Dr. Anja Böhnke
School Pedagogy and School Improvement Research
Researcher
Room JK 23/240
14195 Berlin
Since July 2023 |
Project management in the project Video-based training modules for digitally supported teaching in the network of German video portals (ViFoNet) |
2020-2023 |
Project management in the project Promotion of professional perception of teaching disruptions through cueing as part of a digital, video-based self-learning module (CueVis) |
Since 2019 |
Scientific Coordination FOCUS Video Portal |
May 2018 |
Doctorate, Department of Education and Psychology, Freie Universität Berlin |
Since 2010 |
Researcher at the Institute of Education and Psychology (School Pedagogy and School Improvement Research), Freie Universität Berlin. |
2010 |
Diploma (equivalent to Masters) Degree in Psychology at Freie Universität Berlin |
2008-2009 |
Student Assistant and graduand at Max-Planck-Institut for educational research at the project Developmental Regulation of Affect, Motivation, and Abilities. |
2005-2007 |
Student Assistant at Max-Planck-Institut for educational research: assistance and implementation of the project Faces. |
2005 |
Internship at Max-Planck-Institut for educational research at the project "selection, optimization and compensation: Aims and preferences over the life course". |
2002 |
Student at Freie Universität Berlin “Psychology“. |
Research focus
- Motivational processes and goal orientations
- Professionalizing of Teachers
- School development and school quality
- Focus on mistakes and error culture in the context of school
Research project
Cooperation with the BMBF project "schools as a control stakeholders in the education system - conditions and effects of the development of evaluative potentials"
Publication
Kilbury, M., Böhnke, A., Haase, S. & Thiel, F. (2024). The development and validation of a video tool for capturing teachers’ noticing in salient and non-salient classroom disruptions. Computers in Human Behavior Reports, Vol. 16, December 2024. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2024.100481
Böhnke, A., Dietz, D., Großmann, L., Wienmeister, A., & Zoppke, T. (2023). Neue videobasierte Lehr-Lern-Gelegenheiten für die erste und zweite Phase der Lehrkräftebildung im FOCUS Videoportal. Fachdidaktische und pädagogisch-psychologische Perspektiven zur Reflexion von Unterrichtsvideos. In: L. Mientus, C. Klempin & A. Nowak (Hrsg.), Reflexion in der Lehrkräftebildung. Empirisch – Phasenübergreifend – Interdisziplinär. (S. 309–316). Potsdam: Universitätsverlag Potsdam. https://doi.org/10.25932/publishup-59171
Kilbury, M., Böhnke, A., Thiel F. (2023). Producing Staged Videos for Teacher Education: Development and Content Validation of Video Scripts on the Topic of Handling Classroom Disruptions. Education Sciences; 13(1):56. https://doi.org/10.3390/educsci13010056
Müller, J., Böhnke, A. & Thiel, F. (2023). Lehramtsstudierende im ersten Studienjahr – Die Veränderung ihrer Fehlerorientierung im Zusammenhang mit der Lehrkraftselbstwirksamkeit. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01203-6
Oschmann, F., Böhnke A., Müller J., Haase S., Kilbury M., Thiel, F. (2022). Gestaltung eines digitalen Readers für das Lehramtsstudium: Medienpsychologische Prinzipien und praktische Umsetzung. In: Berendt, B., Fleischmann, A., Salmhofer, G., Schaper, N., Szczyrba, B., Wiemer M., Wildt, J. (Hrsg.), Handbuch: Hochschullehre (Kap. D 3.46). Berlin: DUZ Verlags- und Medienhaus.
Böhnke, A., Jordan, A., Großmann, L, Haase, S., Helbig, K., Müller, J., Achour, S., Krüger, D. & Thiel, F. (2022). Das FOCUS-Videoportal der Freien Universität Berlin. Videobasierte Lerngelegenheiten für die erste und zweite Phase der Lehrkräftebildung. In R. Junker, R., V. Zucker, M. Oellers, T. Rauterberg, S. Konjer, Meschede, N. & M. Holodynski (Hrsg.), Lehren und Forschen mit Videos in der Lehrkräftebildung (S. 37-56). Münster, New York: Waxmann.
Bach, A., Böhnke, A. & Thiel, F. (2020). Improving instructional competencies through individualized staff development and teacher collaboration in German schools, International Journal of Educational Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IJEM-08-2019-0294.
Böhnke, A. & Thiel. F. (2019). “At least I know what's wrong.” Preservice teachers' knowledge about dysfunctional instructional strategies: The important role of error-related emotional patterns. Learning and Individual Differences, 70, 190-200. doi: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.01.011
Böhnke, A. & Thiel, F. (2016). Unterrichtsbezogene Fehlerorientierung von Lehrkräften – Adaption und Validierung eines Fragebogens. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 30(1), S. 57–67.
Rauers, A., Böhnke, A., & Riediger, M. (2013). Motivational selectivity prospectively predicts couples' realization of their goal to have a child. International Journal of Developmental Science, 7(3-4), S. 143-149.
Research Reports
Böhnke, A., Thillmann, K., Wank, R., Schliesing, A., Wurster, S., Pant, H.A. & Thiel, F. (2011). Ergebnisbericht zur Online-Befragung „Evaluationspraxis an Hamburger allgemeinbildenden Schulen“ im Rahmen des Forschungsprojektes „Schulen als Steuerungsakteure im Bildungssystem“ (StABil). Berlin.