Jule Schmidt M.A.

Arbeitsbereich Grundschulpädagogik
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
FlexGanz
Raum JK 24/121
14195 Berlin
Forschungsinteressen
- 
Wirkung und Qualität von Ganztagsschule 
- 
(Ganztags-)Schulentwicklung 
- 
Transfer / Zusammenarbeit von Wissenschaft und Praxis 
Akademischer Werdegang
- 
2020 Master of Arts (M.A.) in Bildungswissenschaft an der Freien Universität Berlin | Titel der Masterarbeit: Schule spielen und Lehrer*in werden? Eine empirische Untersuchung des Projekts Let’s play Schule in Hinblick auf dessen Professionalisierungspotenzial für die teilnehmenden Lehramtsstudierenden 
- 
2017 Bachelor of Arts (B.A.) in Erziehungs- und Bildungswissenschaft an der Philipps-Universität Marburg 
Berufliche Tätigkeiten
- 
Seit 03.2024 Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Projekt FlexGanz – Begleitforschung zum Schulversuch FlexGanztag am Arbeitsbereich Allgemeine Grundschulpädagogik der Freien Universität Berlin 
- 
10.2021 – 02.2025 Wissenschaftliche Mitarbeiterin im BMBF-Verbundprojekt GeLeGanz am Arbeitsbereich Allgemeine Grundschulpädagogik der Freien Universität Berlin 
- 
02.2018 – 09.2021 Mitarbeiterin in der Serviceagentur Ganztag Berlin der Deutschen Kinder- und Jugendstiftung 
Zeitschriftenbeiträge und Buchkapitel (peer-reviewed)
Schmidt, J., Ning, H., Nieuwenboom, J. W., Schüpbach, M., & Lilla, N. (2025). Process quality of extended education offerings from an international perspective: How can primary school children from disadvantaged backgrounds be supported? International Journal for Research on Extended Education, 13(1), 36–49. https://doi.org/10.3224/ijree.v13i1.04
Krejcik, L., Gogolin, I., Ning, H., & Schmidt, J. (2025). Participation in extended education: The relationship between parents and educational institutions as an enabling factor. In M. Schüpbach, T.-S. Idel & I. Gogolin (Eds.), Extended education – Different impetus, conceptions, developments in an international perspective. Reihe Edition ZfE, Band 18 (pp. 339–364). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-47630-4
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., Nieuwenboom, J. W., & Schüpbach, M. (2025). Extended education in primary education across different national contexts: Developing an approach for categorising educational foci. In M. Schüpbach, T.-S. Idel, & I. Gogolin (Eds.), Extended education: Different impetus, conceptions, developments in an international perspective (pp. 317–338). Edition ZfE [Zeitschrift für Erziehungswissenschaft], Band 18. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-47630-4_13
Schmidt, J., Ning, H., Nieuwenboom, J. W., Schüpbach, M., & Lilla, N. (2025). Pädagogische Qualität außerunterrichtlicher Angebote in deutschen Ganztagsgrundschulen zugunsten doppelt benachteiligter SchülerInnen mit Migrationshintergrund: Qualitative ExpertInneninterviews mit internationalen WissenschaftlerInnen. Zeitschrift für Pädagogik, 71(4), 488–508. https://doi.org/10.3262/ZP2504488
Zeitschriftenbeiträge (nicht peer-reviewed)
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., & Schüpbach, M. (2022). Collaborative research project GeLeGanz: Educational success and social participation of socially and educationally disadvantaged students with migration background in extended education. International Journal for Research on Extended Education. 10(1), 75–78. https://doi.org/10.3224/ijree.v10i1.06
Forschungs- und Entwicklungsberichte
Autor:innengruppe BMBF-Verbundprojekt GeLeGanz (2024). Guten Ganztag diversitätssensibel gestalten – Praxisrelevante Erkenntnisse aus dem Forschungsprojekt GeLeGanz [Praxisbroschüre]. Berlin: Freie Universität Berlin, Hamburg: Universität Hamburg, Berlin: Deutsche Kinder- und Jugendstiftung GmbH. https://www.ewi-psy.fu-berlin.de/v/geleganz/_medien/GeLeGanz-Broschure-Web-20241211.pdf
Schüpbach, M., Lilla, N., Schmidt, J., & Ning, H. (2025). Förderung sozial bildungsbenachteiligter Schüler:innen mit Migrationshintergrund in Ganztags(grund)schulen in Deutschland [Policy-Brief]. Freie Universität Berlin. https://dx.doi.org/10.17169/refubium-43951
Organisierte Symposien an Tagungen bzw. Kongressen
Näpfli, J., & Schmidt, J. (2025, September). From quality features to practice: How can extended education offerings be designed in a qualitative way? Peer-reviewed Symposium auf der WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education Conference 2025 in Norrköping, Schweden (Diskutantin: Marianne Schüpbach).
Schmidt, J., & Schüpbach, M. (2024, September). Educational quality in extended education- Different perspectives, different quality features? Peer-reviewed Symposium auf der WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education Conference 2024 in Brisbane, Australien (Diskutantin: Nicole Bellin-Mularski).
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., & Schüpbach, M. (2023, September). Competition and/or Complementation? Relationships Between Shadow Education and After-School Programs in Terms of Students’ Development. Peer-reviewed Symposium auf der WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education Conference 2023 in Bern, Schweiz (Diskutant: Knut Løndal).
Beiträge an Tagungen bzw. Kongressen
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., Nieuwenboom, J. W., & Schüpbach, M. (2025, September). Are students’ funds of knowledge included in the qualitative design of extended education? Findings from focus groups with practitioners in all-day primary schools in Germany. Präsentation auf der WERA TASKFORCE Global Research in Extended Education Conference 2025 in Norrköping, Schweden im Rahmen des peer-reviewed Symposiums The Aims and Focus of Extended Education: Exploring the “Why” and “What” Across Diverse Settings.
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., Nieuwenboom, J. W., & Schüpbach, M. (2025, September). Extended education in primary education across different national contexts: Developing an approach for categorising educational foci. Präsentation auf der WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education Conference 2025 in Norrköping, Schweden im Rahmen des peer-reviewed Symposiums Comparative perspectives on extended education: Challenges and opportunities.
Schmidt, J., Bellin-Mularski, N., Zalenga, R., Lilla, N., & Schüpbach, M. (2025, September). Collaboration with external partners in extended education offerings: Aims and challenges. Präsentation auf der WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education Conference 2025 in Norrköping, Schweden.
Schmidt, J., Ning, H., Nieuwenboom, J. W., Schüpbach, M., & Lilla, N. (2025, September). All-day school development in Germany based on international perspectives? Process quality of extended education offerings as a key to supporting socially and educationally disadvantaged primary school children with a migration background. Präsentation auf der WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education Conference 2025 in Norrköping, Schweden im Rahmen des peer-reviewed Symposiums From quality features to practice: How can extended education offerings be designed in a qualitative way?
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., Nieuwenboom, J. W., & Schüpbach, M. (2025, Januar). Gelingensbedingungen multiprofessioneller Kooperation zugunsten der Förderung sozial bildungsbenachteiligter Schüler:innen mit Migrationshintergrund. Präsentation auf der 12. Jahrestagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF) in Mannheim, Deutschland.
Schmidt, J., Ning, H., Nieuwenboom, J. W., Schüpbach, M., & Lilla, N. (2025, Januar). Prozessqualität außerunterrichtlicher Angebote und ihre Voraussetzungen zur Förderung bildungsbenachteiligter Grundschulkinder mit Migrationshintergrund. Konkretisierung internationaler Perspektiven für die Ganztagsschulentwicklung in Deutschland. Präsentation auf der 12. Jahrestagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF) in Mannheim, Deutschland im Rahmen des peer-reviewed Symposiums Chancenungleichheit als gesellschaftliche Herausforderung: Interdisziplinäre und internationale Perspektiven auf die Förderung bildungsbenachteiligten Schüler:innen in Deutschland und Schweden.
Lilla, N., Schmidt, J., Ning, H., & Schüpbach, M. (2024, September).Diversity sensitivity as a characteristic of professionalism of all-day school staff in Germany. Präsentation auf der WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education Conference 2024 in Brisbane, Australien im Rahmen des peer-reviewed Symposiums Professionalism in extended education. Insights into current research and enhancements of the “professionalism perspective”.
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., Nieuwenboom, J. W., & Schüpbach, M. (2024, September). Strengthening socially and educationally disadvantaged students with a migration background: Multi-professional collaboration in all-day primary schools. Präsentation auf der WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education Conference 2024 in Brisbane, Australien im Rahmen des peer-reviewed Symposiums Unlocking the potential of multi-professional collaboration in extended education.
Schmidt, J., Ning, H., Lilla, N., Nieuwenboom, J. W., & Schüpbach, M. (2024, September). Process quality of extended education offerings from an international perspective. How can primary school children from disadvantaged backgrounds be supported? Präsentation auf der WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education Conference 2024 in Brisbane, Australien im Rahmen des peer-reviewed Symposiums Educational quality in extended education - Different perspectives, different quality features?
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., & Schüpbach. M. (2023, November). Educational foci of extended education at the primary level in different national contexts. Where does an international comparison start? Präsentation auf dem WERA 2023 Focal Meeting in Singapur im Rahmen des invited Symposiums International comparative research in the field of extended education: Empirical approaches and latest findings.
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., & Schüpbach, M. (2023, September). Are disadvantaged students really benefiting? Qualitative research synthesis on the effectiveness of extended education across various national contexts. Präsentation auf der WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education Conference 2023 in Bern, Schweiz im Rahmen des peer-reviewed Symposiums Effects of extended education for socially disadvantaged students.
Krejcik, L., Gogolin, I., Ning, H., & Schmidt, J. (2023, August). Participation in extended education: Enabling conditions for socio-economically disadvantaged children from an international perspective. Präsentation auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) in Thessaloniki, Griechenland im Rahmen des invited Symposiums Hope for disadvantaged students: Extended education in a global perspective.
Schmidt, J., Ning, H., Lilla, N., Nieuwenboom, J. W., & Schüpbach, M. (2023, August). Educational quality of extended education in Germany with a focus on disadvantaged students. Präsentation auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) in Thessaloniki, Griechenland im Rahmen des invited Symposiums Hope for disadvantaged students: Extended education in a global perspective.
Ning, H., Schmidt, J., Lilla, N., Schüpbach, M., & Krejcik, L. (2022, November). Educational focus of Extended Education in different countries and regions: An international comparison. Präsentation im Rahmen der WERA-IRN Extended Education Conference 2022 in Cambridge, USA [aufgrund von Sars-CoV-2 als Online-Konferenz].