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Primary Researchers

Primary Researchers

Primary school teachers worldwide were faced with the challenge of teaching science although many of them received no training in that area during their pre-service education. Recognising the need to provide support in this regard, two major German foundations – the German Telekom Foundation and the German Children and Youth Foundation – initiated the “Primary Researchers” programme (prima(r)forscher) in 2007.

The programme was currently being implemented by the German Telekom Foundation (Deutsche Telekom Stiftung) and the German Children and Youth Foundation (Deutsche Kinder- und Jugendstiftung). Its aim was to improve science teaching in primary schools. Primary Researchers got in progress in 2007 with 12 schools that had been successful in a state-wide competition for a place in the programme. The schools from three German federal states were linked up in regional learning networks that were moderated by a professional moderator. Steering committees were set up at each school to organize the school's process of renewal. The programme aimed to support teachers in fostering inquiry-based learning in such a way that students were encouraged to articulate their own questions about nature and tried to find answers to these questions on their own – with the help of their teachers of course.

In 2009, 24 more primary schools entered the programme for another two years. They interacted with the experienced pilot schools in order to strengthen their own science profile and to learn from each other on a peer-to-peer basis. The Ministries of Education of the federal states involved to take care to make use of the experimental schools’ experiences for all the other schools in their states. In the future, teachers from the experimental schools would be involved in in-service teacher training courses for all teachers in all the three countries.

The final report is now available on the website of the Deutsche Telekom Stiftung and the Deutsche Kinder- und Jugendstiftung - German Children and Youth Foundation (GCYF) and can be viewed here. Furthermore a brief interview of the  project leader is also published online.

 

More Information:

www.primarforscher.de
http://www.telekom-stiftung.de
http://www.dkjs.de

We were performing the evaluation of the project. The project evaluation took place at the Institute for School Development and the Institute for Qualitative Research of the International Academy for Innovative Pedagogy, Psychology and Economics at Freie Universität Berlin (INA gGmbH).

 

List of Publications

Ramseger, Jörg; Leser, Irene; Mey, Günter; Vock, Rubina; Mruck, Katja (2011): Naturwissenschaftliche Elementarbildung zwischen Anspruch und Wirklichkeit. Ausgewählte Befunde aus "prima(r)forscher". In Kucharz, Diemut; Irion, Thomas; Reinhoffer, Bernd (Hrsg.): Grundlegende Bildung ohne Brüche (Jahrbuch Grundschulforschung, Band 15). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, S. 195-199.

Ramseger, J. (2011): Die Fragen der Kinder, die Impulse der Lehrer und die Rätsel der Sachen. Was kann naturwissenschaftlicher Unterricht in der Grundschule leisten? In: Deutsche Telekom Stiftung (DTS) und Deutsche Kinder- und Jugendstiftung (DKJS) (Hrsg.) (2011): Wie gute naturwissenschaftliche Bildung an Grundschulen gelingt. Ergebnisse und Erfahrungen aus prima(r)forscher. Bonn, Berlin: Deutsche Telekom Stiftung und Deutsche Kinder- und Jugendstiftung, S. 14-17.

Leser, I.; Mey, G.; Mruck, K.; Ramseger, J.; Vock, R. (2011): Und das sagt das Evaluationsteam: Tipps für eine gelingende Schulentwicklung. In: Deutsche Telekom Stiftung (DTS) und Deutsche Kinder- und Jugendstiftung (DKJS) (Hrsg.) (2011), a. a. O., S. 53.

Ramseger, J.; Leser, I.; Mey, G.; Mruck, K.; Vock, R. (2011): Naturwissenschaftsorientierte Unterrichts- und Schulentwicklung selbst gestalten. Resümee der wissenschaftlichen Begleitforschung. In: Deutsche Telekom Stiftung (DTS) und Deutsche Kinder- und Jugendstiftung (DKJS) (Hrsg.) (2011), a. a. O., S. 90-95.

Deutsche Telekom Stiftung, Deutsche Kinder- und Jugendstiftung (Hrsg.) (2011). Wie gute naturwissenschaftliche Bildung an Grundschulen gelingt. Ergebnisse und Erfahrungen aus prima(r)forscher. Berlin: Deutsche Telekom Stiftung.

Leser, I.; Vock, R. (2009). prima(r)forscher: Naturwissenschaftliches Lernen im Grundschulnetzwerk. In: Nils Berkemeyer; Harm Kuper; Veronika Manitius; Kathrin Müthing (Hrsg.): Schulische Vernetzung: eine Übersicht zu aktuellen Netzwerkprojekten, Münster: Waxmann Verlag, S. 65-77.

Leser, I.; Vock, R. (2011): Innovationsnetzwerke durch Wirkungsketten analysieren. Die Wirkungen der Moderatorinnentätigkeiten in der Schulentwicklungsinitiative „prima(r)forscher – Naturwissenschaftliches Lernen im Grundschulnetzwerk“. Frühjahrstagung der AG Netzwerkforschung in der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (in Druck).

Ramseger, J. (2009): Experimente, Experimente! Was lernen Kinder im naturwissenschaftlichen Unterricht? Die Grundschulzeitschrift, 23. Jg., H. 225.226, S.14-17. Reprint auch verfügbar in Köster, Hilde et al. (2010): Handbuch Experimentieren. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, S. 83-90.

Ramseger, J. (2010): Was heißt ‚naturwissenschaftliche Bildung’ im Kindesalter? Eine kritisch-konstruktive Sichtung von Naturwissenschaftsangeboten für den Elementar- und Primarbereich. Gemeinsame MINT-Fachtagung der KMK und JFMK. Online-Publikation der Ständigen Konferenz der Kultusminister der Länder und des Bundes: http://tinyurl.com/ramseger-kmk-vortrag  

Ramseger, J. (2010): The Primary Researchers Programme: Fostering Science Learning in Primary School Learning Networks. Lecture at the Annual Conference of the American Educational Research Association (AERA), Denver, Colorado, 3.5.2010. Online: http://tinyurl.com/ramseger-aera-paper-2010.

Ramseger, J.; Leser, I.; Mey, G.; Mruck, K.; Vock, R. (2011): Erste Befunde aus dem Projekt „prima(r)forscher“. in: Kucharz, Diemut (Hg.): Jahrbuch Grundschulforschung 2011, Wiesbaden: VS-Verlag (in Druck).