Univ.-Prof. Dr. Michael Eid

Michael Eid 2018

Arbeitsbereich Methoden und Evaluation

Professor

Adresse
Habelschwerdter Allee 45
Raum JK 27/207
14195 Berlin
Fax
+49 30 838-55629

Sprechstunde

Montags, 12-13 Uhr.

Curriculum Vitae

 

Persönliche Daten. Geboren am 31.12.1963 in Ludwigshafen/Rhein, verheiratet, zwei Kinder.

 

Studium. Studium der Psychologie an den Universitäten Mannheim (1983-84) und Trier (1984-89). Promotion (Trier, 1994), Habilitation (Trier, 1999).

 

Berufliche Tätigkeiten. Wiss. Angestellter am Institut für die Pädagogik der Natur­wissen­schaften (Kiel), 1989-1990; Wiss. Angestellter, Universität Trier, 1990-1994; Wiss. Assistent, Universität Trier, 1994-2001; DFG-Forschungsstipendiat, University of Illinois at Urbana-Champaign (USA), 1996-1997; Vertretungsprofessor an den Universitäten Mainz, 1999-2000, und Magdeburg, 2000-2001; Professor für Methodenlehre und Evaluationsforschung, Universität Koblenz -Landau, 2001-2003; Ordinarius für Datenanalyse, Universität Genf, 2003-2006; Professor für Methoden und Evaluation, Freie Universität Berlin seit 2006.

 

Rufe. University of Illinois at Urbana-Champaign (USA), 1999; Universität Magdeburg, 2001; Universität Koblenz-Landau, 2001; Université de Genève (Schweiz), 2003; Freie Universität Berlin, 2005; Ludwig-Maximilians-Universität München, 2010.

 

Forschungsinteressen. Veränderungsmessung; multimethodale Diagnostik; Item-Response-Theorie; personale, situationale, und kulturelle Bedingungen des Wohlbefindens; Stimmungsregulation; Hautkrebsprävention.

 

Forschungsunterstützung. Deutsche Forschungsgemeinschaft (Emotionsforschung, Wohlbefindensforschung, Multitrait-Multimethod-Modelle); Schweizer Nationalfonds (Multitrait-Multimethod-Veränderungs­modelle, Lebensqualitätsforschung); Beiersdorf AG (Sonnenschutzverhalten); SWISSCOM (Verhaltensmessung im Feld via Mobiltelefon).

 

Auszeichnungen. Dissertationspreis (Universität Trier), Jungwissenschaftlerpreis der Fach­gruppe Methoden und Evaluation der Deutschen Gesellschaft für Psychologie.

 

Wissenschaftliche Aktivitäten. Editor-in-chief: Methods of Psychological Research-Online (2001-2003); Geschäftsführender Herausgeber: Diagnostica(2001-2003); Gründungs­herausgeber: Methodology – European Journal of Research Methods in the Behavioral and Social Sciences (2004-2008); Editorial Boards: Journal of Personality and Social Psychology (1998-2003; 2006-2009); Measurement (seit 2001); Zeitschrift für Gesundheitspsychologie (seit 2001), Emotion (2004-2010), Empirische Pädagogik(seit 2003), European Journal of Personality (seit 2006). Beisitzer der Fachgruppe Methoden und Evaluation (1998-2003).

Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2019/20

Lehrveranstaltungen im Sommersemester 2019

Forschungsfreisemester im Wintersemester 2018/19

Lehrveranstaltungen im Sommersemester 2018

Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2017/18

Lehrveranstaltungen im Sommersemester 2017

Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2016/17

Lehrveranstaltungen im Sommersemester 2016

Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2015/16

Lehrveranstaltungen im Sommersemester 2015

Lehrveranstaltungen im Sommersemester 2014

Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2013/14

 

Lehrveranstaltungen im Sommersemester 2013

 

Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2012/2013

 

Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2011/2012

 

Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2010/2011

 

Lehrveranstaltungen im Sommersemester 2010

 

Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2009/2010

 

Lehrveranstaltungen im Sommersemester 2009

 

Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2008 / 2009

 

Lehrveranstaltungen im Sommersemester 2008

 

Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2007 / 2008

 

Lehrveranstaltungen im Sommersemester 2007

 

Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2006 / 07

  • Veränderungsmessung (Measurement of Change)
  • Multitrait-Multimethod-Analyse (Multitrait-Multimethod-Analysis)
  • Strukturgleichungsmodelle (Structural Equation Modeling)
  • Item Response Theory
  • Multimethodale Persönlichkeitsmessung (Multimethod Personality Assessment)
  • Stimmung und subjektives Wohlbefinden (Mood and Subjective Well-Being)
  • Persönlichkeit und Emotionen (Personality and Emotion)
  • Hautkrebsprävention (Prevention of Skin Cancer)

Forschungsprojekte »

Bücher und Tests
  1. Eid, M., Gollwitzer, M., & Schmitt, M. (2017). Statistik und Forschungsmethoden (5. Auflage, 1. Auflage: 2010). Weinheim: Beltz.
  2. Robinson, M. & Eid, M. (Hrsg.) (2017). The happy mind: Cognitive contributions to well-being. Dordrecht: Springer.
  3. Eid, M., Gollwitzer, M., & Schmitt, M. (2016). Formelsammlung Statistik und Forschungsmethoden. Weinheim Beltz
  4. Eid, M. & Schmidt, K. (2014). Testtheorie und Testkonstruktion. Göttingen: Hogrefe.
  5. Eid, M. & Larsen, R. (Eds.) (2008). The science of subjective well-being. New York: Guilford.
  6. Petermann, F. & Eid, M. (Hrsg.) (2006). Handbuch der Psychologischen Diagnostik. Göttingen: Hogrefe.
  7. Eid, M. & Diener, E. (Eds.) (2006). Handbook of multimethod measurement in psychology. Washington, DC: American Psychological Association.
  8. Steyer, R. & Eid, M. (2001). Messen und Testen (2., korrigierte Auflage; 1. Auflage: 1993). Berlin: Springer.
  9. Steyer, R., Schwenkmezger, P., Notz, P. & Eid, M. (1997). Der Mehrdimensionale Be­find­lich­keits­frage­bogen. Handanweisung. Göttingen: Hogrefe.
  10. Eid, M. (1995). Modelle der Messung von Personen in Situa­tio­nen. Wein­heim: Psy­cho­lo­gie Verlags Union.
Zeitschriftenartikel
  1. Bohn, J, Holtmann, J., Luhmann, M., Koch, T., & Eid, M. (in press). Attachment to parents and well-being after high school graduation: A study using self- and parent ratings. Journal of Happiness Studies.
  2. Heinrich, K., Zagorscak, P., Eid, M., & Knaevelsrud, C. (in press). Giving g a meaning: An application of the bifactor(s-1) approach to realize a more symptom-oriented modeling of the Beck Depression Inventory II. Assessment.
  3. Kutscher, T., Eid, M., & Crayen, C. (in press). Sample-size requirements for applying mixed polytomous item response models: Results of a Monte Carlo simulation study. Frontiers in Psychology.
  4. Lawes, M., Schultze, M., & Eid, M. (in press). Making the most of your research budget: Efficiency of a three-method measurement design with planned missing data. Assessment.
  5. Lischetzke, T., Cugialy, M., Apt, T., Eid, M., & Niedeggen, M. (in press). Are those who tend to mimic facial expressions especially vulnerable to emotional contagion? Journal of Nonverbal Behavior.
  6. Lubitz, A., Eid, M., & Niedeggen, M. (in press). Psychosocial and cognitive performance correlates of subjective cognitive complaints in help-seeking vs non-help-seeking community dwelling adults. Journal of Geriatric Psychiatry and Neurology.
  7. Santangelo, P. S., Holtmann, J., Bohus, M., Koudela-Hamila, S., Eid, M., & Ebner-Priemer, U. W. (in press). Within- and between-person effects of self-esteem and affective state as antecedents and consequences of dysfunctional behaviors in the everyday lives of patients with borderline personality disorder. Clinical Psychological Science.
  8. Mahlke, J., Schultze, M., & Eid, M. (2019). Analysing multisource feedback with multilevel structural equation models – Pitfalls and recommendations from a simulation study. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 72(2), 294-315.
  9. Mangelsdorf, J., Eid, M., & Luhmann, M. (2019). Does growth require suffering? A systematic review and meta-analysis on genuine posttraumatic and postecstatic growth. Psychological Bulletin, 145(3), 302-338.
  10. Arndt, C., Lischetzke, T., Crayen, C., & Eid, M. (2018). The assessment of emotional clarity via response times to emotion items: Shedding light on the response process and its relation to emotion regulation strategies. Cognition and Emotion, 32, 530-548.
  11. Eid, M., Krumm, S., Koch, T., & Schulze, J. (2018). Bifactor models for predicting criteria by general and specific factors: Problems of nonidentifiability and alternative solutions. Journal of Intelligence, 6(3), 42.
  12. Gentsch, K., Loderer, K., Soriano, C., Fontaine, R. J., Eid, M., Pekrun, R., & Scherer, K. R. (2018). Effects of achievement contexts on the meaning structure of emotion words. Cognition and Emotion, 32, 379-388.
  13. Hohmann, L., Holtmann, J., & Eid, M. (2018). Skew t mixture latent state-trait analysis: A Monte Carlo simulation study on statistical performance. Frontiers in Psychology, 9: 1323.
  14. Koch, T., Holtmann, J., Bohn, J., & Eid, M. (2018). Explaining general and specific factors in longitudinal, multimethod, and bifactor models: Some caveats and recommendations. Psychological Methods, 23(3), 505-523.
  15. Koch, T., Kelava, A., & Eid, M. (2018). Analyzing different types of moderated method effects in confirmatory factor models for structurally different methods. Structural Equation Modeling, 25, 179-200.
  16. Lubitz, A., Eid, M., & Niedeggen, M. (2018). Complainer Profile Identification (CPI): Properties of a new questionnaire on subjective cognitive complaints. Aging, Neuropsychology, and Cognition, 25, 99-121.
  17. Meiser, T., Eid, M., Carstensen, C., Erdfelder, E., Gollwitzer, M., Pohl, S., ... & Strobl, C. (2018). Positionspapier zur Rolle der Psychologischen Methodenlehre in Forschung und Lehre. Psychologische Rundschau69, 325-331.
  18. Meiser, T., Eid, M., Carstensen, C., Erdfelder, E., Gollwitzer, M., Pohl, S., ... & Strobl, C. (2018). Stellungnahme zum Diskussionsforum. Psychologische Rundschau, 69, 362-365.
  19. Santangelo, P. S., Koenig, J., Kockler, T. D., Eid, M., Holtmann, J., Koudela-Hamila, S., Parzer, P., Resch, F., Bohus, M., Kaess, M. & Ebner-Priemer, U. W. (2018). Affective instability across the life span in borderline personality disorder – A cross-sectional e-diary study. Acta Psychiatrica Scandinavica, 138(5), 409-419.
  20. Schultze, M. & Eid, M. (2018). Identifying measurement invariant item sets in cross-cultural settings using an automated item selection procedure. Methodology, 14(4), 176–187.
  21. Crayen, C., Eid, M., Lischetzke, T., & Vermunt, J. (2017). A continuous-time mixture latent state-trait Markov model for experience sampling data: Application and evaluation. European Journal of Psychological Assessment, 33, 296–311.
  22. Eid, M., Geiser, C., Koch, T., & Heene, M. (2017). Anomalous results in g-factor models: Explanations and alternatives. Psychological Methods, 22, 541-562.
  23. Eid, M., Holtmann, J., Santangelo, P., & Ebner-Priemer, U. (2017). On the definition of latent state-trait models with autoregressive effects: Insights from LST-R theory. European Journal of Psychological Assessment, 33, 285-295.
  24. Gebril, A. & Eid, M. (2017). Test preparation beliefs and practices in a high-stakes context: a teacher’s perspective. Language Assessment Quarterly, 14, 360 - 379.
  25. Hentschel, S., Eid, M., & Kutscher, T. (2017). The influence of major life events and personality traits on the stability of affective well-being. Journal of Happiness Studies, 18, 719–741.
  26. Holtmann, J., Koch, T., Bohn, J., & Eid, M. (2017). Bayesian analysis of longitudinal multitrait-multimethod data with ordinal response variables. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 70, 42-80.
  27. Hosoya, G., Schindler, I., Beermann, U., Wagner V., Menninghaus, W., Eid, M., & Scherer, K. R. (2017). Mapping the conceptual domain of aesthetic emotion terms: A pile-sort study. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 11, 457-473.
  28. Koch, T., Schultze, M., Holtmann, J., Geiser, C., & Eid, M. (2017). A multimethod latent state-trait model for structurally different and interchangeable methods. Psychometrika, 82, 17-47.
  29. Kutscher, T., Crayen, C., & Eid, M. (2017). Mixed IRT model to assess the scale usage in the measurement of job satisfaction. Frontiers in Psychology, 7: 1998.
  30. Santangelo, P. S., Reinhard, R., Koudela-Hamila, S., Bohus, M., Holtmann, J., Eid, M., & Ebner-Priemer, U. W. (2017). The temporal interplay of self-esteem instability and affective instability in borderline personality disorder patients’ everyday life. Journal of Abnormal Psychology, 126, 1057-1065.
  31. Schindler, I., Hosoya, G., Menninghaus, W., Beermann, U., Wagner, V., Eid, M., & Scherer, K. R. (2017). Measuring aesthetic emotions: A review of the literature and a new assessment tool. PLoS ONE, 12(6): e0178899
  32. Ulitzsch, E., Holtmann, J., Schultze, M., & Eid, M. (2017). Comparing multilevel and classical CFA parameterizations of multi-rater data. A Monte Carlo simulation study. Structural Equation Modeling, 24, 80-103.
  33. Eid, M., Geiser, C., & Koch, T. (2016). Measuring method effects: From traditional to design-oriented approaches. Current Directions in Psychological Science, 25, 275-280.
  34. Große Deters, F., Mehl, M., & Eid, M. (2016). Social responses to facebook status updates: The role of extraversion and social anxiety. Computers in Human Behavior, 61, 1-13.
  35. Holtmann, J., Koch, T., Lochner, K., & Eid, M. (2016). A comparison of ML, WLSMV and Bayesian methods for multilevel structural equation models in small samples - A simulation study. Multivariate Behavioral Research, 51, 661-680.
  36. Koch, T., Schultze, M. Jeon, M. Nussbeck, F., Praetorius, A.-K., & Eid, M. (2016). A cross-classified CFA-MTMM model for structurally different and nonindependent interchangeable methods. Multivariate Behavioral Research, 51, 67-85.
  37. Luhmann, M., Bohn, J., Holtmann, J., Koch, T., & Eid, M. (2016). I'm lonely, can't you tell? Convergent validity of self- and informant ratings of loneliness. Journal of Research in Personality, 61, 50-60.
  38. Mahlke, J., Schultze, M., Koch, T., Eid, M., Eckert, R., & Brodbeck, F. (2016). A multilevel CFA-MTMM approach for multisource feedback instruments: Presentation and application of a new statistical model. Structural Equation Modeling, 23, 91-110.
  39. Raufelder, D., Drury, K., & Eid. M. (2016). Does self-determination predict the school engagement of four different motivation types in adolescence? Educational Psychology, 36, 1242-1263.
  40. Schüz, N., Eid, M., & Schüz, B. (2016). Adding perspective: Predicting adolescent sunscreen use with an extended health action process approach. Applied Psychology: Health and Well-Being, 8, 155-171.
  41. Schüz, N., Eid, M., Schüz, B., & Ferguson, S. A. (2016). Immediate effects of plain packaging health warnings on quitting intention and potential mediators: Results from two ecological momentary assessment studies. Psychology of Addictive Behaviors, 30, 220-228.
  42. Allesch, C., Allolio-Näcke, L., Billmann-Mahecha, E., Eid, M., Fitzek, H., Guski-Leinwand, S., Hoppe-Graf, S., Jacobs, A., Kaiser-El-Safti, M., Krampen, G., Kugemann, W., Lange, L., Lück, H. E., Lüdmann, M., Lüer, G., Mack, W., Maiers, W., Prinz, W., Renner, K.-H., Schneider, W., Schönpflug, W., Sprung, H., Sprung, L., Stegie, R., & Volkmann-Raue, S. (2015). Memorandum zur Lage und zur Zukunft des Faches "Geschichte der Psychologie". Psychologische Rundschau, 66, 176-177.
  43. Geiser, C., Keller, B., Lockhart, G., Eid, M., Koch, T., & Cole, D. (2015). Distinguishing state variability from trait change in longitudinal data: The role of measurement (non)invariance in latent state-trait analyses. Behavior Research Methods, 47, 172-203.
  44. Hoferichter, F., Raufelder, D., & Eid, M. (2015). Socio-motivational moderators – Two sides of the same coin? Testing the potential buffering role of socio-motivational relationships on achievement drive and test anxiety among German and Canadian secondary school students. Frontiers in Psychology, 6:1675.
  45. Jagenow, D., Raufelder, D., & Eid, M. (2015). The development of socio-motivational dependency from early to middle adolescence. Frontiers in Psychology, 6, Article 194.
  46. Jenßen, L., Dunekacke, S., Eid, M., & Blömeke, S. (2015). The relationship of mathematical competence and mathematics anxiety. An application of latent state-trait theory. Zeitschrift für Psychologie, 223, 31-38.
  47. Kaczmarek, L. D., Bujacz, A., & Eid, M. (2015). Comparative latent state-trait analysis of satisfaction with life measures: The Steen Happiness Index and the Satisfaction with Life Scale. Journal of Happiness Studies, 16, 443-453.
  48. Koch, T., Schultze, M., Burrus, J., Roberts, R. D., & Eid, M., (2015). A multilevel CFA-MTMM model for nested structurally different methods. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 40, 477-510.
  49. Mangelsdorf, J., & Eid, M.(2015). What makes a thriver? Unifying the concepts of post-traumatic and post-ecstatic growth. Frontiers in Psychology, 6, 813.
  50. Nussbeck, F.W., & Eid, M. (2015). Multimethod latent class analysis. Frontiers in Psychology, 6, Article 1332.
  51. Schultze, M., Koch, T., & Eid, M. (2015). The effects of non-independent rater sets in multilevel-multitrait-multimethod models. Structural Equation Modeling, 22, 439-448.
  52. Alkan-Härtwig, E., Crayen, C., Eid, M., & Heuser, I. (2014). It’s in the mix: Psychological distress differs between combinations of alexithymic facets. Frontiers in Psychology, 5, Article 1259.
  53. Eid, M. & Koch, T. (2014). The meaning of higher-order factors in reflective measurement models. Measurement, 12, 96-101.
  54. Geiser, C., Koch, T., & Eid, M. (2014). Data-generating mechanisms versus constructively defined latent variables in multitrait-multimethod analysis: A Comment on Castro-Schilo, Widaman and Grimm (2013). Structural Equation Modeling, 21, 1-15.
  55. Große Deters, F., Mehl, M., & Eid, M. (2014). Narcissistic power poster? On the relationship between narcissism and status updating activity on facebook. Journal of Research in Personality, 53, 165-174.
  56. Hoferichter, F., Raufelder, D., & Eid, M. (2014). The mediating role of socio-motivational relationships in the interplay of perceived stress, neuroticism, and test anxiety among adolescent students. Psychology in the Schools, 51, 736-752.
  57. Hoferichter, F., Raufelder, D., Eid, M., & Bukowski, W. M. (2014). Knowledge transfer or social competence? – A comparison of German and Canadian adolescent students on their socio-motivational relationships in school. School Psychology International, 35, 627-648.
  58. Hosoya, G., Koch, T., & Eid, M. (2014). Längschnittdaten und Mehrebenenanalyse. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 66, 189-218.
  59. Jagenow, D., Raufelder, D., & Eid, M. (2014). A person-oriented approach to predict socio-motivational dependency in early adolescents. Learning and Individual Differences, 36, 173-179.
  60. Koch, T., Ortner, T., Eid, M., Caspers, J., & Schmitt, M. (2014). Evaluating the Construct Validity of Objective Personality Tests using a Multitrait-Multimethod-Multioccasion (MTMM-MO) Approach. European Journal of Psychological Assessment, 30, 208-230.
  61. Koch, T., Schultze, M., Eid, M., & Geiser, C. (2014). A longitudinal multilevel CFA-MTMM model for interchangeable and structurally different methods. Frontiers in Psychology, 5, Article 311.
  62. Kumschick, I., Beck, L., Eid, M., Witte, G., Klann-Delius, G., Menninghaus, W., Heuser, I., & Steinlein, R. (2014). Reading and feeling: The effects of a literature-based intervention designed to increase emotional competence in second and third graders. Frontiers in Psychology, 5, Article 1448.
  63. Luhmann, M., Weiss, P., Hosoya, G., & Eid, M. (2014). Honey, I got fired! A longitudinal dyadic analysis of the effect of unemployment on life satisfaction in couples. Journal of Personality and Social Psychology, 107, 163-180.
  64. Rammstedt, B., Beierlein, C., Brähler, E., Eid, M., Hartig, J., Kersting, M., Liebig, S., Lukas, J., Mayer, A.-K., Menold, N., Schupp, J., & Weichselgartner, E. (2014). Qualitätsstandards zur Entwicklung, Anwendung und Bewertung von Messinstrumenten in der sozialwissenschaftlichen Umfrageforschung. Schmollers Jahrbuch – Zeitschrift für Wirtschaft- und Sozialwissenschaften, 134, 517-546.
  65. Schüz, N. & Eid, M. (2013).Beyond the usual suspects: target group- and behavior-specific factors add to a theory-based sun protection intervention for teenagers. Journal of Behavioral Medicine, 36, 508-519.
  66. Eid, M. (2013) From replication studies to studies of replicability. European Journal of Personality, 27, 122-124.
  67. Luhmann, M., Lucas, R. E., Eid, M., & Diener, E. (2013). The prospective effects of life satisfaction on life events. Social Psychological and Personality Science, 4, 39-45.
  68. Schüz, N., Schüz, B. & Eid, M. (2013). When risk communication backfires:
    Randomized controlled trial on self-affirmation and reactance to personalized risk feedback in high-risk individuals. Health Psychology, 32, 273-282.
  69. Beck, L., Kumschick, I., Eid, M. & Klann-Delius, G. (2012). Relationship between language competence and emotional competence in middle childhood. Emotion, 12, 503-514.
  70. Courvoisier, D., Eid, M. & Lischetzke, T. (2012). Compliance to a cell phone-based ecological momentary assessment study: The effect of time and personality characteristics. Psychological Assessment, 24, 713-720.
  71. Crayen, C., Eid, M., Lischetzke, T., Courvoisier, D.S., Vermunt, J.K. (2012). Exploring dynamics in mood regulation - Mixture latent Markov modeling of ambulatory assessment data. Psychosomatic Medicine, 74, 366-376.
  72. Geiser, C., Eid, M., West, S. G., Lischetzke, T., & Nussbeck, F. W. (2012). A comparison of method effects in two confirmatory factor models for structurally different methods. Structural Equation Modeling, 19, 409-436.
  73. Lischetzke, T., Eid, M. & Diener, E. (2012). Perceiving one’s own and others’ feelings around the world: The relation of attention to and clarity of feelings with subjective well-being across nations. Journal of Cross-Cultural Psychology, 43, 1249-1267.
  74. Lischetzke, T., Pfeiffer, H., Crayen, C. & Eid, M. (2012). Motivation to regulate mood as a mediator between state extraversion and pleasant-unpleasant mood. Journal of Research in Personality,46, 414-422.
  75. Luhmann, M., Hawkley, L.C., Eid, M. & Cacioppo, J.T. (2012).Time frames and the distinction between affective and cognitive well-being. Journal of Research in Personality, 46, 431-441.
  76. Luhmann, M., Hofmann, W., Eid, M., & Lucas, R. E. (2012). Subjective well-being and adaptation to life events: A meta-analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 102, 592-615.
  77. Pham, G., Koch, T., Helmke, A. Schrader, F.-W., Helmke, T. & Eid, M. (2012). Do teachers know how their teaching is perceived by their pupils? Procedia-Social and Behavioral Sciences Journal, 46, 3368-3374.
  78. Carretero-Dios, H., Eid, M., & Ruch, W. (2011). Analyzing multitrait-mulitmethod data with multilevel confirmatory factor analysis: An application to the validation of the state-trait cheerfulness inventory. Journal of Research in Personality, 45, 153-164.
  79. Luhmann, M., Schimmack, U., & Eid, M. (2011). Stability and variability in the relationship between subjective well-being and income. Journal of Research in Personality, 45,186-197.
  80. Crayen, C., Geiser, C., Scheithauer, H. & Eid, M. (2011). Evaluating interventions with multimethod data: A structural equation modeling approach. Structural Equation Modeling, 18, 497-524.
  81. Lischetzke, T., Angelova, R. & Eid, M. (2011). Validating an indirect measure of clarity of feelings: Evidence from laboratory and naturalistic settings. Psychological Assessment, 23, 447-455.
  82. Geiser, C., Eid, M. , Nussbeck, F., Courvoisier, D. & Cole, D. (2010). Multitrait-multimethod change modeling. Advances in Statistical Analysis, 94, 185-201.
  83. Courvoisier, D., Eid, M., Lischetzke, T. & Schreiber, W. (2010). Psychometric properties of a computerized mobile phone method for assessing mood in daily life. Emotion, 10, 115-124.
  84. Geiser, C., Eid, M. , Nussbeck, F., Courvoisier, D. & Cole, D. (2010). Analyzing true change in longitudinal multitrait-multimethod studies: Application of a multimethod change model to depression and anxiety in children. Developmental Psychology, 46, 29-45.
  85. Ebner-Priemer, U.W., Eid, M., Stabenow, S., Kleindienst, N. & Trull, T.J. (2009). Analytic strategies for understanding affective (in)stability and other dynamic processes in psychopathology. Journal of Abnormal Psychology, 118, 195-202.
  86. Eid, M., Geiser, C. & Nussbeck, F. W. (2009). Multitrait-multimethod analysis in psychotherapy research: New methodological approaches. Psychotherapy Research, 19, 390-396.
  87. Eid, M. & Nussbeck, F. (2009). The multitrait-multimethod matrix at 50! Methodology, 5, 71.
  88. Nussbeck, F. W., Eid, M., Geiser, C., Courvoisier, D. S. & Lischetzke, T. (2009). A CTC(M–1) model for different types of raters. Methodology, 5, 88-98.
  89. Luhmann, M. & Eid, M. (2009). Does it really feel the same? Changes in life satisfaction following repeated life events. Journal of Personality and Social Psychology, 97, 363-381.
  90. Eid, M., Lischetzke, T., Nussbeck, F. W., Geiser, C., Luhmann, M. & Mallach, N. (2008). Subjective well-being, sun protection behavior, and multimethod measurement: Major research themes of the Methodology Group at the Freie Universität Berlin. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 16, 119-122.
  91. Courvoisier, D. S., Nussbeck, F. W., Eid, M., Geiser, C. & Cole, D. A. (2008). Analyzing the convergent validity of states and traits: Development and application of multimethod latent state-trait models. Psychological Assessment, 20, 270-280.
  92. Eid, M., Geiser, C. & Nussbeck, F. W. (2008). Neuere psychometrische Ansätze der Veränderungsmessung. Zeitschrift für Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie, 56, 181-189.
  93. Eid, M., Nussbeck, F., Geiser, C., Cole, D., Gollwitzer, M. & Lischetzke, T. (2008). Structural equation modeling of multitrait-multimethod data: Different models for different types of methods. Psychological Methods, 13, 230-253.
  94. Geiser, C., Lehmann, W., Corth, M. & Eid, M. (2008). Quantitative and qualitative change in children’s mental rotation performance. Learning and Individual Differences, 18, 419-429.
  95. Geiser, C., Lehmann, W. & Eid, M. (2008). A note on sex differences in mental rotation in different age groups. Intelligence, 36, 556-563.
  96. Geiser, C., Eid, M. & Nussbeck, F. W. (2008). On the meaning of the latent variables in the CT-C(M–1) model: A comment on Maydeu-Olivares & Coffman (2006). Psychological Methods, 13, 49-57.
  97. Vargas, A., Eid, M., Fanchaouy, M., Gurny, R., & Delie, F. (2008). In vivo photodynamic activity of photosensitizer-loaded nanoparticles: formulation properties, administration parameters and biological issues involved in PDT outcome. European Journal of Pharmaceutics and Biopharmaceutics, 69, 43-53.
  98. Bonnefon, J.-F., Eid, M., Vautier, S. & Jmel, S. (2008). A mixed Rasch model of dual-process conditional reasoning. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 61, 809-824.
  99. Bonnefon, J.-F., Vautier, S. & Eid, M. (2007). Modeling individual differences in contrapositive reasoning with continuous latent state and trait variables. Personality and Individual Differences, 42, 1403-1413.
  100. Courvoisier, D., Eid, M. & Nussbeck, F. W. (2007). Mixture distribution state-trait models. Psychological Methods, 12, 80-104.
  101. Kürschner, C., Schnotz, W. & Eid, M. (2007). Welchen Einfluss haben die Präsentationsmodalität und Modalitätspräferenzen auf die kognitive Verarbeitung von Text mit Bildern. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 39, 70-83.
  102. Schmitt, M. & Eid, M. (2007). Richtlinien für die Übersetzung fremdsprachlicher Messinstrumente. Diagnostica, 53, 1-2.
  103. Kürschner, C., Seufert, T., Hauck, G., Schnotz, W. & Eid, M. (2006). Konstruktion visuell-räumlicher Repräsentationen beim Hör- und Leseverstehen. Zeitschrift für Psychologie, 214, 117-132.
  104. Steinbüchel, N. v., Lischetzke, T., Gurny, M. & Eid, M. (2006). Assessing quality of life in elderly: Psychometric properties of the WHOQOL-BREF. European Journal of Ageing, 3, 116-122.
  105. Geiser, C., Lehmann, W. & Eid, M. (2006). Separating 'rotators' from 'non-rotators' in the mental rotations test: A multigroup latent class analysis. Multivariate Behavioral Research, 41, 261-293.
  106. Kürschner, C., Schnotz, W. & Eid, M. (2006). Konstruktion mentaler Repräsentationen beim Hör- und Leseverstehen. Zeitschrift für Medienpsychologie, 18, 48-59.
  107. Lischetzke, T. & Eid, M. (2006). Why are extraverts happier than introverts? Exploring the role of mood regulation processes. Journal of Personality, 74, 1127-1162.
  108. Nussbeck, F. W., Eid, M. & Lischetzke, T. (2006). Analyzing MTMM data with SEM for ordinal variables applying the WLSMV-estimator: What is the sample size needed for valid results? British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 59, 195-213.
  109. Borkenau, P., Egloff, B., Eid, M., Henning, J., Kersting, M., Neubauer, A. C. & Spinath, F. M. (2005). Persönlichkeitspsychologie: Stand und Perspektiven. Psychologische Rundschau, 56, 271-290.
  110. Gollwitzer, M., Eid, M. & Jürgensen, R. (2005). Response styles in the assessment of anger expression. Psychological Assessment, 17, 56-69.
  111. Kürschner, C., Schnotz, W., Eid, M. & Hauck, G. (2005). Individuelle Modalitätspräferenzen beim Textverstehen: Präferenzen für auditive oder visuelle Sprachverarbeitung in unterschiedlichen Bevölkerungsgruppen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 37, 2-16.
  112. Lischetzke, T., Cuccodoro, G., Gauger, A., Todeschini, L. & Eid, M. (2005). Measuring affective clarity indirectly: Individual differences in response latencies of state affect ratings. Emotion, 5, 431-445.
  113. Kim-Prieto, C. & Eid, M. (2004). Norms for experiencing emotions in Sub-Saharan Africa. Journal of Happiness Studies, 5, 241-268.
  114. Eid, M. (2004). Die Diagnostica als Publikationsorgan deutschsprachiger Arbeiten zur psychologischen Diagnostik: Rückblick und Ausblick. Diagnostica, 50, 27-30.
  115. Eid, M. & Diener, E. (2004). Global judgments of subjective well-being: Situational variability and long-term stability. Social Indicators Research, 65, 245-277.
  116. Quaiser-Pohl, C., Lehmann, W. & Eid, M. (2004). The relationship between spatial abilities and representations of large-scale space - a structural equation modeling analysis. Personality and Individual Differences, 36, 95-107.
  117. Eid, M. & Langeheine, R. (2003). Separating stable from variable individuals in longitudinal studies by mixture distribution models. Measurement,1,179-206.
  118. Eid, M., Langeheine, R. & Diener, E. (2003). Comparing typological structures across cultures by latent class analysis: A primer. Journal of Cross-Cultural Psychology, 34,195-210.
  119. Eid, M., Lischetzke, T., Nußbeck, F. & Trierweiler, L. (2003). Separating trait effects from trait-specific method effects in multitrait-multimethod analysis: A multiple indicator CTC(M-1) model. Psychological Methods, 8, 38-60.
  120. Eid, M., Riemann, R., Angleitner, A. & Borkenau, P. (2003). Sociability and positive emotio­na­li­ty: Genetic and environmental contributions to the covariation between different facets of extra­version. Journal of Personality, 7, 319-346.
  121. Langeheine, R. & Eid, M. (2003). Mixture distribution state-trait models: Current limitations and future directions. Measurement,1, 232-240.
  122. Lischetzke, T. & Eid, M. (2003). Is attention to feelings beneficial or detrimental to affective well-being? Mood regulation as a moderator variable. Emotion, 3, 361-377.
  123. Schmitt, M., Eid, M. & Maes, J. (2003). Synergetic person x situation – interaction in distributive justice behavior. Personality and Social Psychology Bulletin, 29, 141-147.
  124. Eid, M. (2002). A closer look at the measurement of change: Integrating latent state-trait mo­dels into the general framework of latent mixed Markov modeling. Methods of Psychological Research – online, 7, 1-20.
  125. Trierweiler, L., Eid, M. & Lischetzke, T. (2002). The structure of emotional expressivity: Each emo­tion counts. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 1023-1040.
  126. Eid, M. & Diener, E. (2001). Norms for experiencing emotions in different cultures: Inter- and intranational differences. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 869-885.
  127. Göhner, W. & Eid, M. (2001). Selbständiges Training in der Physiotherapie. Anwendung eines sportpsychologischen Motivationsmodells zur Vorhersage physio­thera­peu­tischen Eigentrainings. Zeitschrift für Sportpsychologie, 8, 3-18.
  128. Lischetzke, T., Eid, M., Wittig, F. & Trierweiler, L. (2001). Die Wahrnehmung eigener und frem­der Gefühle: Konstruktion und Validierung von Skalen zur Erfassung der emotionalen Selbst- und Fremdaufmerksamkeit sowie der Klarheit über Gefühle. Diagnostica, 47, 167-177.
  129. Eid, M. (2000). A multitrait-multimethod model with minimal assumptions. Psycho­metrika, 65, 241-261.
  130. Eid, M. & Rauber, M. (2000). Detecting measurement invariance in organizational surveys. Euro­pean Journal of Psychological Assessment, 16, 18-28.
  131. Eid, M. & Diener, E. (1999). Intraindividual variability in affect: Reliability, validity, and per­so­na­lity correlates. Journal of Personality and Social Psychology, 76, 662-676.
  132. Eid, M. & Langeheine, R. (1999). Measuring consistency and occasion specificity with latent class models: A new model and its application to the measurement of affect. Psychological Methods, 4, 100-116.
  133. Eid, M., Schneider, C. & Schwenkmezger, P. (1999). Do you feel better or worse? On the vali­dity of perceived deviations of mood states from mood traits. European Journal of Personality, 13, 283-306.
  134. Steyer, R., Schmitt, M. & Eid, M. (1999). Latent state-trait theory and research in personality and individual differences. European Journal of Personality, 13, 389-408.
  135. Eid, M. & Hoffmann, L. (1998). Measuring variability and change with an item response model for polytomous variables. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 23, 193-215.
  136. Riemann, R., Angleitner, A., Borkenau, P. & Eid, M. (1998). Genetic and environ­men­tal sources of consistency and variability in positive and negative mood. European Journal of Personality, 12, 345-364.
  137. Eid, M. (1997). Sonnenschutzverhalten: Ein typologischer Ansatz. Zeitschrift für Gesundheits­psychologie, 5, 73-90.
  138. Steyer, R., Eid, M. & Schwenkmezger, P. (1997). Modeling true intraindividual change: True change as a latent variable. Methods of Psychological Research - online, 2, 21-33.
  139. Eid, M. (1996). Longitudinal confirmatory factor analysis for polytomous item re­spon­ses: Model definition and model selection on the basis of stochastic measure­ment theory. Methods of Psychological Research – online, 1, 65-85.
  140. Eid, M., Emmermann, A. & Schwenkmezger, P. (1996). Sind Ärgererleben und Ärgerausdruck uni­verselle Konstrukte? Ergebnisse einer Analyse des State-Trait-Ärger-Inventars mit logisti­schen Mischverteilungsmodellen. Diagnostica, 42, 3-26.
  141. Eid, M., Klusemann, J. & Schwenkmezger, P. (1996). Motivation zum Sonnenschutz: Ein Experi­ment zu den Auswirkungen von Aufklärungsbotschaften auf die Intention zum Sonnen­schutz und das Sonnenschutzverhalten. Zeitschrift für Gesund­heits­psychologie, 4, 270-289.
  142. Eid, M., Steyer, R. & Schwenkmezger, P. (1996). Ein Latent-State-Trait-Modell für Variablen mit geord­ne­ten Antwortkategorien und seine Anwendung zur Analyse der Va­riabilitätssensitivität von Stimmungsitems. Diagnostica, 42, 293-312.
  143. Deinzer, R., Steyer, R., Eid, M., Notz, P., Schwenkmezger, P., Ostendorf, F. & Neubauer, A. (1995). Situational effects in trait assessment: The FPI, NEOFFI and EPI Question­naires. Euro­pean Journal of Personality, 9, 1-23.
  144. Eid, M., Notz, P., Schwenkmezger, P. & Steyer, R. (1994). Sind Stim­mungs­dimen­sio­nen mono­po­lar? Ein Überblick über empirische Befunde und Untersuchungen mit faktoren­ana­ly­ti­schen Modellen für kontinuierliche und kategoriale Variablen sowie neuere Ergebnisse. Zeitschrift für Differentielle und Dia­gno­sti­sche Psychologie, 15, 211-233.
  145. Eid, M., Notz, P., Steyer, R. & Schwenkmezger, P. (1994). Validating scales for the assess­ment of mood level and variability by latent state-trait analyses. Personality and Individual Diffe­rences, 16, 63-76.
  146. Eid, M. & Schwenkmezger, P. (1994). Sport und Gesundheit. Zum Problem kausal­ana­ly­ti­scher Aus­sagen in der Sport­wis­sen­schaft. Sportwissenschaft, 24, 167-171.
  147. Steyer, R., Schwenkmezger, P., Notz, P. & Eid, M. (1994). Testtheoretische Analysen des Mehr­dimen­sionalen Befind­lich­keits­­frage­bogens. Diagnostica, 40, 320-328.
  148. Kirschbaum, C., Steyer, R., Eid, M., Patalla, U., Schwenkmezger, P., & Hellhammer, D. H. (1990). Cortisol and behavior: 2. Application of a latent state-trait model to salivary cortisol. Psycho­neuroendocrinology, 15, 297-307.
Buchbeiträge
  1. Hosoya, G., Luhmann, M., & Eid, M. (in press). Hierarchical linear models for discontinuous change. In P. A. Atkinson, S. Delamont, M. Hardy, M. Williams (Eds.), The SAGE encyclopedia of research methods.
  2. Eid, M. (2018). Statistical approaches to analyzing well-being data. In E. Diener, S. Oishi, & L. Tay (Eds.), Handbook of well-being. Salt Lake City, UT: DEF Publishers. DOI:nobascholar.com
  3. Koch, T., Eid, M., & Lochner, K. (2018). Multitrait-multimethod analysis: The psychometric foundation of CFA-MTMM model. In P. Irwing, T. Booth, & D. Hughes (Eds.), The Wiley-Blackwell Handbook of Psychometric Testing (pp. 781-846). West Sussex, UK: John Wiley & Sons.
  4. Koch, T., Holtmann, J., Bohn, J., & Eid, M. (2017). Multitrait-multimethod-analysis. In V. Zeigler-Hill & T. Shakelford (Eds.), Encyclopedia of personality and individual differences. Berlin: Springer.
  5. Lischetzke, T. & Eid, M. (2017). The functionality of emotional clarity: A process-oriented approach to understanding the relation between emotional clarity and well-being. In M. Robinson & M. Eid. The happy mind: Cognitive contributions to well-being (pp. 371-388). Dordrecht: Springer.
  6. Robinson, M. & Eid, M. (2017). Introduction to the happy mind: Cognitive contributions to well-being. In M. Robinson & M. Eid. The happy mind: Cognitive contributions to well-being (pp. 1-19). Dordrecht: Springer.
  7. Jenßen, L., Jegodtka, A., Eilerts, K., Eid, M., Koinzer, T., Schmude, C., Rasche, J., Szczesny, M., & Blömeke, S. (2016). Pro-KomMa – Professionalization of early childhood teacher education: Convergent, discriminant, and prognostic validation of the KomMa models and tests. In H.A. Pant, O. Zlatkin-Troitschanskaia, C. Lautenbach, M. Toepper, & D. Molerov (Eds.), Modeling and measuring competencies in higher education – validation and methodological innovations (KoKoHs) – overview of the research projects (pp. 39-43). Berlin & Mainz: Humboldt University & Johannes Gutenberg University.
  8. Koch, T. & Eid, M. (2016). Statistische Methoden der komparativen internationalen Migrationsforschung. In D. Maehler & H. U. Brinkmann (Eds.), Methoden der Migrationsforschung (pp. 225-259). Wiesbaden: Springer.
  9. Schüz, N. & Eid, M. (2015). Sun exposure and skin cancer prevention. In J. D. Wright (Ed.), International encyclopedia of the social and behavioral sciences (2nd. Ed., p. 696-700). Amsterdam: Pergamon.
  10. Eid, M., Geiser, Ch., & Nussbeck, F. (2014). Multitrait-multimethod analysis in psychotherapy research: new methodological approaches. In W. Lutz & S. Knox (Eds.) Quantitative and Qualitative Methods in Psychotherapy Research (pp. 44-52). London & New York: Routledge.
  11. Eid, M. & Kutscher, T. (2014). Statistical models for analyzing stability and change in happiness. In K. M. Sheldon & R. E. Lucas (Eds.), Stability of happiness. Theories and evidence on whether happiness can change (pp. 263 – 297). Amsterdam: Elsevier.
  12. Eid, M. (2014). Method effects. In A. C. Michalos (Ed.), Encyclopedia of quality of life research (pp. 4022-4024). Dordrecht, Netherlands: Springer Science and Business Media.
  13. Eid, M. (2014). Rank order correlations. In A. C. Michalos (Ed.), Encyclopedia of quality of life research (pp. 5390-5393). Dordrecht, Netherlands: Springer Science and Business Media.
  14. Eid, M. (2013). Campbell, Donald. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie (16. Auflage, S. 315). Göttingen: Hogrefe.
  15. Eid, M. (2013). Diener, Ed. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie (16. Auflage, S. 384). Göttingen: Hogrefe.
  16. Eid, M. (2013). Fiske, Donald. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie (16. Auflage, S. 554). Göttingen: Hogrefe.
  17. Eid, M. (2013). Hautkrebsprävention. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie (16. Auflage, S. 679-680). Göttingen: Hogrefe.
  18. Eid, M. (2013). Messinvarianz. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie (16. Auflage, S. 1020). Göttingen: Hogrefe.
  19. Eid, M. (2013). Mischverteilungsanalyse. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie (16. Auflage, S. 1033). Göttingen: Hogrefe.
  20. Eid, M. (2013). Multitrait-Multimethod-Analyse. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie (16. Auflage, S. 1066-1067). Göttingen: Hogrefe.
  21. Eid, M. (2013). Profilanalyse. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie (16. Auflage, S. 1226-1227). Göttingen: Hogrefe.
  22. Eid, M. (2013). Reliabilität. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie (16. Auflage, S. 1321). Göttingen: Hogrefe.
  23. Eid, M. (2013). Sonnenschutzverhalten. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie (16. Auflage, S. 1442). Göttingen: Hogrefe.
  24. Eid, M. (2013). Validität, diskriminante. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie (16. Auflage, S. 1610-1611). Göttingen: Hogrefe.
  25. Eid, M. (2013). Validität, konvergente. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie (16. Auflage, S. 1611). Göttingen: Hogrefe.
  26. Eid, M. (2013). Wohlbefinden. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie (16. Auflage, S. 1677). Göttingen: Hogrefe.
  27. Eid, M. & Lischetzke, T. (2013). Statistische Methoden der Auswertung kulturvergleichender Studien. In P. Genkova, T. Ringeisen & F.T.L. Leong (Hrsg.), Handbuch Stress und Kultur: interkulturelle und kulturvergleichende Perspektiven (S. 189-206). Wiesbaden: VS.
  28. Luhmann, M. & Eid, M. (2012). Studying reaction to repeated life events with discontinuous change models using HLM. G. D. Grason (Ed.), Hierarchical linear modeling: Guide and applications (pp. 273-289). Newbury Park: Sage.
  29. Eid, M., Courvoisier, D. S., & Lischetzke, T. (2012). Structural equation modeling of ambulatory assessment data. In M. R. Mehl & T.S. Connor (eds.), Handbook of research methods for studying daily life (pp. 384-406). New York: Guilford.
  30. Eid, M., & Luhmann, M. (2012). Models of measurement of persons in situations. In N. E. Seel (Ed.), Encyclopedia of the Sciences of Learning (pp. 2323-2325). New York, NY: Springer Publications.
  31. Eid, M. & Nussbeck, F. (2012). Modelle der Multitrait-Multimethod-Analyse für Variablen mit geordneten Antwortkategorien. In W. Kempf & R. Langeheine (Hrsg.). Item-Response-Modelle in der sozialwissenschaftlichen Forschung (S. 127-149). Berlin: Verlag Irina Regener.
  32. Luhmann, M., & Eid, M. (2012). Measurement of change in learning. In N. E. Seel (Ed.), Encyclopedia of the Sciences of Learning (pp. 2137-2140). New York, NY: Springer Publications.
  33. Luhmann, M., & Eid, M. (2012). Methodology of learning research: Meta-analyses. In N. E. Seel (Ed.), Encyclopedia of the Sciences of Learning (pp. 2260-2263). New York, NY: Springer Publications.
  34. Lischetzke, T. & Eid, M. (2011). Diagnostik affektiver Zustände. In M. Amelang & L. F. Hornke (Hrsg.), Persönlichkeitsdiagnostik (Reihe Enzyklopädie der Psychologie, Band B/II/4, S. 411-465). Göttingen: Hogrefe.
  35. Eid, M. (2010). Convergent and discriminant validation by the multitrait-multimethod matrix (Campbell and Fiske) [Psychological Bulletin, 56, 2, 81-105.]. In N.J. Salkind (ed.) Encyclopedia of research design - Volume I (pp. 254-256). Newbury Park: Sage.
  36. Eid, M. (2010). Multitrait-Multimethod-Matrix. In N.J. Salkind (ed.) Encyclopedia of research design - Volume II (pp. 850-855). Newbury Park: Sage.
  37. Geiser, C., Eid, M., Nussbeck, F. W., Lischetzke, T., & Cole, D. A. (2010). Multitrait-Multimethod-Analyse. In B. Schmitz & H. Holling (Hrsg.), Handbuch der Psychologischen Methoden und Evaluation (S.679-685). Göttingen: Hogrefe.
  38. Nussbeck, F. W., Eid, M. & Geiser, C. (2010). Mischverteilungsmodelle. In B. Schmitz & H. Holling (Hrsg.), Handbuch der Psychologischen Methoden und Evaluation (S. 562-568). Göttingen: Hogrefe.
  39. Geiser, C., & Eid, M. (2010). Item-Response-Theorie. In H. Best & C. Wolf (Hrsg.), Handbuch der sozialwissenschaftlichen Datenanalyse (s. 311-332). Wiesbaden: VS-Verlag für Sozialwissenschaften.
  40. Eid, M. & Mallach, N. (2009). Kritische Sonnenexposition und Sonnenschutzverhalten. In J. Bengel & M. Jerusalem (Hrsg.), Handbuch der Gesundheitspsychologie (S. 257-264). Göttingen: Hogrefe.
  41. Rost, J. & Eid, M. (2009). Mischverteilungsmodelle. In H. Holling (Hrsg.) Grundlagen und statistische Methoden der Evaluationsforschung (Enzyklopädie der Psychologie, Themenbereich B: Methodologie und Methoden, Serie IV: Evaluation, Bd. 1, S. 483-524)). Göttingen: Hogrefe.
  42. Larsen, R., & Eid, M. (2008). Ed Diener and the science of subjective well-being. In M. Eid & R. Larsen (eds.). The science of subjective well-being (pp.1-15). New York: Guilford.
  43. Eid, M. (2008). Measuring the immeasurable: Psychometric modeling of subjective well-being data. In M. Eid & R. Larsen (eds.), The science of subjective well-being (pp. 141-169). New York: Guilford.
  44. Nussbeck, F. W., Eid, M., Geiser, C., Courvoisier, D. S. & Cole, D.A. (2007). Konvergente und diskriminante Validität über die Zeit: Integration von Multitrait-Multimethod-Modellen und der Latent State-Trait-Theorie. In H. Moosbrugger und A. Kelava (Hrsg.), Testtheorie: Test- und Fragebogenkonstruktion (S. 361-388). Berlin: Springer.
  45. Eid, M. (2007). Latent class models for analyzing variability and change. In A. Ong & M. van Dulmen (eds.), Handbook of methods in positive psychology (pp. 591-607). Oxford: Oxford University Press.
  46. Eid, M. & Langeheine, R. (2007). Detecting population heterogeneity in stability and change of subjective well-being by mixture distribution models. In A. Ong & M. van Dulmen (eds.), Handbook of methods in positive psychology (pp. 608-632). Oxford: Oxford University Press.
  47. Eid, M. & Zickar, M. (2007). Detecting response styles and faking in personality and organizational assessment by mixed Rasch models. In M. van Davier & C. Carstensen (eds.), Multivariate and mixture distribution Rasch models (pp. 255-270). New York: Springer.
  48. Eid, M., Nussbeck, F. W. & Lischetzke, T. (2006). Multitrait-Multimethod-Analyse. In F. Petermann & M. Eid (Hrsg.), Handbuch der Psychologischen Diagnostik (S. 332-345). Göttingen: Hogrefe.
  49. Eid, M. & Petermann, F. (2006). Aufgaben, Zielsetzungen und Strategien der psychologischen Diagnostik. In F. Petermann & M Eid (Hrsg.). Handbuch der Psychologischen Diagnostik (S. 15-25). Göttingen: Hogrefe.
  50. Geiser, C. & Eid, M. (2006). Profilanalyse. In F. Petermann & M. Eid (Hrsg.), Handbuch der Psychologischen Diagnostik (S.318-331). Göttingen: Hogrefe.
  51. Lischetzke, T. & Eid, M. (2006). Wohlbefindensdiagnostik. In F. Petermann & M. Eid (Hrsg.), Handbuch der Psychologischen Diagnostik (S. 550-557). Göttingen: Hogrefe.
  52. Diener, E. & Eid, M. (2006). The finale: Take-home messages from the editors. In M. Eid & E. Diener (eds.), Handbook of psychological measurement: A multimethod perspective (pp. 457-463). Washington, DC: American Psychological Association.
  53. Eid, M. (2006). Methodological approaches for analyzing multimethod data. In M. Eid & E. Diener (eds.), Handbook of psychological measurement: A multimethod perspective (pp. 223-230). Washington, DC: American Psychological Association.
  54. Eid, M., & Diener, E. (2006). Introduction: The need for multimethod measurement in psychology. In M. Eid & E. Diener (eds.), Handbook of psychological measurement: A multimethod perspective (pp. 3-8). Washington, DC: American Psychological Association.
  55. Eid, M., Lischetzke, T. & Nussbeck, F. W. (2006). Structural equation models for multitrait-multimethod data. In M. Eid & E. Diener (eds.), Handbook of psychological measurement: A multimethod perspective (pp. 283-299). Washington, DC: American Psychological Association.
  56. Lischetzke, T. & Eid, M. (2005). Wohlbefinden. In H. Weber & T. Rammsayer (Hrsg.), Handbuch der Persönlichkeitspsychologie und der Differentiellen Psychologie (S. 413-422). Göttingen: Hogrefe.
  57. Eid, M. (2003). Veränderungsmessung und Kausalanalyse. In M. Jerusalem & H. Weber (Hrsg.), Psychologische Gesundheitsförderung – Diagnostik und Prävention (S. 105-120). Göttingen: Hogrefe.
  58. Eid, M. (2003). Kritische Sonnenexposition. In M. Jerusalem & H. Weber (Hrsg.), Psycho­lo­gi­sche Gesundheitsförderung – Diagnostik und Prävention (S. 321-338). Göttingen: Hogrefe.
  59. Eid, M. (2002). Sonnenschutzverhalten. In R. Schwarzer, M. Jerusalem & H. Weber (Hrsg.), Lexikon der Gesundheitspsychologie (S. 536-538). Göttingen: Hogrefe.
  60. Eid, M. & Diener, E. (2002). Wohlbefinden. In R. Schwarzer, M. Jerusalem & H. Weber (Hrsg.), Lexikon der Gesundheitspsychologie (S. 634-637). Göttingen: Hogrefe.
  61. Eid, M. (2001). Advanced statistical methods for the study of appraisal and emotional reac­tion. In K. R. Scherer, A. Schorr & T. Johnstone (eds.), Appraisal pro­cesses in emotion: Theory, methods, research (pp. 319-330). New York: Oxford University Press.
  62. Eid, M. (2001). Sun exposure and skin cancer prevention. In R. Schwarzer & J. House (Eds.), Health (International encyclopedia of the social and behavioral sciences, ed. by N. J. Smelser & P. B. Baltes; Vol. 22, 15278-81). Amsterdam: Pergamon.
  63. Eid, M. (2000). Neuere testtheoretische Modelle der Veränderungsmessung. In W. Maier, R. R. Engel & H.-J. Möller (Hrsg.), Methodik von Verlaufs- und Therapie­stu­dien in Psychiatrie und Psychotherapie (S. 21-27). Göttingen: Hogrefe.
  64. Schwenkmezger, P., Eid, M. & Hank, P. (2000). Sozioökonomischer Status und Qualität der Umwelt. In M. Amelang (Hrsg.), Determinanten interindividueller Unter­schie­de (Enzyklopädie der Psychologie, Themenbereich C: Theorie und Forschung, Serie VIII: Differentielle Psycho­logie und Persönlichkeits­for­schung, S. 129-204). Göttingen: Hogrefe.
  65. Eid, M. (1999). Lineare Strukturgleichungsmodelle. In B. Strauß, H. Haag & M. Kolb (Hrsg.), Tech­niken der Datenbearbeitung in der Sportwissenschaft. Herme­neu­tische und statistische Verfahren (S. 427-453). Schorndorf: Hofmann.
  66. Eid, M. (1997). Happiness and satisfaction: An application of a latent state-trait model for ordinal variables. In J. Rost & R. Langeheine (Eds.), Applications of latent trait and latent class models in the social sciences (pp. 145-151). Münster: Waxmann.
  67. Eid, M. (1996). Psychodiagnostik bei chronischen Schmerzen: Methoden, Erkennt­nis­se und Rele­vanz für die Therapie. In DLR-Projektträger des Bundesministeriums für Bildung, Wissen­schaft, Forschung und Technologie (Hrsg.), Chronischer Schmerz (S. 80-89). Bonn: DLR-Pro­jekt­träger.
  68. Eid, M. & Schwenkmezger, P. (1996). Sonnenschutzverhalten. In R. Schwarzer (Hrsg.), Gesund­heits­psychologie. Ein Lehrbuch (2. Auflage, S. 93-116). Göttingen: Hogrefe.
  69. Eid, M., Mayer, A.-K., Steyer, R., Notz, P. & Schwenkmezger, P. (1993). Monopolar mood fac­tors - a methodological artifact? First results of a simulation study with LISCOMP. In R. Steyer, K. F. Wender & K. F. Widaman (Eds.), Psychometric methodology. Proceedings of the 7th Euro­pean Meeting of the Psychometric Society in Trier (pp. 129-134). Stuttgart and New York: Gustav Fischer Verlag.
  70. Notz, P., Eid, M. & Steyer, R. (1993). FAST: a computer program for a fast and easy analysis of latent state-trait models. In R. Steyer, K. F. Wender & K. F. Widaman (Eds.), Psycho­metric metho­dology. Proceedings of the 7th European Meeting of the Psychometric Society in Trier (pp. 371-376). Stuttgart and New York: Gustav Fischer Verlag.
Bücher- und Testrezensionen
  1. Eid, M. (1998). Buchbesprechung [Werner, J. (1997). Lineare Statistik. Das allge­meine lineare Modell. Weinheim: PVU]. Zeitschrift für Experimentelle Psychologie, 45, 80-81.
  2. Eid, M. (1997). Testinformation [Der Gießener Beschwerdebogen (GBB). 2. ergänzte und revi­dier­te Auflage]. Diagnostica, 43, 380-382.
  3. Eid, M. (1995). Buchbesprechung [Bengel, J. (1994). Gesundheit, Risiko­wahr­neh­mung und Vor­sor­geverhalten. Untersuchungen am Beispiel einer HIV-Infektion (Ge­sundheits­psychologie Band 3). Göttingen: Hogrefe]. Zeitschrift für Gesund­heits­psychologie, 3, 160-162.