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Teachers and Educational Inequalities

Questions about the emergence of educational inequalities are central to sociological educational research. Surprisingly, the role of teachers is largely neglected in this context. Empirical research on teacher effects and educational inequalities is sparse. In this research project, we explore several possible ways in which teacher characteristics can influence (and potentially reduce) the extent of inequalities. One focus of the project is the empirical examination of the matching hypothesis: Do students benefit from teachers with similar socio-demographic characteristics?

Data type: Secondary data analysis, such as NEPS, IGLU-E, IQB-Ländervergleich

Cooperation Partners: Oliver Klein (Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung), Marita Jacob (Universität zu Köln)

Selected project-related publications:

Neugebauer, M. & Klein, O. (2016). Profitieren Kinder mit Migrationshintergrund von pädagogischen Fachkräften mit Migrationshintergrund? Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 68(2), 259-283.

Neugebauer, M. (2014). Sind Lehrerinnen für die „Bildungskrise“ der Jungen verantwortlich? In B. Spinath (ed.), Empirische Bildungsforschung: Aktuelle Themen der Bildungspraxis und Bildungsforschung (S. 39-48). Berlin: Springer VS.

Gerth, M., & Neugebauer, M. (2013). Weiblicher Schulkontext und Schulerfolg von Jungen. In R. Becker & A. Schulze (ed.), Bildungskontexte. Strukturelle Voraussetzungen und Ursachen ungleicher Bildungschancen (S. 431-455). Wiesbaden: Springer VS.

Neugebauer, M. (2011). Werden Jungen von Lehrerinnen bei den Übergangsempfehlungen für das Gymnasium benachteiligt? Eine Analyse auf Basis der IGLU-Daten. In A. Hadjar (ed.), Geschlechtsspezifische Bildungsungleichheiten (S. 235-260). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Neugebauer, M., Helbig, M., & Landmann, A. (2011). Unmasking the myth of the same-sex teacher advantage. European Sociological Review, 27(5), 669-689.