Springe direkt zu Inhalt

Dr. Anabel Bach

School Pedagogy and School Improvement Research

Researcher

Address
Habelschwerdter Allee 45
Room JK 23/234
14195 Berlin

Curriculum Vitae

Since August 2015

Research Associate in the "Institute of School Pedagogy and School Improvement Research"

 April 2015 - July 2015

Research Associate in the Project "SPrInt - Preventing and dealing with student misbehavior. Development and evaluation of a video-based training for trainee teachers."

 March 2014 - April 2015

Maternity Leave

 December 2013 - February 2014

Research Associate in the Project "SteBis - Evidence-Based Governance in the German Educational System".

 July 2013 - March 2014

Research Associate in the Project "SteBis - Evidence-Based Governance in the German Educational System".

2011 - 2013

Research Associate „Evaluation policies and practices in schools - organisational preconditions for developing evaluative potential“ (StABil)

May 2011

Diploma in Psychology

2009

Internship at the Max-Planck-Institute for Human Development (Berlin)

2008-2009

Student assistant in a market research company (user and brand research)

2007-2008

Internship and student assistant in a forensic psychological and psychotherapeutic consultance

2003-2011

Degree in Psychology at Freie Universität Berlin

Research

„Evaluation policies and practices in schools - organisational preconditions for developing evaluative potential“ (StABil) Link to German project page

Publication

Bach, A., Böhnke, A. & Thiel, F. (2020). Improving instructional competencies through individualized staff development and teacher collaboration in German schools, International Journal of Educational Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IJEM-08-2019-0294.

Bach, A. (2019). Innerschulische Qualitätsentwicklung zwischen professioneller Selbststeuerung und gemanagter Organisation – evidenzbasierte Schul- und Personalentwicklung im Rahmen der Neuen Steuerung. Dissertation, Freie Universität Berlin.

Wurster, S., Bach, A., Schliesing, A., Thillmann, K., Pant, H. A. & Thiel, F. (2016). Schulen als Steuerungsakteure im Bildungssystem – datenbasierte Schul- und Unterrichtsentwicklung aus der Perspektive von Schulleitungen, Fachkonferenzleitungen und Lehrkräften. In Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) (Hrsg.), Steuerung im Bildungssystem – Implementation und Wirkung neuer Steuerungsinstrumente im Schulwesen, Bildungsforschung, Band 43, S. 178–207.

Thillmann, K., Bach, A., Wurster, S., & Thiel, F. (2015). School-based staff development in two federal states in Germany. International Journal of Educational Management, 29(6), 714–734.

Wurster, S. & Bach, A. (2014): Wie werden die Ergebnisse aus Evaluationen in Schulen genutzt? b:sl Beruf: Schulleitung. Das Fachmagazin für Schulleitungen in Deutschland, 3, 28–29.

Bach, A., Wurster, S., Thillmann, K., Pant, H. A. & Thiel, F. (2014). Vergleichsarbeiten und schulische Personalentwicklung – Ausmaß und Voraussetzungen der Datennutzung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17(1), 61–84.

Thillmann, K., Bach, A. & Thiel, F. (2014). Schulinterne Evaluation im Rahmen der Schulprogrammarbeit. Ergebnisse einer Dokumentenanalyse Berliner Schulprogramme. SchulVerwaltung – Zeitschrift für Schulentwicklung und Schulmanagement, 1, 13–14.

Thillmann, K., Bach, A., Gerl, C. & Thiel, F. (2013). Schulische Selbststeuerung durch interne Evaluation. Eine Analyse von Evaluationsprogrammen Berliner und Brandenburger Gymnasien. Die Deutsche Schule, 12. Beiheft, 197–225.

s

Research Peports

Wurster, S., Schaefer, A., Bach, A., Thillmann, K., Schliesing, A., Thiel, F. & Pant, H.A. (2014). Skalendokumentation zur Onlinebefragung „Schulentwicklung und schulische Evaluationspraxis an allgemeinbildenden Schulen in Brandenburg im Rahmen des Forschungsprojektes „Schulen als Steuerungsakteure im Bildungssystem“ (StABil). Humboldt Universität zu Berlin.

Bach, A., Lillie, A.-L., Thillmann, K., Czaja, S. & Thiel, F. (2013). Ergebnisse der Lehrkräftebefragung zum Thema „Schulentwicklung und schulische Evaluationspraxis in Brandenburg“ im Rahmen des Forschungsprojekts „Schulen als Steuerungsakteure im Bildungssystem (StABil). Freie Universität Berlin.

Bach, A., Thillmann, K., Wurster, S., Schliesing, A., Thiel, F. & Pant, H.A. (2012a). Ergebnisbericht zur Onlinebefragung „Schulentwicklung und schulische Evaluationspraxis an allgemeinbildenden Schulen in Berlin im Rahmen des Forschungsprojektes „Schulen als Steuerungsakteure im Bildungssystem“ (StABil). Freie Universität Berlin.

Bach, A., Thillmann, K., Wurster, S., Schliesing, A., Thiel, F. & Pant, H.A. (2012b). Ergebnisbericht zur Onlinebefragung „Schulentwicklung und schulische Evaluationspraxis an allgemeinbildenden Schulen in Brandenburg im Rahmen des Forschungsprojektes „Schulen als Steuerungsakteure im Bildungssystem“ (StABil). Freie Universität Berlin.

Presentations & Poster Presentation

Bach, A., Thillmann, K., Koch, T. & Thiel, F. (2013, September). Bedingungen und Wirkungen schulischer Personalentwicklung. Posterpräsentation auf der 78. Tagung der DGfE-Sektion Empirische Bildungsforschung (AEPF/KBBB) „Empirische Bildungsforschung und evidenzbasierte Reformen im Bildungswesen“, Dortmund.

Bach, A., Wurster, S., Thillmann, K., Pant, H.A. & Thiel, F. (2013, August). School improvement in low-stakes testing systems: preconditions and limitations of test data use. Vortrag im Rahmen der 15th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), München.