Springe direkt zu Inhalt

Chiara Boila

Bild: Chiara Boila

Arbeitsbereich Sonderpädagogik

Lehrbeauftragte

Sprachliche Entwicklung

Adresse
Habelschwerdter Allee 45
14195 Berlin

Vita

seit 2019

Lehrauftrag “Sprachliche Entwicklung”, Freie Universität Berlin

seit 2016

Ph.D. „International Programme for Experimental and Clinical Linguistics“, Universität Potsdam

04/2015-09/2016

Master of Science „International Programme for Experimental and Clinical Linguistics“, Universität Potsdam

10/2014-04/2019

Wissenschaftliche Hilfskraft im Bereich Psycholinguistik, BabyLAB der Universität Potsdam.

11/2009-09/2014

Bildungsaufträge (Deutsch als Fremdsprache) für Jugendliche und Erwachsene in Perugia und Assisi (Italien). Bildungsaufträge (Italienisch als Fremdsprache) für Kinder, Jugendliche und Erwachsene in Berlin.

09/2007-11/2009

Master of Arts (Deutsch-Italienische Studien) Doppelabschluss. Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn und Università degli Studi di Firenze

09/2006-05/2007

Fremdsprachenassistentin: Leibniz-Montessori-Gymansium Düsseldorf

09/2003-11/2007

Bachelor of Arts (Germanistik, Anglistik, Romanistik) Università degli Studi di Perugia, Italy

Forschungsinteressen

  • Monolingualer und bilingualer Spracherwerb
  • Sprachverarbeitung in Vorschulkinder
  • Rolle der exekutiven Funktionen in der Sprachentwicklung

Publikationen

  • Boila, Chiara; Fritzsche, Tom; & Höhle, Barbara (2019). Cognitive Control and Language Processing in 5-Year-Old Childnren: The Role of Inhibition and Bilingualism on Non-Canonical Sentence Interpretation. Talk at the Cognitive Approaches in Language Learning and Bilingualism Workshop, Gothenburg, Sweden on 7/Feb/2019.
  • Boila, Chiara; Fritzsche, Tom; & Höhle, Barbara (2018). The relation of cognitive control to the processing of German passive sentences by monolingual and bilingual children. Poster at the Crossing the Borders Conference, Potsdam, Germany on 27/Sep/2018.
  • Boila, Chiara; Fritzsche, Tom; & Höhle, Barbara (2018). German children’s processing of non-canonical word order sentences: The role of temporal ambiguity. Poster at the AMLaP Conference 2018, Berlin, Germany on 7/Sep/2018.
  • Boila, Chiara; Fritzsche, Tom; & Höhle, Barbara (2018). The processing of canonical and non-canonical sentences in bilingual and monolingual children and the relation to cognitive control abilities. Talk at the EuroSLA 28 Conference during the Doctoral Workshop 2018, Münster, Germany on 5/Sep/2018.
  • Boila, Chiara; Fritzsche, Tom; & Höhle, Barbara (2018). Comprehension of sentences with the focus particle ‘only’ in Italian-learning children: Experimental methods can matter. Poster at the Nijmegen Lectures 2018, Max Planck Institute for Psycholinguistics Nijmegen, The Netherlands on 26/Feb/2018.