Publikationen
Herausgeberschaften, Beiträge in Sammelbänden und Zeitschriften
Schüpbach, M., Idel, T.-S., & Gogolin, I. (eds.) (2025). Extended education – Different impetus, conceptions, developments in an international perspective. Reihe Edition ZfE [Zeitschrift für Erziehungswissenschaft], Band 18. Wiesbaden: Springer VS.
Schüpbach, M., & Lilla, N. (2025). Extended education – Different impetus, conceptions, and developments in an international perspective: An overview. In M. Schüpbach, T.-S. Idel, & I. Gogolin (eds.), Extended education – Different impetus, conceptions, developments in an international perspective. ZfE Edition. Wiesbaden: Springer VS.
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., Nieuwenboom, J. W., & Schüpbach, M. (2025). Extended education in primary education across different national contexts: Developing an approach for categorising educational foci. In M. Schüpbach, T.-S. Idel, & I. Gogolin (eds.), Extended education – Different impetus, conceptions, developments in an international perspective. ZfE Edition. Wiesbaden: Springer VS.
Krejcik, L., Gogolin, I., Ning, H., & Schmidt, J. (2025). Participation in extended education: The relationship between parents and educational institutions as an enabling factor. In M. Schüpbach, T.-S. Idel, & I. Gogolin (eds.), Extended education – Different impetus, conceptions, developments in an international perspective. ZfE [Zeitschrift für Erziehungswissenschaft] Edition. Wiesbaden: Springer VS.
Lilla, N., & Gogolin, I. (2025). Zuwanderungsbedingte Diversität im Ganztagsschulkontext. In M. Gebauer & W. Rollett (Hrsg.), Handbuch für Ganztagsschulforschung (im Vorabdruck). Frankfurt, Deutschland: DEBUS/UTB.
Schmidt, J., Ning, H., Lilla, N., Nieuwenboom, J. W., & Schüpbach, M. (im Druck-a). Pädagogische Qualität außerunterrichtlicher Angebote in deutschen Ganztagsgrundschulen zugunsten doppelt benachteiligter SchülerInnen mit Migrationshintergrund. Qualitative ExpertInneninterviews mit internationalen WissenschaftlerInnen. Zeitschrift für Pädagogik.
Schmidt, J., Ning, H., Nieuwenboom, J. W., Schüpbach, M., & Lilla, N. (in press). Process quality of extended education offerings from an international perspective. How can primary school children from disadvantaged backgrounds be supported? International Journal for Research on Extended Education.
Schmidt, J., Ning, H., Lilla, N., & Schüpbach, M. (im Druck-b). Ganztagsschulen in Deutschland. In J. Loparics & M. Wagner (Hrsg.), Freizeitpädagogik in der Ganztagsschule. Kohlhammer.
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., Nieuwenboom, J. W., & Schüpbach, M. (in review). Effects of extended education on socially and educationally disadvantaged students at the primary level: A qualitative integrative review of existing literature.
Lilla, N., Cartmel, J., & Schüpbach, M. (eds.) (2023). Professionalisation in the Extended Education workforce. International Journal for Research on Extended Education. Special Issue.
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N. & Schüpbach, M. (2022). Educational success and social participation of socially and educationally disadvantaged students with migration background in extended education. IJREE – International Journal for Research on Extended Education, 10(1), 75-78. https://doi.org/10.3224/ijree.v10i1.06
Policy Brief
Schüpbach, M., Lilla, N., Schmidt, J., & Ning, H. (2025). Förderung sozial bildungsbenachteiligter Schüler:innen mit Migrationshintergrund in Ganztagsgrundschulen in Deutschland [Policy-Brief]. Freie Universität Berlin. http://dx.doi.org/10.17169/refubium-47079
Broschüre für die Schulpraxis
Autor:innengruppe BMBF-Verbundprojekt GeLeGanz (2024). Guten Ganztag diversitätssensibel gestalten – Zentrale Erkenntnisse für die Praxis aus dem Forschungsprojekt GeLeGanz. Freie Universität Berlin; Universität Hamburg; Deutsche Kinder- und Jugendstiftung GmbH. https://www.ewi-psy.fu-berlin.de/v/geleganz/_medien/GeLeGanz-Broschure-Web-20241211.pdf
Video
Schmidt, J., Ning, H., Lilla, N., Krejcik, L., Gogolin, I., & Schüpbach, M. (2024). Features of All-day Primary Schools in Germany. Freie Universität Berlin. http://dx.doi.org/10.17169/refubium-45568
Organisierte Symposien auf Kongressen
Ning, H., & Schüpbach, M. (2025, Januar). Chancenungleichheit als gesellschaftliche Herausforderung: Interdisziplinäre und internationale Perspektiven auf die Förderung bildungsbenachteiligten Schüler:innen in Deutschland und Schweden. Peer-reviewed Symposium auf der 12. Jahrestagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF) in Mannheim, Deutschland.
Lilla, N. & Gravesen, D. T. (2024, September). Professionalism in Extended Education. Insights into current research and enhancements of the “professionalism perspective”. Peer-reviewed symposium at the Conference of WERA Task Force Global Research in Extended Education 2024 in Brisbane, Australia (discussant: Sandra Simpkins).
Schmidt, J., & Schüpbach, M. (2024, September). Educational quality in extended education - Different perspectives, different quality features?. Peer-reviewed symposium at the Conference of WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education 2024 in Brisbane, Australia (discussant: Nicole Bellin-Mularski).
Ning, H., & Schüpbach, M. (2024, September). Unlocking the potential of multi-professional collaboration in extended education. Peer-reviewed symposium at the Conference of WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education 2024 in Brisbane, Australia (discussant: David Thore Gravesen).
Schüpbach, M., & Ning, H. (2023, November). International comparative research in the field of extended education: Empirical approaches and latest findings. Invited symposium at the ERAS-WERA International Conference 2023 in Singapore (discussant: Marianne Schüpbach).
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., & Schüpbach. M. (2023, September). Competition and/or complementation? Relationships between shadow education and after-school programs in terms of students’ development. Peer-reviewed symposium at the 4th WERA-IRN Extended Education Conference in Bern, Switzerland (discussant: Knut Løndal).
Lilla, N., & Schüpbach, M. (2023, September). Effects of Extended Education for socially disadvantaged students. Peer-reviewed symposium at the 4th WERA-IRN Extended Education Conference in Bern, Switzerland (discussant: Marianne Schüpbach).
Lilla, N., Schüpbach, M., & Gogolin, I. (2023, August). Extended Education as a ‘hope’ for disadvantaged students. Invited & peer-reviewed symposium at the Conference of European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) in Thessaloniki, Greece (discussant: David Thore Gravesen).
Eingeladene Vorträge
Schüpbach, M. (2025, January). Educational Quality of After-School Programs/ Extended Education Offerings in German All-Day Primary Schools from an International Perspective. Presentation at the School of Education, University of California, Irvine.
Schüpbach, M. (2024, Dezember). Ganztagsbildung –Qualitätsaspekte aus der Sicht (inter-)nationaler Expert:innen aus der Wissenschaft, Ergebnisse des BMBF-Verbundprojekts GeLeGanz. Keynote anlässlich des Fachtag Wagen und Wachsen. Qualitätsentwicklung im ganztägigen Lernen am Landesinstitut für Schule und Medien Berlin-Brandenburg (LISUM). Ludwigsfelde-Struveshof.
Schüpbach, M. (2023, November). Ganztagsbildung – Qualitätsaspekte aus der Sicht (inter-)nationaler Expert:innen aus der Wissenschaft, Ergebnisse des BMBF-Verbundprojekts GeLeGanz. Einführungsreferat anlässlich der Nachmittagsdiskussion: Theorie trifft Praxis Demokratie braucht Zeit und Willen: Rechtsanspruch auf Ganztagsbetreuung und Partizipation des Deutschen Kinderhilfswerks. Berlin.
Schüpbach, M. & Lilla, N. (2024, November). Wie können sozial bildungsbenachteiligte Schüler:innen mit Migrationshintergrund in der Ganztagsschule unterstützt werden? Ergebnisse des BMBF-Verbundprojekt GeLeGanz. Vortrag auf dem Fachforum „Guter Ganztag als Schlüssel für Bildungsgerechtigkeit?“ der Deutschen Kinder- und Jugendstiftung in Berlin.
Schmidt, J. & Ning, H. (2024, November). Pädagogische Prozesse in außerunterrichtlichen Angeboten diversitätssensibel gestalten - Wie gelingt’s?.Workshop auf dem Fachforum „Guter Ganztag als Schlüssel für Bildungsgerechtigkeit?“ der Deutschen Kinder- und Jugendstiftung in Berlin.
Schüpbach, M. (2023, Dezember). Ganztagsbildung –Qualitätsaspekte aus der Sicht (inter-)nationaler Expert:innen aus der Wissenschaft, Ergebnisse des BMBF-Verbundprojekts GeLeGanz. Keynote anlässlich des Fachtag Wagen und Wachsen. Qualitätsentwicklung im ganztägigen Lernen am Landesinstitut für Schule und Medien Berlin-Brandenburg (LISUM) in Ludwigsfelde-Struveshof.
Schüpbach, M. (2023, November). Ganztagsbildung – Qualitätsaspekte aus der Sicht (inter-)nationaler Expert:innen aus der Wissenschaft, Ergebnisse des BMBF-Verbundprojekts GeLeGanz. Einführungsvortrag anlässlich der Nachmittagsdiskussion: Theorie trifft Praxis Demokratie braucht Zeit und Willen: Rechtsanspruch auf Ganztagsbetreuung und Partizipation des Deutschen Kinderhilfswerks in Berlin.
Schüpbach, M. (2023, April). Ganztagsbildung – Qualitätsaspekte aus der Sicht (inter-)nationaler Expert:innen aus der Wissenschaft, Ergebnisse des BMBF-Verbundprojekts GeLeGanz. Keynote anlässlich des Ganztagskongresses 2023 des BMBF in Berlin.
Schüpbach, M. (2022, November). Collaborative Project GeLeGanz – Educational Success and Social Participation of Socially and Educationally Disadvantaged Students with Migration Background in Extended Education. Presentation at the WERA-IRN Extended Education Online Conference 2022.
Kongressbeiträge
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., Nieuwenboom, W., & Schüpbach, M. (2025, Januar). Gelingensbedingungen multiprofessioneller Kooperation zugunsten der Förderung sozial bildungsbenachteiligter Schüler:innen mit Migrationshintergrund. Präsentation auf der 12. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Mannheim.
Schmidt, J., Ning, H., Schüpbach, M., Nieuwenboom, J. W., & Lilla, N. (2025, Januar). Prozessqualität außerunterrichtlicher Angebote und ihre Voraussetzungen zur Förderung bildungsbenachteiligter Grundschulkinder mit Migrationshintergrund. Konkretisierung internationaler Perspektiven für die Ganztagsschulentwicklung in Deutschland. Präsentation auf der 12. Jahrestagung der GEBF in Mannheim.
Schmidt., J., Andresen, N., & Ning, H. (2024, November). Pädagogische Prozesse in außerunterrichtlichen Angeboten diversitätssensibel gestalten – wie gelingt’s? Workshop des Projekts GeLeGanz auf dem Fachforum „Guter Ganztag als Schlüssel für Bildungsgerechtigkeit?“ in Berlin.
Lilla, N., Schmidt, J., Ning, H., & Schüpbach, M. (2024, September). Diversity sensitivity as a characteristic of professionalism of all-day school staff in Germany. Presentation at the WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education 2024 in Brisbane, Australia.
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., Nieuwenboom, W., & Schüpbach, M. (2024, September). Strengthening socially and educationally disadvantaged students with a migration background: Multi-professional collaboration in all-day primary schools. Presentation at the WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education 2024 in Brisbane, Australia.
Schmidt, J., Ning, H., Lilla, N., Nieuwenboom, W., & Schüpbach, M. (2024, September). Process quality of extended education offerings from an international perspective. How can primary school children from disadvantaged backgrounds be supported? Presentation at the WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education 2024 in Brisbane, Australia.
Schmidt, J. (2024, Juni). Gemeinsam gelingt’s: Diversitätssensibles Handeln in der Ganztagsgrundschule. Workshop auf dem 2. Berliner Pädagog:innentag in Berlin.
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., & Schüpbach. M. (2023, November). Educational foci of extended education at the primary level in different national contexts. Where does an international comparison start? Presentation at the ERAS-WERA International Conference 2023 in Singapore.
Lilla, N., Krejcik, L., Gogolin, I., & Schüpbach, M. (2023, September). What makes professionalism in all-day schools? A qualitative analysis of the perspectives of all-day school researchers in Germany. Presentation at the 4th WERA-IRN Extended Education Conference in Bern, Switzerland.
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., & Schüpbach. M. (2023, September). Are disadvantaged students really benefiting? Qualitative research synthesis on the effectiveness of extended education across various national contexts. Presentation at the 4th WERA-IRN Extended Education Conference in Bern, Switzerland.
Krejcik, L., Gogolin, I., Ning, H., & Schmidt, J. (2023, August). Participation in Extended Education: Enabling conditions for socio-economically disadvantaged children from an international perspective. Presentation at the Conference of EARLI in Thessaloniki, Greece.
Schmidt, J., Ning, H., Lilla, N., & Schüpbach, M. (2023, August). Educational quality of extended education in Germany with a focus on disadvantaged students. Presentation at the Conference of EARLI in Thessaloniki, Greece.
Schmidt, J., Ning, H. (2023, Juni). Zusammen mehr erreichen: Was sagen internationale Expert:innen zur Stärkung benachteiligter Kinder im Ganztag? Workshop auf dem 1. Berliner Pädagog:innentag in Berlin.
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., Schüpbach, M., & Krejcik, L. (2022, November). Educational focus of extended education in different countries and regions: An international comparison. Presentation at the 2022 Virtual Conference of the WERA-International Research Network in Extended Education. Cambridge, USA.