Dr. Anabel Bach
School Pedagogy and School Improvement Research
Researcher
Room JK 23/234
14195 Berlin
Curriculum Vitae
Since August 2015 |
Research Associate in the "Institute of School Pedagogy and School Improvement Research" |
April 2015 - July 2015 |
Research Associate in the Project "SPrInt - Preventing and dealing with student misbehavior. Development and evaluation of a video-based training for trainee teachers." |
March 2014 - April 2015 |
Maternity Leave |
December 2013 - February 2014 |
Research Associate in the Project "SteBis - Evidence-Based Governance in the German Educational System". |
July 2013 - March 2014 |
Research Associate in the Project "SteBis - Evidence-Based Governance in the German Educational System". |
2011 - 2013 |
Research Associate „Evaluation policies and practices in schools - organisational preconditions for developing evaluative potential“ (StABil) |
May 2011 |
Diploma in Psychology |
2009 |
Internship at the Max-Planck-Institute for Human Development (Berlin) |
2008-2009 |
Student assistant in a market research company (user and brand research) |
2007-2008 |
Internship and student assistant in a forensic psychological and psychotherapeutic consultance |
2003-2011 |
Degree in Psychology at Freie Universität Berlin |
Research
„Evaluation policies and practices in schools - organisational preconditions for developing evaluative potential“ (StABil) Link to German project page
Publication
Bach, A., Böhnke, A. & Thiel, F. (2020). Improving instructional competencies through individualized staff development and teacher collaboration in German schools, International Journal of Educational Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IJEM-08-2019-0294.
Bach, A. (2019). Innerschulische Qualitätsentwicklung zwischen professioneller Selbststeuerung und gemanagter Organisation – evidenzbasierte Schul- und Personalentwicklung im Rahmen der Neuen Steuerung. Dissertation, Freie Universität Berlin.
Wurster, S., Bach, A., Schliesing, A., Thillmann, K., Pant, H. A. & Thiel, F. (2016). Schulen als Steuerungsakteure im Bildungssystem – datenbasierte Schul- und Unterrichtsentwicklung aus der Perspektive von Schulleitungen, Fachkonferenzleitungen und Lehrkräften. In Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) (Hrsg.), Steuerung im Bildungssystem – Implementation und Wirkung neuer Steuerungsinstrumente im Schulwesen, Bildungsforschung, Band 43, S. 178–207.
Thillmann, K., Bach, A., Wurster, S., & Thiel, F. (2015). School-based staff development in two federal states in Germany. International Journal of Educational Management, 29(6), 714–734.
Wurster, S. & Bach, A. (2014): Wie werden die Ergebnisse aus Evaluationen in Schulen genutzt? b:sl Beruf: Schulleitung. Das Fachmagazin für Schulleitungen in Deutschland, 3, 28–29.
Bach, A., Wurster, S., Thillmann, K., Pant, H. A. & Thiel, F. (2014). Vergleichsarbeiten und schulische Personalentwicklung – Ausmaß und Voraussetzungen der Datennutzung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17(1), 61–84.
Thillmann, K., Bach, A. & Thiel, F. (2014). Schulinterne Evaluation im Rahmen der Schulprogrammarbeit. Ergebnisse einer Dokumentenanalyse Berliner Schulprogramme. SchulVerwaltung – Zeitschrift für Schulentwicklung und Schulmanagement, 1, 13–14.
Thillmann, K., Bach, A., Gerl, C. & Thiel, F. (2013). Schulische Selbststeuerung durch interne Evaluation. Eine Analyse von Evaluationsprogrammen Berliner und Brandenburger Gymnasien. Die Deutsche Schule, 12. Beiheft, 197–225.
s
Research Peports
Wurster, S., Schaefer, A., Bach, A., Thillmann, K., Schliesing, A., Thiel, F. & Pant, H.A. (2014). Skalendokumentation zur Onlinebefragung „Schulentwicklung und schulische Evaluationspraxis an allgemeinbildenden Schulen in Brandenburg im Rahmen des Forschungsprojektes „Schulen als Steuerungsakteure im Bildungssystem“ (StABil). Humboldt Universität zu Berlin.
Bach, A., Lillie, A.-L., Thillmann, K., Czaja, S. & Thiel, F. (2013). Ergebnisse der Lehrkräftebefragung zum Thema „Schulentwicklung und schulische Evaluationspraxis in Brandenburg“ im Rahmen des Forschungsprojekts „Schulen als Steuerungsakteure im Bildungssystem (StABil). Freie Universität Berlin.
Bach, A., Thillmann, K., Wurster, S., Schliesing, A., Thiel, F. & Pant, H.A. (2012a). Ergebnisbericht zur Onlinebefragung „Schulentwicklung und schulische Evaluationspraxis an allgemeinbildenden Schulen in Berlin im Rahmen des Forschungsprojektes „Schulen als Steuerungsakteure im Bildungssystem“ (StABil). Freie Universität Berlin.
Bach, A., Thillmann, K., Wurster, S., Schliesing, A., Thiel, F. & Pant, H.A. (2012b). Ergebnisbericht zur Onlinebefragung „Schulentwicklung und schulische Evaluationspraxis an allgemeinbildenden Schulen in Brandenburg im Rahmen des Forschungsprojektes „Schulen als Steuerungsakteure im Bildungssystem“ (StABil). Freie Universität Berlin.
Presentations & Poster Presentation
Bach, A., Thillmann, K., Koch, T. & Thiel, F. (2013, September). Bedingungen und Wirkungen schulischer Personalentwicklung. Posterpräsentation auf der 78. Tagung der DGfE-Sektion Empirische Bildungsforschung (AEPF/KBBB) „Empirische Bildungsforschung und evidenzbasierte Reformen im Bildungswesen“, Dortmund.
Bach, A., Wurster, S., Thillmann, K., Pant, H.A. & Thiel, F. (2013, August). School improvement in low-stakes testing systems: preconditions and limitations of test data use. Vortrag im Rahmen der 15th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), München.