Dipl.-Päd. Ines Freitag-Amtmann
Arbeitsstelle Bildungsforschung Primarstufe
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Education:
06/2007-03/2008 |
DAA Medienakademie Berlin Media Academy Study videographie Digital Media Producer |
10/1992-09/1998 |
Freie Universität Berlin Study Sience of Education (Diplom Erziehungswissenschaft, Psychologie und Soziologie) Dipl.- Paed. Scientist of Education |
Latest Professional Experience:
since 08/2011 |
Research Assistant Center for Research in Primary Education (ABP) Freie Universität Berlin |
04/2009-03/2010 |
Teacher in higher education Topic (modul) „Nature and Science“ Applied Universities Berlin Alice-Salomon-Fachhochschule Katholische Fachhochschule für Sozialwesen |
since 2009 |
Production of videodocumentations in the field of education |
- Early childhood
- Early science –scientific literacy
- Videographie
Publications:
Freitag-Amtmann, Ines, Chittleborough, Gail D., Hubber, Peter, und Aranda, George (2016). Making Use of Students’ Research Journals as Instruments for Detecting Students´ Reasoning in Co-Constructing Scientific Concepts in a German and Australian Primary School. In: Hallitzky, Maria, Rakhkochkine, Anatoli, Koch-Priewe, Barbara, Störtländer, Jan Christopher, und Trautmann, Matthias (Eds.): Vergleichende Didaktik und Curriculumforschung. Comparative Research into Didactics and Curriculum: Nationale und international Perspektiven. National and International Perspectives. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. S. 298-309.
Chittleborough, Gail D., Freitag-Amtmann, Ines, Hubber, Peter, und Tytler, Russell (2016). Quality Teaching in Australia and German Primary Science Classrooms: Characterising Difference to Help Identify Quality. In: Hallitzky, Maria, Rakhkochkine, Anatoli, Koch-Priewe, Barbara, Störtländer, Jan Christopher, und Trautmann, Matthias (Eds.): Vergleichende Didaktik und Curriculumforschung. Comparative Research into Didactics and Curriculum: Nationale und international Perspektiven. National and International Perspectives. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. 240-249.
Hackling, Mark W., Aranda, George, and Freitag-Amtmann, Ines (2016). Variation in Whole Class, Small Group and Individual Student Work Within and Across Cultures. In: Hackling Mark W., Ramseger, Jörg, Chen, Hsiao-Lan Sharon (Eds.): Quality Teaching in Primary Science Education. Cross-cultural Perspectives. Cham: Springer e-Book. p. 79-92.
Tytler, Russell, Aranda, George, and Freitag-Amtmann, Ines (2016). Teachers from Diverse Cultural Settings Orchestrating Classroom Discourse. In: Hackling Mark W., Ramseger, Jörg, Chen, Hsiao-Lan Sharon (Eds.): Quality Teaching in Primary Science Education. Cross-cultural Perspectives. Cham: Springer e-Book. p. 123-148.
Tytler, Russell , Ramseger, Jörg, Hubber, Peter, and Freitag-Amtmann, Ines (2016). Implications for Practice and Teacher Education. In: Hackling Mark W., Ramseger, Jörg, Chen, Hsiao-Lan Sharon (Eds.): Quality Teaching in Primary Science Education. Cross-cultural Perspectives. Cham: Springer e-Book. p. 293-308.
Freitag-Amtmann, Ines (2013): „Wer braucht hier Kraft?“ Kindern Denkzeit geben - Basis für wissenschaftliches Argumentieren. In: Die Grundschulzeitschrift, 27. Jg., H. 264, S. 49-53.
Freitag-Amtmann, Ines (2011): Forscherdialoge als Beispiel für geteilte Denkprozesse im Kindergarten. In: Jungk, Sabine; Treber, Monika; Willenbring, Monika (Hrsg.): Bildung in Vielfalt. Inklusive Pädagogik der Kindheit. Freiburg: Verlag FEL, S. 151-156.
Freitag-Amtmann, Ines (2009): An das Weltwissen der Kinder anknüpfen. Naturwissenschaftliches Lernen in der Kita ohne Hokuspokus. In: Betrifft KINDER 6/2009, S. 6-9.
Freitag-Amtmann, Ines (2009): Frag doch mal... die Kinder. Forscherstunde mit Dr. Salman Ansari. In: Betrifft KINDER 6/2009, S. 10-12. Available www.erzieherin.de
Presentations:
2016:
11/2016: Freitag-Amtmann, Ines: Which are benefits and pitfalls of the German software VIDEOGRAPH. ESERA SIG 2; Paris, France.
09/2016: Freitag-Amtmann, Ines: Kompetenzen für wissenschaftliches Denken und Handeln beim Forschen im Elementarbereich erfassen. Eine videobasierte Analyse der Sichtstruktur von Lerngelegenheiten. BIEN, Berlin, Germany.
2015
09/2015: Co-presenter – Tytler, Russell; Aranda, George; Freitag-Amtmann, Ines: Teacher discursive moves to support reasoning in classroom interactive talk. ESERA, Helsinki, Finland
2014
08/2014: Freitag-Amtmann, Ines: Supporting Children to co-construct Sustained Shared Thinking in Early Science. Examples from a Videobased study in German Kindergarten. EARLI Conference on SIG 5 Learning and Development in Early Childhood, Jyväskylä, Finland.
03/2014: Freitag-Amtmann, Ines: Making use of student´s research journals as instruments for detecting the reasoning processes of children co-constructing scientific concepts in a German primary school. International Conference on Cross-national Comparision of Quality Teaching in Primary Science Education, College of Education, National Taiwan Normal University, Taipei, Taiwan.
2013
08/2013: Co-presenter: "Exploring Scientific Reasoning in Primary Classrooms: a Cross-national Study". EARLI, EQUALPRIME Symposium, Munich,Germany.
Co-presenter: "Quality teaching and reasoning in primary science classrooms: Characterising difference". EARLI, EQUALPRIME Symposium, Munich, Germany.
05/2013 Ramseger, Joerg; Freitag-Amtmann, Ines; Romain, Gisela: Naturwissenschaftliches Argumentieren in der Grundschule. Einblicke in deutsche, taiwanesische und australische Klassenzimmer. Lange Nacht der Wissenschaften. Freie Universität Berlin.
03/2013: Freitag-Amtmann, Ines: Making use of student´s research journals as instruments for detecting the reasoning processes of children co-constructing scientific concepts in a German and in an Australien primary school. Presentation in symposium: Exploring quality primary science classrooms. Tagung “Vergleichende Didaktik und Curriculumforschung: nationale und internationale Perspektiven”, University Leipzig, Germany.
Videoproductions:
Freitag-Amtmann, Ines (2011): Familienbildung im Land Brandenburg. Praxisbeispiele von Kooperationen. DVD mit Praxisbegleitheft. DIGI:PÄD.
Freitag-Amtmann, Ines (2009): ENTDECKERGEIST. Forscherdialoge mit Dr. Salman Ansari. DIGI:PÄD.