen die Bandbreite von identitätsstiftenden Zugehörigkeiten und Heterogenität innerhalb dieser Untersuchungsgruppe. Es zeigt sich, dass eine Zugehörigkeit zum Judentum nicht gleichzusetzen ist mit bestimmten jüdisch-religiösen Verständnisweisen und Ritualen, die bei der Versorgung am Lebensende von Bedeutung sein können.
- Ballaschk, I., Anders, Y., & Flick, U. (2017). Führung als Thema deutscher Kindertageseinrichtungen. Welches Führungsverständnis zeigen pädagogische Fachkräfte mit Leitungsfunktion? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, (Online First).
Kindertageseinrichtungen befinden sich aktuell in differenten Veränderungsprozessen, die eine Beschäftigung mit der Bedeutung von Führung bedeutsam machen. Ein unternehmerischer Blick, wie er bereits in anderen Ländern (bspw. USA und England) sichtbar wird, ist in Deutschland noch neu. Ansatzpunkt für Innovation kann die Beschäftigung mit dem Begriff Führung im Sinne von Leadership auf Ebene der Leitungskräfte sein. Insbesondere Leadership stellte sich bei einer Analyse als wichtige Komponente für die Weiterentwicklung des elementarpädagogischen Bereiches heraus. Bislang ist noch wenig über das Führungsverständnis von Leitungskräften bekannt. Vor diesem Hintergrund wurden mit Hilfe episodischer Interviews 26 pädagogische Fachkräfte mit Leitungsfunktion zu ihrem Verständnis von Führung befragt. Die Ergebnisse zeigen ein implizites Konzept von Führung, das Aspekte transformationaler Führung enthält. Gleichzeitig wird deutlich, dass Führung als Aufgabe von Leitung noch nicht hinreichend im Hinblick auf ein professionelles Selbstverständnis reflektiert ist. Daraus ergeben sich Anforderungen für Träger von Kindertageseinrichtungen, Fachberatungen sowie für die Fort- und Weiterbildungslandschaft.
-
Flick, U. (2017). Challenges for a New Critical Qualitative Inquiry: Introduction to the Special Issue. Qualitative Inquiry 23, 3-7. doi: 10.1177/1077800416655829
.
Discussions around constructing a new critical qualitative inquiry need to reflect challenges on three levels: (a) Inquiry can be critical about the issues under study—a social or political problem to be addressed in a critical perspective; (b) critical approaches to methods and approaches in current research—other forms (e.g., quantitative research) or parts of the mainstream of qualitative research; and (c) a major challenge is to remain able to really do empirical qualitative research addressing social problems and to remain reflexive. Articles in this special issue address these to make a contribution to constructing a new critical qualitative inquiry.
-
Flick, U. (2017). Mantras and Myths: The Disenchantment of Mixed-Methods Research and Revisiting Triangulation as a Perspective. Qualitative Inquiry 23, 46-57. doi: 10.1177/1077800416655827
.
Critiques about the development in mixed-methods research (MMR) by some of its protagonists mention the following: ignorance of earlier developments, too much focus on designs rather than issues, more a metaphor than a mode of research, the belief in paradigms, and too much focus on methods instead of theoretical and methodological issues. Myths and mantras in the MMR literature are discussed here. For overcoming the limitations of MMR becoming evident in these critiques, myths, and mantras, triangulation is discussed. A revitalization of this concept in recent formulations (triangulation 3.0; systematic triangulation of perspectives) outlines triangulation as a framework of a critical and reflexive MMR. -
Flick, U., Hans, B., Hirseland, A., Rasche, S., Röhnsch, G. (2017). Migration, Unemployment, and Lifeworld: Challenges for a New Critical Qualitative Inquiry in Migration. Qualitative Inquiry 23, 77-88. doi: 10.1177/1077800416655828
.
Migration is an issue for many countries. It affects several areas of social problems, for example, work and unemployment. A relevant issue to study in the context of unemployment and social welfare is, “Which are experiences of migrants with different language backgrounds in finding work and support?” For a running study with episodic interviews and mobile methods with migrants from the former Soviet Union to Germany, several issues are discussed in a “new critical inquiry”: Critical issues in the studied area (help, control, normative claims); applying (familiar) qualitative methods (interviewing in various languages and cultural backgrounds or mobile methods); triangulation in a new critical migration research. -
Flick, U. (2016). Von den Irritationen in die Peripherie? Anmerkungen zu Ronald Hitzlers Artikel "Zentrale Merkmale und periphere Irritationen interpretativer Sozialforschung". Zeitschrift für Qualitative Forschung, 1-2/2016, 1-3.
In commenting a paper by Ronald Hitzler (2016) the question is raised whether the suggested distinction of interpretative from qualitative research provides a systematic step ahead in the discipline. At the same time, negative effects on the localization of qualitative- interpretative research beyond sociology are discussed. This point refers to further establishing qualitative research in disciplines beyond sociology and in the context of its chances for external funding.
-
Dieses Buch erschien ursprünglich (1995) unter dem Titel «Qualitative Forschung - Theorie, Methoden, Anwendung in Psychologie und Sozialwissenschaften» und ab der insgesamt sechsten Auflage 2002 in einer revidierten Neuausgabe als «Qualitative Sozialforschung - eine Einführung». Die Änderung des Buchtitels bot sich an, um Verwechslungen mit dem zwischenzeitlich in derselben Reihe erschienenen Band «Qualitative Forschung - ein Handbuch» (Flick, Kardorff & Steinke 112015) zu vermeiden. Während Letzteres Vertiefungen und eine breitere Palette einzelner Ansätze aus der Sicht der Autoren, Vertreter oder Protagonisten dieser Ansätze liefert, will die vorliegende Einführung in stärkerem Maß eine Orientierung im zunehmend unübersichtlich werdenden Feld der qualitativen Forschung geben. Dieses Buch wendet sich als Einführung an Lehrende und Studierende aus unterschiedlichen Disziplinen, von den Sozial- und Erziehungswissenschaften über Psychologie, Sozialarbeit zu den Pflege- und Gesundheitswissenschaften und anderen Fächern und Fachbereichen, in denen heute qualitative Forschung betrieben und gelehrt wird. Nach einer zwischenzeitlichen Revision und deutlichen Erweiterung des behandelten Themenspektrums nach vier weiteren Auflagen (2007) wurde das Buch für die vorliegende Neuausgabe (2016) vor allem in verschiedene Richtungen erneut aktualisiert.
- Piberger, J. (2016). Handlungsfreiheit oder »Tod des Subjekts«? Eine poststrukturalistische Perspektive auf Macht, Subjekt und Agency. Cargo. Zeitschrift für Ethnologie, 36 (1), 37-42.
- Crăciun, C., Gellert, P., & Flick, U. (2015a). Aging in Precarious Times: Positive Views on Aging in Middle-Aged Germans with Secure and Insecure Pension Plans. Ageing International, 40 (3), 201–218. doi: 10.1007/s12126-015-9223-5.
-
Migranten mit Alkohol- oder Drogenproblemen gelten in der Sozialen Arbeit als wachsendeund zugleich schlecht erreichbare Zielgruppe. Von Abhängigkeitserkrankungenbesonders betroffen sind Migranten aus der früheren Sowjetunion, die in Deutschlandleben. Wie nehmen diese ihren Substanzgebrauch wahr, wie versuchen siekonsumbedingte Probleme zu ,lösen', wie erleben sie professionelle Hilfen? SolchenFragen wird anhand einer empirischen Studie nachgegangen. In Bezug aufdas suchtspezifische lnanspruchnahmeverhalten lassen sich vier Deutungs- undHandlungsmuster identifizieren. Diese unterscheiden sich vor allem in Bezug aufdie Behandlungserfahrungen sowie hinsichtlich der Bereitschaft der Migranten, sichin das Hilfegeschehen einzubringen. Auf Basis unserer Ergebnisse werden Implikationenfür eine interkulturelle, lebensweltliche Ausgestaltung der Suchthilfe erörtert.
-
Anliegen: Welche Versorgungsvorstellungen haben Migranten aus der früheren Sowjetunion mit Alkohol- oder Drogenproblemen, wie decken sich diese mit den Sichten des Hilfesystems? Methode: Episodische Interviews mit 46 Migranten, Experteninterviews mit 33 Mitarbeitern des Hilfesystems.
Analyse: Thematisches Kodieren.
Ergebnisse: Für Betroffene und Experten sind ganzheitliche Hilfen wichtig, die spirituell-religiöse Komponenten beinhalten, aber auch kontrollorientiert sind.
Schlussfolgerung: Die Kulturspezifik von Versorgungsvorstellungen der Migranten sollte vom Hilfesystem stärker beachtet werden.
-
Crăciun, C., & Flick, U. (2015). The Role of Health Professionals in Positive Aging: Translating Positive Views of Aging into Practice. In A. M. Columbus (Ed.), Advances in Psychology Research. Volume 109 (pp. 47-54). New York, NY: Nova publishers.
-
Preparing for positive aging is shaped by the social context a person lives in. The present qualitative study explores and compares representations about preparatory actions in precarious workers (i.e., with temporary job contracts and insecure pension plans) and individuals with secure pension plans living in Germany. It also examines, the discrepancy between what middle-aged persons think they should be doing in preparation and what they report doing for aging well. Findings from the analysis of the semi-structured interviews conducted here show that people who have insecure pension plans tend to see themselves as social networkers and optimists, while those with secure pension plans see themselves as social activists and careful planners of old age. All participants value an active, healthy body but manage to do little in order to attain it due to lacking time and discipline. In accordance with the socioemotional selectivity theory, perceiving a short-time perspective makes precarious individuals focus on emotional goals, while financially secure individuals value social goals. Implications for practice and policy change are discussed.
-
Flick, U., Foster, J., & Caillaud, S. (2015). Researching social representations. In G. Sammut, E. Andreouli, G. Gaskell & J. Valsiner (Eds.), The Cambridge Handbook of Social Representations (S. 64-80). Cambridge: Cambridge University Press.
The issue of methods in social representations theory has proved contentious for some time, although we would argue that the focus of this discussion has shifted in recent years. During the 1980s and 1990s much criticism centred on the supposed lack of focus on methods in early considerations of social representations, and an alleged methodological polytheism (Jahoda, 1988): some critics suggested that an 'anything goes' attitude to methods would only serve to weaken the theory, and argued that researchers needed greater guidance as to how to 'do' social representations research. Many of these concerns have been discussed at some length elsewhere (see, for example, Flick and Foster, 2008): as a theory, and not a method, the social representations approach aims to examine the ways in which individuals within social groups make sense of the world around them, and how these understandings change, develop, interact and so on. The methods that can be used in order to examine these research questions will, as in any social science research, vary, and must be considered carefully on each occasion in order to ensure that the most appropriate methods are used. Indeed, it could even be argued that there are different ways of defining social representations within the developing theory, and different aspects of representations on which to focus, and so multiplicity in methods and analysis is not only inevitable, but preferable (Bauer and Gaskell, 1999). This chapter illustrates this point. -
Flick, U. (2015). Qualitative data analysis 2.0: Developments, trends, challenges. In N. Denzin & M. Giardina (Eds.), Qualitative inquiry and the politics of research (pp.119-140). Walnut Creek, CA: Left Coast Press.
The thematic lines across the ten years show how the congress has always tried to link qualitative inquiry to bigger issues: it has shed light on general circumstances such as global uncertainty and communities in crisis. The roles of research in general and qualitative inquiry in particular are discussed with the focus on politics of evidence and advocacy. This year's (2014) issue, the politics of research, can be seen as a general summary of these perspectives. This chapter, however, is not about the history or development of qualitative inquiry in retrospection. Rather, it wants to locate progress of qualitative inquiry in this context when it addresses current and future developments, trend, and challenges... -
After 20 years of Qualitative Inquiry, some current trends and challenges are outlined, which might affect the current state and further development of qualitative research in the near future. A central focus is their impact on the politics of qualitative research. Politics of inquiry addressing problems of societal relevance are challenged by the globalization and internationalization of qualitative enquiry or trends to big data in funding. Other relevant trends are expectations about archiving and reanalysis of qualitative data, the new interest in qualitative inquiry in the context of evidence, limitations coming from ethical reviews, and the limitation to mixed methods research. These trends are discussed here by using examples from current research projects. Locating qualitative inquiry in the future is discussed between being pushed aside by citizen research and taking over some (sub)disciplines.
In the Second Edition of this textbook designed for new researchers, Uwe Flick takes readers through the process of producing a research project. The book gives readers the fundamental data collection and analysis skills that they need for their first project, as well as a good understanding of the research process as a whole. It covers both quantitative and qualitative methods, and contains plenty of real-life examples from the author's own research.The book will help readers to answer questions such as:
• why do social research in the first place?
• how do I develop a researchable question?
• what is a literature review and how do I conduct one?
• how could I collect and analyze data?
• what if I want to do my research online?
»Kapitel 1«
Flick, U. (2015). Triangulation. In Regina Rätz & Bettina Völter (Hrsg.), Wörterbuch Rekonstruktive Soziale Arbeit (S. 228f.). Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich.
Triangulation bezeichnet die Verwendung mehrerer Zugänge bei der Untersuchung eines Phänomens. Nach Norman Denzin (1989a) kann dies in der Kombination von verschiedenen Daten, von mehreren Forscher_innen (Investigator-Triangulation), von theoretischen Zugängen und von Methoden erfolgen. Hier wird noch zwischen Within-Methods (mehrere Zugänge in einer Methode - vgl. das episodische Interview als Beispiel - Flick 2011a: Kap. 4) und Between-Methods Triangulation (mehrere eigenständig verwendete Methoden, bspw. Beobachtung und Interview) unterschieden. In aktuelleren Versionen wird die systematische Triangulation von Forschungsperspektiven vorgeschlagen, wobei die Kombination von Methoden auch die Verknüpfung der jeweiligen theoretisch-methodologischen Hintergründe mit einschließt (vgl. Flick 2011a). Als Definition wird vorgeschlagen: „Triangulation beinhaltet die Einnahme unterschiedlicher Perspektiven auf einen untersuchten Gegenstand oder allgemeiner: bei der Beantwortung von Forschungsfragen. Diese Perspektiven können in unterschiedlichen Methoden, die angewandt werden, und/oder unterschiedlichen gewählten theoretischen Zugängen konkretisiert werden, wobei beides wiederum mit einander in Zusammenhang steht bzw. verknüpft werden sollte. Weiterhin bezieht sie sich auf die Kombination unterschiedlicher Datensorten jeweils vor dem Hintergrund der auf die Daten jeweils eingenommenen theoretischen Perspektiven. Diese Perspektiven sollten so weit als möglich gleichberechtigt und gleichermaßen konsequent behandelt und umgesetzt werden. Gleichermaßen sollte durch die Triangulation (etwa verschiedener Methoden oder verschiedener Datensorten) ein prinzipieller Erkenntniszuwachs möglich sein, dass also bspw. Erkenntnisse auf unterschiedlichen Ebenen gewonnen werden, die damit weiter reichen, als es mit einem Zugang möglich wäre." (Flick 2011a: 12)
Flick, U. (2015). Jahoda, Marie/ Lazarsfeld, Paul/ Zeisel, Hans (1980/1933): Die Arbeitslosen von Marienthal - ein soziographischer Versuch. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag. In Regina Rätz & Bettina Völter (Hrsg.), Wörterbuch Rekonstruktive Soziale Arbeit (S. 321-324.). Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich.
Die Studie zeigt die psychologischen Folgen von Arbeitslosigkeit bei den einzelnen Betroffenen, ihren Familien und für die soziale Gemeinschaft eines untersuchten Dorfes. Dabei werden ein veränderter Umgang mit Zeit (Verlangsamung von Tätigkeiten, Abnahme von Aktivitäten trotz zusätzlich verfügbarer Zeit), verschiedene Haltungen und Handlungstypen gegenüber der Arbeitslosigkeit (die „Ungebrochenen", die „Resignierten", die „Verzweifelten" und die „Apathischen") deutlich. Ein zentrales Ergebnis ist die Herausarbeitung der Leitformel einer „müden Gemeinschaft", mit der die gefundenen Veränderungen aufgrund der Arbeitslosigkeit gebündelt wurden. Die zentrale Bedeutung der Studie liegt zum einen in der Begründung moderner Forschung zu Arbeitslosigkeit, wobei ihr grundlegender Ansatz und ihre Ergebnisse immer noch aktuell sind, sowie in dem Beitrag zur Begründung sozialwissenschaftlicher Feldforschung und Soziografie.-
Migrantinnen aus der früheren Sowjetunion (FSU) mit Alkohol- oder Drogenproblemen gelten als Zielgruppe, die trotz hohen Bedarfs nur schwer vom Versorgungssystem erreicht wird. Aus welchen Gründen scheuen die Betroffenen davor zurück, suchtspezifische Hilfen langfristig anzunehmen? Welche Erfahrungen machen sie, wenn sie sich an das Hilfesystem wenden? Solchen Fragen wird hier auf der Basis einer laufenden, vom BMBFgeförderten qualitativen Studie nachgegangen. In deren Rahmen wurden N=46 FSU-Migrantlnnen mit intensivem Substanzgebrauch u. a. zu ihrem lnanspruchnahmeverhalten interviewt. Barrieren, die die Betroffenen an der Annahme von suchtbezogenen Hilfen hindern, sind zum einen sozioökonomisch oder institutionell bedingt. Zum anderen liegen sie in sozialisationsspezifischen Behandlungserwartungen: Viele Befragte hegen starke Vorbehalte gegen hierzulande übliche gesprächsintensive Therapien, die für sie im Gegensatz zum therapeutischen Vorgehen in den Herkunftsländern stehen. Unsere Studienergebnisse belegen die Notwendigkeit einer zielgruppengerechteren Aufbereitung von Informationen über suchtspezifische Hilfen. Zudem sollten Mitarbeiterinnen des Hilfesystems sensibilisiert werden, suchtspezifische Hilfen stärker in die Lebenswelt der Migrantinnen zu integrieren.
Flick, U. (2015). Qualitative Research as Social Transformation. In Michael Murray (Hrsg.), Critical Health Psychology (2.Auflage, S. 182-199). London: Palgrave/MacMillan.
After distinguishing a basically observational approach to social transformation from a more active one that is intended to stimulate transformations, this chapter outlines the relevance of qualitative research for critical health psychology. First, some characteristics of qualitative research are discussed. Narrative approaches (illness narratives, the narrative interview and the episodic interview) and ethnography are discussed for their sensitivity for analysing social transformations. This will be further discussed for examples of research focusing on social problems (homelessness and chronic illness) and the questions of how to make the approaches and findings fruitful for stimulating social transformations. At the end of the chapter, the question of when to use qualitative research (or specific designs and methods) and the problem of how to define and assess the quality of qualitative research will be discussed.
Crăciun, C., & Flick, U. (2015). I wonder if robots will take care of me when I am old: Positive aging representations of professionals working in health promotion services. Journal of Health Psychology.
How the social and institutional context is structured aild represented by its actors has an impact on positive aging representations. This qualitative study explores professionals' views on positive aging, how they promote positive aging in their practice and what disparities occur between their discourses and the actual practice of promoting positive aging. Interviews were conducted with professionals from different active aging promotion services and analyzed with thematic coding. Findings show professionals hold negative views on aging while trying to promote positive views in their work, illustrating an existing theory-practice gap. Strategies used in practice can be integrated in existing agency models and inform interventions and active aging policies.
Demographic changes during the last decades constitute a challenge for ensuring better and not just longer lives for ageing individuals. Active or positive ageing policy sets this as a goal and encourages individual and collective strategies to optimize economic, social, cultural participation over the life course (Lassen & Moreira, 2014). Hence, preparation for old age and identification of psychosocial resources for ensuring a positive old age becomes a relevant issue for both research and intervention. [...]