Chiara Boila

Arbeitsbereich Sonderpädagogik
Lehrbeauftragte
Sprachliche Entwicklung
14195 Berlin
Vita
seit 2019 |
Lehrauftrag “Sprachliche Entwicklung”, Freie Universität Berlin |
seit 2016 |
Ph.D. „International Programme for Experimental and Clinical Linguistics“, Universität Potsdam |
04/2015-09/2016 |
Master of Science „International Programme for Experimental and Clinical Linguistics“, Universität Potsdam |
10/2014-04/2019 |
Wissenschaftliche Hilfskraft im Bereich Psycholinguistik, BabyLAB der Universität Potsdam. |
11/2009-09/2014 |
Bildungsaufträge (Deutsch als Fremdsprache) für Jugendliche und Erwachsene in Perugia und Assisi (Italien). Bildungsaufträge (Italienisch als Fremdsprache) für Kinder, Jugendliche und Erwachsene in Berlin. |
09/2007-11/2009 |
Master of Arts (Deutsch-Italienische Studien) Doppelabschluss. Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn und Università degli Studi di Firenze |
09/2006-05/2007 |
Fremdsprachenassistentin: Leibniz-Montessori-Gymansium Düsseldorf |
09/2003-11/2007 |
Bachelor of Arts (Germanistik, Anglistik, Romanistik) Università degli Studi di Perugia, Italy |
Forschungsinteressen
- Monolingualer und bilingualer Spracherwerb
- Sprachverarbeitung in Vorschulkinder
- Rolle der exekutiven Funktionen in der Sprachentwicklung
Publikationen
- Boila, Chiara; Fritzsche, Tom; & Höhle, Barbara (2019). Cognitive Control and Language Processing in 5-Year-Old Childnren: The Role of Inhibition and Bilingualism on Non-Canonical Sentence Interpretation. Talk at the Cognitive Approaches in Language Learning and Bilingualism Workshop, Gothenburg, Sweden on 7/Feb/2019.
- Boila, Chiara; Fritzsche, Tom; & Höhle, Barbara (2018). The relation of cognitive control to the processing of German passive sentences by monolingual and bilingual children. Poster at the Crossing the Borders Conference, Potsdam, Germany on 27/Sep/2018.
- Boila, Chiara; Fritzsche, Tom; & Höhle, Barbara (2018). German children’s processing of non-canonical word order sentences: The role of temporal ambiguity. Poster at the AMLaP Conference 2018, Berlin, Germany on 7/Sep/2018.
- Boila, Chiara; Fritzsche, Tom; & Höhle, Barbara (2018). The processing of canonical and non-canonical sentences in bilingual and monolingual children and the relation to cognitive control abilities. Talk at the EuroSLA 28 Conference during the Doctoral Workshop 2018, Münster, Germany on 5/Sep/2018.
- Boila, Chiara; Fritzsche, Tom; & Höhle, Barbara (2018). Comprehension of sentences with the focus particle ‘only’ in Italian-learning children: Experimental methods can matter. Poster at the Nijmegen Lectures 2018, Max Planck Institute for Psycholinguistics Nijmegen, The Netherlands on 26/Feb/2018.