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Mädchen und MINT-Fächer

Mädchen und MINT-Fächer

Ein inhaltlicher Schwerpunkt unserer Arbeit ist die Untersuchung des Image of Science sowie der besonderen Implikationen, die sich hieraus für das Engagement von Mädchen und Frauen im MINT – Bereich ergeben. Hierzu konnten wir in vielen Studien belegen, dass die als geringer wahrgenommene Passung zwischen dem (femininen) Selbstkonzept der Mädchen und dem Image von Physik das geringere Interesse von Mädchen erklären kann (z.B. Kessels, 2005; zusammenfassend Kessels, 2015; Kessels et al., 2014; Kessels & Taconis, 2012). Als eine vieldiskutierte Maßnahme der Förderung von Mädchen im MINT-Bereich haben wir die Unterrichtung in monoedukativen Klassen untersucht, wobei wir die psychologischen Mechanismen aufzeigten, über den sich positive Effekte bei Mädchen erklären lassen (Kessels & Hannover, 2008).

Ausgewählte Publikationen:

Heyder, A., Steinmayr, R. & Kessels, U. (2019). Do teachers’ beliefs about math aptitude and brilliance explain gender differences in children’s math self-concept? Frontiers in Education, 4, 34. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00034

Kessels, U. (2005). Fitting into the stereotype: How gender-stereotyped perceptions of prototypic peers relate to liking for school subjects. European Journal of Psychology of Education, 20(3), 309-323. DOI: 10.1007/BF03173559

Kessels, U. (2015). Bridging the gap by enhancing the fit: How stereotypes about STEM clash with stereotypes about girls. International Journal of Gender, Science and Technology, 7(2). http://genderandset.open.ac.uk/index.php/genderandset/article/view/392/687

Kessels, U. & Hannover, B. (2008). When being a girl matters less. Accessibility of gender-related self-knowledge in single-sex and coeducational classes. British Journal of Educational Psychology, 78(2), 273–289. DOI: 10.1348/000709907X215938

Kessels, U., Heyder, A., Latsch, M. & Hannover, B (2014). How gender differences in academic engagement relate to students' gender identity. Educational Research, 56(2), 219-228. http://dx.doi.org/10.1080/00131881.2014.898916

Kessels, U., Rau, M. & Hannover, B. (2006). What goes well with physics? Measuring and altering the image of science. British Journal of Educational Psychology, 74(4), 761-780. DOI: 10.1348/000709905X59961

Kessels, U. & Taconis, R. (2012). Alien or alike? How the perceived similarity between the typical science teacher and a student's self-image correlates with choosing science at school. Research in Science Education. 42(6), 1049-1071. DOI: 10.1007/s11165-011-9230-9

Streck, H., Nishen, A.K. & Kessels, U. (2022). Instrumentality gives girls the edge: Gender-differential relationships between instrumentality, achievement motivation, and self-esteem. Sex Roles, 86, 379-394. https://doi.org/10.1007/s11199-021-01270-1