Springe direkt zu Inhalt

Elisabeth Resa M.A.

Resa_neu

Department of Early Childhood Education

Research Associate

Sprach-Kitas

Address
Habelschwerdter Allee 45
Room KL 23/214
14195 Berlin

Research Interests

 

  • Quality and Impact of institutional early childhood education and care

  • Language education in daycare centers and children’s language and literacy development

  • early educational inequalities

 

Curriculum Vitae

Elisabeth Resa, M.A.

  • Since 2018: Research Associate, Department of Early Childhood Education at Freie Universität Berlin, Project Evaluation of the federal program "Sprach-Kitas"
  • 2017: parental leave
  • 2015 – 2016: Research Associate, Department of Early Childhood Education at Freie Universität Berlin, EU project “CARE” (Curriculum and Quality Analysis and Impact Review of European Early Childhood Education and Care)

  • 2013 – 2014: Student Assistant, Department of Early Childhood Education at Freie Universität Berlin, Project “Early Chances”

  • 2013 – 2014: Master of Arts in Educational Science, Freie Universität Berlin

  • 2012: parental leave

  • 2010 – 2011: Research Associate at PädQUIS gGmbH, German National Study on Early Childhood Education and Care (NUBBEK)

  • 2008 – 2009: Student Assistant at PädQUIS gGmbH, German National Study on Early Childhood Education and Care (NUBBEK)

  • 2006 – 2009: Bachelor of Arts in Educational Science, Freie Universität Berlin

WiSe 2016/17:
  • Colloquium: Erprobung eines Beobachtungsverfahrens im Rahmen der Evaluation der "Sprach-Kitas"

   

SoSe 2016:
  • (S) Projektseminar

  

   WiSe 2015/16
  • (S) Grundlegende Ansätze der Instruktion
  • Colloquium: Sicherung der Qualität frühkindlicher Bildung und Betreuung in ausgewählten Ländern

Research projects

 

since 2018  Evaluation of the federal program "Sprach-Kitas" more information
since 2017 ISOTIS "Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society“ (supported by the European Commission’s Horizon 2020) more information
2014-2016 CARE "Curriculum Quality Analysis and Impact Review of European ECEC"  more information
2013-2014

Evaluation of the "Frühe Chancen" (Early Chances) Initiative: daycare centers focusing on language and integration (supported by the German Federal Ministry of Familiy Affairs, Senior Citizens, Women and Youth)

Publications


2021

Kurucz, C., Resa, E., Kluczniok, K., Anders, Y., Roßbach, H.-G. (2021). Bundesprogramms „Sprach-Kitas“. Das Kita-Handbuchhttps://www.kindergartenpaedagogik.de/fachartikel/kita-politik/bildungspolitik/bundesprogramms-sprach-kitas


2020

Resa, E., Wolf, K.M. & Anders, Y. (2020). Preschool teachers’ team goal setting and domain-specific process quality in day-care centres. Bildungsforschung 2(18). https://bildungsforschung.org/ojs/index.php/bildungsforschung/article/view/299

 

2018

Resa, E., Groeneveld, I., Turani, D., & Anders, Y. (2018). The role of professional exchange in improving language-related process quality in daycare centres. Research Papers in Education, 33(4), 414–433. https://doi.org/10.1080/02671522.2017.1353671

  

2017

Anders, Y., Ballaschk, I., Blaurock, S., Kluczniok, K., Lehrl, S., Resa, E., & Wieduwilt, N. (2017). Deutsche Übersetzung der Sustained Shared Thinking and Emotional Well-being (SSTEW) Scale (Unveröffentlichte Forschungsversion). Freie Universität Berlin.

    

2016

Resa, E.,  Ereky-Stevens, K., Wieduwilt, N., Penderi, E., Anders, Y., Petrogiannis, K., & Melhuish, E. (2016). Overview of quality monitoring systems and results of moderator analysis. http://ecec-care.org/fileadmin/careproject/Publications/reports/D4_3_Overview_of_quality_monitoring_systems_and_results_of_moderator_analysis.pdf

   2015 

Resa, E., Anders, Y, Ulferts, H. & Odemarck, M. (2015). Frühkindliche Bildung und Betreuung in Europa: Vorstellung des EU-Projektes CARE und erste Ergebnisse. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 4, 461-468.

   2014

Resa, E. (2014). Zusammenhänge zwischen dem Anteil von Kindern mit Migrationshintergrund auf Gruppen- und Einrichtungsebene und der sprachlichen Anregungsqualität in Kindertagesstätten. Unveröffentlichte Masterarbeit. Freie Universität Berlin.

 

2013

Döge, P., Weyer, E., Resa, E., Eckhardt, A.G., Lee, H.-J., Agache, A. Flöter, M., Keller, H., Tietze, W., Spieß, C.K. (2013). Untersuchungsanlage. In W. Tietze, F. Becker-Stoll, J. Bensel, A.G. Eckhardt, G. Haug-Schnabel, B. Kalicki, H. Keller, B. Leyendecker (Hrsg.), NUBBEK - Nationale Untersuchung zur Bildung, Betreuung und Erziehung in der frühen Kindheit (S. 21-36). Weimar/Berlin: Verlag das Netz

 

Conference contributions

2019

Resa, E.; Ballaschk, I.; Anders, Y. (2019, August). Leading the team of day care centres towards high quality language educatio. [Conference presentation]. 18th Biennial EARLI Conference. Aachen, Deutschalnd.

 

2016

Resa, E.; Wieduwilt, N.; Anders, Y.; Roßbach, H.-G. (2016, Juni). The role of professional exchange within the team for the realised process quality of language education in childcare centres [Conference presentation]. Konferenz der ‘special interest group 5’ der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Porto, Portugal.

Resa, E.; Wieduwilt, N.; Anders, Y.; Roßbach, H.-G. (2016, Mai). The role of professional exchange within the team for the realised process quality of language education in childcare centres [Conference presentation]. ECERS Meeting 2016, Oxford, Großbritannien.

 

2015

Resa, E.; Turani, D.; Wieduwilt, N.; Tuffentsammer, M. (2015, März). Welche Rolle spielen Fortbildungen für die realisierte pädagogische Prozessqualität? Ergebnisse der wissenschaftlichenEvaluation des Bundesprogramms 'Schwerpunkt-Kitas Sprache & Integration' [Conference presentation]. 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum.

 

2014

Wieduwilt, N.; Tunrani, D.; Resa, E. (2014, März). Offensive Frühe Chancen: Schwerpunkt-Kitas Sprache und Integration [Conference presentation]. 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt.