Elisabeth Resa M.A.

Department of Early Childhood Education
Research Associate
Sprach-Kitas
Room KL 23/214
14195 Berlin
Research Interests
-
Quality and Impact of institutional early childhood education and care
-
Language education in daycare centers and children’s language and literacy development
-
early educational inequalities
Curriculum Vitae
Elisabeth Resa, M.A.
- Since 2018: Research Associate, Department of Early Childhood Education at Freie Universität Berlin, Project Evaluation of the federal program "Sprach-Kitas"
- 2017: parental leave
-
2015 – 2016: Research Associate, Department of Early Childhood Education at Freie Universität Berlin, EU project “CARE” (Curriculum and Quality Analysis and Impact Review of European Early Childhood Education and Care)
-
2013 – 2014: Student Assistant, Department of Early Childhood Education at Freie Universität Berlin, Project “Early Chances”
-
2013 – 2014: Master of Arts in Educational Science, Freie Universität Berlin
-
2012: parental leave
-
2010 – 2011: Research Associate at PädQUIS gGmbH, German National Study on Early Childhood Education and Care (NUBBEK)
-
2008 – 2009: Student Assistant at PädQUIS gGmbH, German National Study on Early Childhood Education and Care (NUBBEK)
-
2006 – 2009: Bachelor of Arts in Educational Science, Freie Universität Berlin
- Colloquium: Erprobung eines Beobachtungsverfahrens im Rahmen der Evaluation der "Sprach-Kitas"
SoSe 2016:
- (S) Projektseminar
WiSe 2015/16
- (S) Grundlegende Ansätze der Instruktion
- Colloquium: Sicherung der Qualität frühkindlicher Bildung und Betreuung in ausgewählten Ländern
Research projects
since 2018 | Evaluation of the federal program "Sprach-Kitas" more information |
since 2017 | ISOTIS "Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society“ (supported by the European Commission’s Horizon 2020) more information |
2014-2016 | CARE "Curriculum Quality Analysis and Impact Review of European ECEC" more information |
2013-2014 |
Evaluation of the "Frühe Chancen" (Early Chances) Initiative: daycare centers focusing on language and integration (supported by the German Federal Ministry of Familiy Affairs, Senior Citizens, Women and Youth) |
Publications
Kurucz, C., Resa, E., Kluczniok, K., Anders, Y., Roßbach, H.-G. (2021). Bundesprogramms „Sprach-Kitas“. Das Kita-Handbuch. https://www.kindergartenpaedagogik.de/fachartikel/kita-politik/bildungspolitik/bundesprogramms-sprach-kitas
Resa, E., Wolf, K.M. & Anders, Y. (2020). Preschool teachers’ team goal setting and domain-specific process quality in day-care centres. Bildungsforschung 2(18). https://bildungsforschung.org/ojs/index.php/bildungsforschung/article/view/299
2018
Resa, E., Groeneveld, I., Turani, D., & Anders, Y. (2018). The role of professional exchange in improving language-related process quality in daycare centres. Research Papers in Education, 33(4), 414–433. https://doi.org/10.1080/02671522.2017.1353671
2017
Anders, Y., Ballaschk, I., Blaurock, S., Kluczniok, K., Lehrl, S., Resa, E., & Wieduwilt, N. (2017). Deutsche Übersetzung der Sustained Shared Thinking and Emotional Well-being (SSTEW) Scale (Unveröffentlichte Forschungsversion). Freie Universität Berlin.
2016
Resa, E., Ereky-Stevens, K., Wieduwilt, N., Penderi, E., Anders, Y., Petrogiannis, K., & Melhuish, E. (2016). Overview of quality monitoring systems and results of moderator analysis. http://ecec-care.org/fileadmin/careproject/Publications/reports/D4_3_Overview_of_quality_monitoring_systems_and_results_of_moderator_analysis.pdf
2015Resa, E., Anders, Y, Ulferts, H. & Odemarck, M. (2015). Frühkindliche Bildung und Betreuung in Europa: Vorstellung des EU-Projektes CARE und erste Ergebnisse. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 4, 461-468.
2014Resa, E. (2014). Zusammenhänge zwischen dem Anteil von Kindern mit Migrationshintergrund auf Gruppen- und Einrichtungsebene und der sprachlichen Anregungsqualität in Kindertagesstätten. Unveröffentlichte Masterarbeit. Freie Universität Berlin.
2013
Döge, P., Weyer, E., Resa, E., Eckhardt, A.G., Lee, H.-J., Agache, A. Flöter, M., Keller, H., Tietze, W., Spieß, C.K. (2013). Untersuchungsanlage. In W. Tietze, F. Becker-Stoll, J. Bensel, A.G. Eckhardt, G. Haug-Schnabel, B. Kalicki, H. Keller, B. Leyendecker (Hrsg.), NUBBEK - Nationale Untersuchung zur Bildung, Betreuung und Erziehung in der frühen Kindheit (S. 21-36). Weimar/Berlin: Verlag das Netz
Conference contributions
2019Resa, E.; Ballaschk, I.; Anders, Y. (2019, August). Leading the team of day care centres towards high quality language educatio. [Conference presentation]. 18th Biennial EARLI Conference. Aachen, Deutschalnd.
2016
Resa, E.; Wieduwilt, N.; Anders, Y.; Roßbach, H.-G. (2016, Juni). The role of professional exchange within the team for the realised process quality of language education in childcare centres [Conference presentation]. Konferenz der ‘special interest group 5’ der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Porto, Portugal.
Resa, E.; Wieduwilt, N.; Anders, Y.; Roßbach, H.-G. (2016, Mai). The role of professional exchange within the team for the realised process quality of language education in childcare centres [Conference presentation]. ECERS Meeting 2016, Oxford, Großbritannien.
2015
Resa, E.; Turani, D.; Wieduwilt, N.; Tuffentsammer, M. (2015, März). Welche Rolle spielen Fortbildungen für die realisierte pädagogische Prozessqualität? Ergebnisse der wissenschaftlichenEvaluation des Bundesprogramms 'Schwerpunkt-Kitas Sprache & Integration' [Conference presentation]. 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum.
2014
Wieduwilt, N.; Tunrani, D.; Resa, E. (2014, März). Offensive Frühe Chancen: Schwerpunkt-Kitas Sprache und Integration [Conference presentation]. 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt.