Springe direkt zu Inhalt

Dr. Anja Böhnke

School Pedagogy and School Improvement Research

Researcher

Address
Habelschwerdter Allee 45
Room JK 23/240
14195 Berlin

Since July 2023

Project management in the project Video-based training modules for digitally supported teaching in the network of German video portals (ViFoNet)

2020-2023

Project management in the project Promotion of professional perception of teaching disruptions through cueing as part of a digital, video-based self-learning module (CueVis)

Since 2019

Scientific Coordination FOCUS Video Portal

May 2018

Doctorate, Department of Education and Psychology, Freie Universität Berlin

Since 2010

Researcher at the Institute of Education and Psychology (School Pedagogy and School Improvement Research), Freie Universität Berlin.

2010

Diploma (equivalent to Masters) Degree in Psychology at Freie Universität Berlin

2008-2009

Student Assistant and graduand at Max-Planck-Institut for educational research at the project Developmental Regulation of Affect, Motivation, and Abilities.

2005-2007

Student Assistant at Max-Planck-Institut for educational research: assistance and implementation of the project Faces.

2005

Internship at Max-Planck-Institut for educational research at the project "selection, optimization and compensation: Aims and preferences over the life course".

2002

Student at Freie Universität Berlin “Psychology“.

 

Research focus

  • Motivational processes and goal orientations
  • Professionalizing of Teachers
  • School development and school quality
  • Focus on mistakes and error culture in the context of school

 

Research project

Cooperation with the BMBF project "schools as a control stakeholders in the education system - conditions and effects of the development of evaluative potentials"

Publication

Kilbury, M., Böhnke, A., Haase, S. & Thiel, F. (2024). The development and validation of a video tool for capturing teachers’ noticing in salient and non-salient classroom disruptions. Computers in Human Behavior Reports, Vol. 16, December 2024. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2024.100481 

Böhnke, A., Dietz, D., Großmann, L., Wienmeister, A., & Zoppke, T. (2023). Neue videobasierte Lehr-Lern-Gelegenheiten für die erste und zweite Phase der Lehrkräftebildung im FOCUS Videoportal. Fachdidaktische und pädagogisch-psychologische Perspektiven zur Reflexion von Unterrichtsvideos. In: L. Mientus, C. Klempin & A. Nowak (Hrsg.), Reflexion in der Lehrkräftebildung. Empirisch – Phasenübergreifend – Interdisziplinär. (S. 309–316). Potsdam: Universitätsverlag Potsdam. https://doi.org/10.25932/publishup-59171

Kilbury, M., Böhnke, A., Thiel F. (2023). Producing Staged Videos for Teacher Education: Development and Content Validation of Video Scripts on the Topic of Handling Classroom Disruptions. Education Sciences; 13(1):56. https://doi.org/10.3390/educsci13010056

Müller, J., Böhnke, A. & Thiel, F. (2023). Lehramtsstudierende im ersten Studienjahr – Die Veränderung ihrer Fehlerorientierung im Zusammenhang mit der Lehrkraftselbstwirksamkeit. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01203-6

Oschmann, F., Böhnke A., Müller J., Haase S., Kilbury M., Thiel, F. (2022). Gestaltung eines digitalen Readers für das Lehramtsstudium: Medienpsychologische Prinzipien und praktische Umsetzung. In: Berendt, B., Fleischmann, A., Salmhofer, G., Schaper, N., Szczyrba, B., Wiemer M., Wildt, J. (Hrsg.), Handbuch: Hochschullehre (Kap. D 3.46). Berlin: DUZ Verlags- und Medienhaus.

Böhnke, A., Jordan, A., Großmann, L, Haase, S., Helbig, K., Müller, J., Achour, S., Krüger, D. & Thiel, F. (2022). Das FOCUS-Videoportal der Freien Universität Berlin. Videobasierte Lerngelegenheiten für die erste und zweite Phase der Lehrkräftebildung. In R. Junker, R., V. Zucker, M. Oellers, T. Rauterberg, S. Konjer, Meschede, N. & M. Holodynski (Hrsg.), Lehren und Forschen mit Videos in der Lehrkräftebildung (S. 37-56). Münster, New York: Waxmann.

Bach, A., Böhnke, A. & Thiel, F. (2020). Improving instructional competencies through individualized staff development and teacher collaboration in German schools, International Journal of Educational Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IJEM-08-2019-0294.

Böhnke, A. & Thiel. F. (2019). “At least I know what's wrong.” Preservice teachers' knowledge about dysfunctional instructional strategies: The important role of error-related emotional patterns. Learning and Individual Differences, 70, 190-200. doi: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.01.011

Böhnke, A. & Thiel, F. (2016). Unterrichtsbezogene Fehlerorientierung von Lehrkräften – Adaption und Validierung eines Fragebogens. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 30(1), S. 57–67.

Rauers, A., Böhnke, A., & Riediger, M. (2013). Motivational selectivity prospectively predicts couples' realization of their goal to have a child. International Journal of Developmental Science, 7(3-4), S. 143-149.

Research Reports

Böhnke, A.,  Thillmann, K., Wank, R., Schliesing, A., Wurster, S., Pant, H.A. & Thiel, F. (2011). Ergebnisbericht zur Online-Befragung „Evaluationspraxis an Hamburger allgemeinbildenden Schulen“  im Rahmen des Forschungsprojektes „Schulen als Steuerungsakteure im Bildungssystem“ (StABil). Berlin.